Gå til innhold

Er det noen som har erfaring med hjemmefødsel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sist jeg var gravid, var det ei på barselgruppa mi som fødte hjemme. Hun hadde 4 barn fra før, og hadde lyst til å prøve hjemmefødsel. Det var visst nok ikke lov, men hun og jordmora (som forøvrig er verdens snilleste) hadde en avtale om at hun skulle vente med å ringe til det var forsent å reise på sykehus/fødestue. Fødselen gikk visstnok veldig fint, men jeg tror de måtte på sykehus etterpå - bare fordi det er slik reglene er.

Kan anbefale deg og ta kontakt med jordmor angående hjemmefødsel, og heller prøve å holdet emnet unna diskusjonsforum på nettet.

Det er mange delte meninger om HF, og mye skremselspropaganda og kritikk fra kvinner som ikke helt vet hva de snakker om.

Jordmoren kan i de fleste kommuner sette deg i kontakt med andre hjemmefødende både personlig og via andre private nettfora.

Joda, men hjemmefødsel er sånn typisk noe som veldig mange mener noe om, men veldig få har erfaring med!

Om man er oppriktig interessert og vurderer dette, så er det bedre å snakke med en profesjonell med en gang enn å få huden full på forum av mange som ikke vet hva de snakker om!

(I de fleste situasjoner så utarter diskusjonen seg nemlig til at man er uansvarlig og utsetter barnet for unødvendig risiko osv...)

Ja, det er sant.. Men hvis alle spør om akkurat det hun spør om; nettopp om noen har ERFARING med HF.. Da skulle det ikke vært noe problem! =)

Om det er det ene eller det andre kan startes i en ny tråd=)

Annonse

Jeg spør her inne fordi dette trossalt er ett nettsamfum for gravide kvinner. Og blant brukerene her så regner jeg faktisk med at noen har erfaring på både godt og vondt med HF. Det er altså denne lille andelen av brukere som har vurdert, eller som faktisk har født hjemme jeg spør, om de vill dele sin erfaring med meg.

(har allerede vært inne på hjemmefødsel.no og fødselifokus. )

Jeg ville bare høre noens egne erfaringer..

klart du kan spørre om det her inne, du kan spørre om alt på skravlesiden :)

Jeg trodde også det var lov å føde hjemme... Men er det ikke et forum det står om hjemmefødsel?

du kan jo spørre der inne, kansje noen har et svar der? Var ikke så mange som svarte her inne...er kansje ikke så vanlig. jeg har vert inne på tanken selv :)

det er helt lov å føde hjemme, du får faktisk penger av staten. hele 1765kr... ;) noe som er ganske latterlig med tanke på hvor mye staten sparer på at kvinner velger hjemmefødsel.... Tror det koster ca 4-5000kr per døgn å ha en kvinne på barsel..

Det som er dumt er at du får ikke alle utgifter dekket, så det kan hende at dere må betale JM noe selv. Men slikt avtaler man med den JM man får. du har sikkert lest på nav? http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Helsestasjon+og+jordmor

hvis du leter opp Oktaviastar, hun er inne på DiB, hun har 8 unger og 4 av dem er er født hjemme (tror jeg)

Selv skal jeg faktisk innrømme at jeg ikke er noen fan av hjemmefødsel, men har vel kommet frem til at jeg bør respekterer at noen syns at det er riktig valg for dem. Jeg er ganske sikker på at de som velger hjemmefødsel er reflekterte kvinner som har satt seg godt inn i fordelene og risikoene og har gjort et informert valg. Og mer enn det kan man jo ikke akkurat kreve.

lykketil da:)

Vi har enda ikke tatt noe valg, jeg har hørt om muligheten og er nysjerrig på det. Har en veldig traumatisk fødsel bak oss, (akutt keisersnitt med full narkose). Viss jeg blir klarert for vanelig fødsel denne gangen skal vi vudere hjemmefødsel. Viste ikke at det var et Tabu å snakke om.

Det skal også være sagt av vi faktisk kan se sykehuset fra kjøkkenvinduet vårt, det er ikke langt unna..

Hei hei!

Jeg hadde tenkt å føde hjemme med jenta vår, men siden fødselen min måtte settes igang mistet jeg muligheten.

Vet ikke hvordan det er på landsbasis eller der du bor, men kriteriet for å få hjemmefødsel her er at man har et komplikasjonsfritt svangerskap, (altså, ingen risiko) og at man har hatt en normal vaginal forløsning tidligere.

Om man er 1.gangsfødende skal det en velvillig jordmor til, så jeg hadde flaks!

Tror dessverre ikke du kan ha planlagt hjemmefødsel når du har hatt et hasteks tidligere, men dette er noe du uansett må sjekke opp!

Lykke til med valget!

• 1 år senere...

Annonse

Endelig fant jeg ett forum med hjemmefødsel som en tråd..

Selv skal jeg (om det ikke oppstår noe underveis) ha hjemmefødsel. Koster meg ca 6000,- minus egenandelen fra Nav. (som er latterlig, men men)'

Da jeg sist sa til jordmor (i uke 20 pluss) at jeg var så skuffet over å ikke få hjemmefødsel fikk jeg beskjed om at hadde jeg sakt i fra før hadde hun stilt opp! Så hjemmefødsel som førstegangs tror jeg ikke er noe problem om man ytrer sine ønsker tidlig.. (type første kontrollen??)

Denne gangen har jeg hatt kontakt med hjemmefødsel.no og fått klarsignal på at de har kapasitet til å hjelpe meg.

Så her er det gått til innkjøp av fødekar (holder på å starte egent firma å skal da også leie det ut etterpå som en del av firmapakken)

og legger av litt ekstra cash hver mnd for å ha enda litt ekstra dill..

Ellers så håper jeg flere med selv erfaringen kan skrive litt om hvordan det oppleves og gjerne om de har erf med begge "typene" kan reflektere litt over forskjellene og likheter...

Selv om jeg selv er veldig sikker så er det jo alltid spennende med andres erfaringer!

Lykke til alle som ønsker dette, og humr heller for dere selv over de som mener vi er uansvarlige og alt det der, (Tror nok at hjemmefødende har mer kunnskap om fødsler, kroppen sin og bedre kontroll over sinnet enn de som sverger til sterile, samlebånd rom)

hehe min måte å få ut alt på i dag :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...