Gå til innhold

Er noen her flinke i engelsk? Noe jeg har lurt på lenge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

"She had hardly finished her book than the noise started."

Om du oversetter dette til norsk så får du:

Hun hadde knapt fullført boka si ENN bråket begynte.

På hvilken måte er dettte ikke helt på trynet?

Skrevet

I dette tilfellet betyr ikke than enn, men når. Hun hadde knapt fullført boken sin når bråket startet. Et ord kan ha flere betydninger.

Skrevet

Lemonia. Er du hetl vekke? than betyr jo ikke når! Det betyr enn., Og det riktige ordet å bruke i den setningen blir jo da THEN ikke THAN. E d mulig..

Skrevet

Da må du jo bruke ordet "when".

Jeg har bodd mange år i USA, og skjønner ikke hva du mener.

Skrevet

Lemonia ser ut til å ha rett;)

Sakset fra linken:

1. Used after a comparative adjective or adverb to introduce the second element or clause of an unequal comparison: She is a better athlete than I.

2. Used to introduce the second element after certain words indicating difference: He draws quite differently than she does.

3. When. Used especially after hardly and scarcely: I had scarcely walked in the door than the commotion started.

Se punkt 3 her:) Høres ulogisk ut for meg også, men her står det da vitterlig at det kan brukes som WHEN i noen tilfeller, gjør det ikke?

Skrevet

Aaargh. Gud. Hvis noen faktisk tar seg bryet verdt å lese den linken til ordboka, vil de se at ordet "than" kan brukes som "when" i enkelte tilfeller. Ikke at det er spesielt vanlig, har aldri hørt det i dagligtale, men som man ser av linken er det faktisk korrekt.

Min første tanke var også at setningen var gal, i og med at jeg aldri har hørt "than" brukt på den måten, men etter å ha brukt 5 sekunder på å sjekke med ordboka så jeg at Lemonia har rett. Faktisk.

Skrevet

Føler at vi litt ukritisk tar alt som står på nettet for god fisk her, men det får heller være.. Hvem som helst kan jo ha laget de linkene, eller henvise til feilkilder..

Tror også at Lemonia har rett, har ikke engelsk som morsmål selv, men har alltid fått 6 i engelsk og er hobby-grammatikknerd, så blæh! :P

Cred til Lemonia for å ha baller nok til å stå på sitt selv om hele dib hyler imot ;)

Skrevet

Man holder ikke ut lenge på DiB om man springer og gjemmer seg straks man blir sagt i mot eller får kjeft. ;-)

Skrevet

Lemonia: Jeg bøyer mitt hode, du har rett. Når jeg gikk inn på linken så trodde jeg faktisk at ordbokfolka måtte ha blingset. Var 100% overbevist om at det var feil. Så jeg sjekket en ordbok til, og enda en etter det.

Da lærte jeg noe i dag og gitt.

Men det må da være en meget uvanlig bruk av ordet? Aldri sett det brukt sånn før. Det finnes kanskje regler for bruk av ordet på den måten?

Skrevet

Neida jeg har sjekket både oxforden og cambridgen min. Linken hennes stemmer den.

Hilsen (den litt flau) engelsklæreren;)

Skrevet

Det er visse begrensninger på bruken av ordet, ja, uten at jeg har satt meg inn i alle detaljene. Språk er ikke mitt fagområde, bare ren hobby. :-) Jeg har sett det brukt i enkelte bøker, men det er ikke en spesielt vanlig bruk av ordet.

Skrevet

Jøss, der lærte jeg noe nytt idag og!

Hadde aldri trodd det kunne være riktig, men dog, hehe:)

Ser helt merkelig ut for meg, så kommer nok aldri til å bruke det i noen sammenhenger, men all ære til deg, Lemonia, for at du sto på ditt og faktisk hadde rett selvom alle gikk i mot deg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...