Skattimagen<3 Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 Det er meg... Vet ikke hva jeg skal gjøre!!! Min lille skatt er 13mnd nå og han spiser KUN grøt (TYNN) og 6mnd middagsglass! Prøver jeg meg på 8mnd glass så kaster han opp som bare det. Han nekter å smake på noen form for fast mat og hvis vi tvinger det inn i munnen hans -- TADAAAA-- SPYYYYYYYY-- Det er også en annen side av problemet vårt, nemlig at han svært ofte spyr som en gris av grøten sin også. Senest nå klokka 19 da han fikk kveldsmaten sin... Av grøt lissom. Uff.. Jeg har sagt ifra om dette på helsestasjonen og legen der sjekka om han hadde noe slags "innsnevring" eller hindring i svelget. Men han var helt normal. Så da sitter jeg igjen med uroen min. Hvorfor spyr han så voldsomt så ofte? Kan det være allergi? Noen i samme situasjon der ute?? Takknemlig for hvert minste lille tips Hilsen fortvila mamma
3småtroll♥ Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Nevn reflux for legen...Er vel ikke så vanlig at de gulper/spyr så ofte når de er så gamle... Er faktisk mange barn som har det og ut i fra det du skriver ville jeg def skjekket det! Ellers så er det jo en del barn som bruker litt lengre tid på å venne seg til klumper og biter. Er nok ikke så mye å gjøre annet enn å prøve i ny og ne...Regner med at de har skjekket mandlene hans? Uansett-lykke til;)
lille sprelle Skrevet 13. oktober 2009 #3 Skrevet 13. oktober 2009 har ikke så mange råd, men snuppa vår, som ellers ikke spytter ut maten, spiste også middagsglass, men etter noen skjeer kom det opp igjen. Prøvde et par ganger, men fant ut at det var for kompakt. hva med å prøve fruktbegre? Smålfok har en type med litt korn i (det merkes ikke for barnet). Jeg hadde ikke gitt meg før man fant årsaken! lykke til!
Mamma_til_smurfen Skrevet 14. oktober 2009 #4 Skrevet 14. oktober 2009 Vi hoppet rett over på 12 mnds glass, synes ikke noe om konsistensen i 8 mnds glassene. Har hatt store problemer med gulp/mat som kommer opp, men da roet det seg... Er han interessert i smake på maten deres? Det er en måte vi har brukt for å få i snuppa mat, å late som om det er vår mat :-)
Løvinne77 Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 Har han stort hode? Det har vår gutt og pga det var de redd for vannhode (var ikke det heldigvis, alt var normalt, bare litt stort), og det er to kjennetegn man må være obs på, at de "detter bort" på en sånn måte at man ikke får kontakt, og at de spyr mye og voldsomt. Vet ikke om de kan få det når de er så gamle men tenkte å tipse om det i alle fall...
trillemamma Skrevet 17. oktober 2009 #6 Skrevet 17. oktober 2009 Har du prøvd å la han spise selv? Kan f.eks. gi gutten en banan eller avokado. Han får i det minste variasjon, også er det mykt.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2009 #7 Skrevet 17. oktober 2009 Vi er fler i samme båt, men min lille 13 mnding spiser bare velling. Hun spiser noe hvis hun får styre på selv, men det blir mest plukking og smaking. Hun kaster også en del opp og hos oss skyldes det astma. Er han ofte forkjølet og slimer mye? Hvordan dette henger sammen med at hun kaster opp av mat med tykkerer konsistens enn velling, er jeg ikke sikker på, men det er vist vanlig når de sliter med slim disse asmabarna.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #8 Skrevet 19. oktober 2009 ¨ Hei Dette minner meg om situasjonen med min stesønn. Han var 2,5 år da jeg kom inn i hans liv. Da hadde han runder med sprutoppkast etter måltider og han hadd vondt i magen. Var ekstremt kresen på mat. Faren fortalte at nå var det mye, mye bedre enn det noen gang hadde vært. Da han var baby var han gulpeungen og måltidene var en kamp og det var dagligdags at hele måltidet kom opp igjen. Men altså, da han var 2,5 år begynte det å bli bedre. Jeg sa at jeg mistenkte gluten eller melkeallergi (har et barn selv med det), men siden det blei bedre i den alderen så blei det ikke sjekka. I dag er han ni år og endelig er det konstatert at han er allergisk mot melk. Men siden det har gått så lang tid, vil det gå lang tid før han er smerte og kvalmefri. Jeg kjempet en lang kamp for å få konstatert at min sønn hadde allergi mot både melk og noen tilsetningsstoffer i maten. Helsepersonell kan ikke nok om saken og er ofte motvillig til å sette igang noen form for testing. Men slik du beskriver situasjonen, så er noe riv ruskende galt. Den helsesøsteren jeg har nå pleier stadig å si: "Det er mor og far som kjenner barnet sitt best og når de sier noe er galt, så er det gjerne det selv om jeg ikke kan se det." Så du må ikke gi deg, men stå på og få ungen sjekket. Lykke til! En liten ekstraopplysning: Når det gjelder laktoseintoleranse (melkesukkerintoleranse), er det vanskelig å sjekke. Og en vanlig almenpraktiker kan ofte ikke nok om det. Dersom han bare tar en blodprøve og sjekker den og konkluderer at det ikke er laktoseintoleranse, da vet han ikke hva han snakker om. Ved laktoseintoleransetesting må du møte fastende og ta en blodprøve før du drikker en veske med et visst innhold av laktose. Så venter du ei viss tid for så å ta en ny blodprøve. Ved å sjekke hvor mye av laktosen som er tatt opp i blodet, kan de finne ut av om du klarer å fordøye melkesukker eller ikke.
Zupermam Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 Signerer dette innlegget! Ikke gi det, prøv å finn ut hva det er, for noe er det. Ingen spyr opp maten sin uten at noe er galt. Jeg har også dårlig erfaringer med helsestasjonen, syns egentlig de kun er til hjelp når alt er iorden, jeg.
Frøken Freken Skrevet 21. oktober 2009 #10 Skrevet 21. oktober 2009 Tremenningen til jenta mi fikk konstatert glutenallergi etter at foreldrene tvang legen til å sjekke det ut - hun kastet opp i forbindelse med måltid, men hadde i tillegg nedsatt allmenntilstand. Kan også være reflux, som noen her skriver. Har hørt at Homeopat el soneterapeut i så fall kan hjelpe, men har ikke prøvd selv. Snuppelure kaster også veldig lett opp - mest ved gråt eller hoste.
annesmil Skrevet 25. oktober 2009 #11 Skrevet 25. oktober 2009 Uff!! Har ei venninne i barselgruppa som hadde sammepoblemet med eldste sønnen, han ville ikke svlege noe som ikke var flytendePrøvde de å "tvinge/lure" han brakk han seg... Så etter mye mas fikk de operert bort mandlene hans og han ble som en ny gutt som spiste alt! Nå har hun samme situvasjon med dattera, fat legen sa t mandla var helt normale.Men, hun gav seg ikke å gikk til en annen lege som sa at mandla var like store som hos voksne!!! Nå venter de og "gleder" se til opperasjon for henne. Så, bare ett mulig tips, sjekk mandla!
Makko med to små gutter Skrevet 25. oktober 2009 #12 Skrevet 25. oktober 2009 Gå til lege, så store barn skal ikke kaste opp så ofte! Klart det kan være en atferds greie, men jeg ville fått flere leger til å faktisk bekrefte at ungen er frisk! Ellers må det sies at jeg hverken får i mini barnegrøt eller middagsglass. -Han spiser skikkelig mat! Grønnsaker, kjøtt og annet tilbehør, alt går ned. Og brødskiver. Gir jeg han middagsglass, gjør han grimaser og "brekker" seg (men det kommer ikke noe opp fra magen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå