StineP Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 Tenkte jeg måtte dele dette før jeg forsvant her fra. Min fødsel var kjempe hard og langtekkelig..lå i 56 timer med rier før lillemann var ute. Det som da skjedde under fødselen var jo da at jordmora nektet å høre på legen som var der med at jeg måtte klippes.Legen fikk bare til svar at neida,jeg var så myk og fin så dette kom til å gå bra.det gjorde det IKKE.jeg begynte å revne og hun fikk det travelt med å finne bedøvelse og saks.Etterpå måtte jeg jo da bli sydd sammen igjen,men pga store blødninger og slik pga det som hadde skjedd så var det vanskelig for legen,iallfall når jeg ikke ble klippet med en gang,så det det endte med var dårlig jobb med sying,så etter 3 dager begynte dette å løsne. 5 dager etter fødsel var alle stingene mine BORTE og jeg satt igjen med et åpent sår... Da var det inn på kontroll igjen bare noen dager etter at jeg kom hjem så de fikk sett på det her,da hadde jeg to jordmødre,en lege og en overlege som så på dette her. Det de sa til meg da var at det her så ikke ut i det hele tatt, jeg måtte regne med at jeg måtte ha en plastisk operasjon etter dette hadde grodd innenfra og ut fordi endene kom aldri til å gro sammen igjen på egenhånd,og jeg kunne kanskje få problemer i ettertid ved at jeg ikke klarte holde på luft,vondt under samleie osv osv osv... Fikk de livet mitt til å rakne? JA! Jeg hadde en samtale med samboeren min når jeg kom hjem,jeg satt og grein for jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre osv.Jeg ville jo ikke bli rammet for det her resten av livet pga en fødsel!Hvor mange er det ikke som føder hver dag lissom? Det det endte med var at dagen etter kontaktet jeg Volvat,privatklinikk, for å få en spesialist til å se på dette og høre hans mening. Og det var jo ikke så ille som de skulle ha det til på Elverum. Han skjønte meg at jeg syntes det her var kjett.Jeg måtte opereres,men kirurgisk så så ikke det her ille ut.Hvis jeg bare var flink med å holde området rent og tørt fram til operasjonen så gikk det bra.Og at jeg fikk problemer i ettertid trodde han ikke at jeg kom til å få. Jeg ble klart kjempe lettet,men at de kan sitte til og si slikt til pasienter på et sykehus er jo helt uhørt!for ikke snakke om hvordan de oppførte seg på føden mot både meg og samboern min. Vi ble ikke informert om noe som helst.Og fikk kjeft begge to fordi vi mente at de burde gjøre noe mer snart etter at jeg hadde hatt så vondt i 40 timer,og det skjedde nesten ingenting med åpningen som da var på 4cm.De bare visket sammen både inne på føden og ute på gangen om hva de skulle gjøre,snakket ikke så hverken jeg eller min samboer ble informert om noe som helst. I tiden på sykehuset etterpå ble vi heller ikke informert om noe som helst.Vi måtte spørre og grave selv.Jeg mener som førstegangsfødene BØR du bli informert om ting.og ikke vet vi alt vi må spørre etter heller. selvfølgelig var det mange kjempe koselige jordmødre osv der å som var behjelpelige og snakket med deg og forklarte ting. Synd noen skal ødelegge for alle.... Jeg fikk også veldig mye bedøvelse og veske,så jeg kjente jo ikke om jeg måtte tisse eller ikke.Etter da 56 timer,kom de på det.Oi,må du tisse?eeeh??jeg kjente jo ingenting for jeg var så bedøvd.De tømte meg da for 1,2liter med urin.Blæra mi fikk seg en så trøkk så jeg brukte 3 dager på å få den til å funke någenlunde igjen.Inn og ut med kateter,som da endte med urinveisinfeksjon og antibiotikakur midt oppi alt.Nå,3 uker etter fødsel klarer jeg jo å tisse selv og har klart det siden jeg dro fra sykehuset,men kjenner at det fortsatt ikke er helt bra igjen.. Jeg hadde en veldig dårlig opplevelse med mitt opphold og kommer ALDRI tilbake,det mener min samboer også... Tips til de som bor i nærheten,dra til Lillehammer sykehus! Håper ingen andre kommer til å oppleve det jeg gjorde under mitt opphold der...
Hikken Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Uff, for en guffen opplevelse! Det er så synd at noen ikke klarer å gjøre jobben sin ordentlig så det går ut over alle andre ( Jeg håper du kommer deg fort og ting blir som de skal, et "ommøblert" underliv er ikke noe særlig kan jeg tenke meg! God bedring, håper du får en veldig annen behandlig ved en evt. neste fødsel )
StineP Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. oktober 2009 takk for det ja jeg skal til Lillehammer og bli operert så det ordner seg nok.ble litt roligere etter jeg fikk snakke med han på Volvat. Jeg fikk jo ikke en gang samtale med jordmor om fødselen min,tanker og ting rundt den en gang,så jeg vet ikke alt hva som ble sagt og gjort innpå der.Er samboern min som har fortalt meg ting som de sa og gjorde.Jeg var veldig borte vekk pga utenkelige smerter og en god posjon lystgass.
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 Hei. Utrolig trist å høre din historie, men en tanke slo meg... jeg har en viss formening om hvem den jordmoren er (har møtt ei som kunne være såpass ignorant). Fint om du kunne sendt meg en personlig melding om hvordan denne jordmoren ser ut, da jeg ikke husker navnet hennes. Er det samme jordmor så har jeg sagt fra der oppe at jeg IKKE ønsker henne under fødselen. Håper alt ordner seg.
♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Sniker meg inn fra 1, tri jeg.. så er en stund til jeg hører til her meeeen: kan StineP please sende meg en pm med navnet på jm? Jeg skal føde på Elverum når den tid kommer, og kjenner en liten panikk nå ja..Kjekt ¨vite hvem det gjelder når den tid kommer, slik at jeg ikke trenger å ligge der å mistenke alle jm for å være akkurat DEN jm! Please? Og når det er sagt så er det veldig syns at du fikk en slik fødselsopplevelse! Jeg fødte datteren min på Elverum og hadde en helt grei fødsel. Lykke til videre med den lille. Håper du ikke får varige skader etter fødselen!
StineP Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. oktober 2009 jente-98 & gutt-09 fødeklar <3 : av en eller annen merkelig grunn får jeg ikke sendt deg en privat meld.kan ikke du sende meg en først så skal jeg se om jeg får svart på deg? svar skal du iallfall få MammaTilSnuppeLita : du har fått en personlig meld fra meg. håper det ordner seg for dere begge to.unner ikke min værste fiende den opplevelsen her iallfall
Tigerpote Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 *tilgi meg for det jeg nå skal si men* FY FAEN! Går det virkelig an??? Jeg ble helt sjokkert over å lese historien din. Noe så unødvendig!? Vet du, jeg hadde krevd erstatning og gått videre med dette. Volvat er vel privat og der må du betale selv eller? Dersom jm hadde hørt på legen hadde du jo ikke revnet slik! Huff og huff, jeg håper virkelig at underlivet ditt lar seg lappe sammen igjen, og at evt neste fødsel vil gå fint! Lykke til. Og gratulerer med babyen da:)
Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #8 Skrevet 13. oktober 2009 Hmm, jeg får heller ikke sendt deg noen personlig melding. Får bare opp at jeg kan legge deg til som venn... Merkelige greier.
maipiken Skrevet 13. oktober 2009 #9 Skrevet 13. oktober 2009 uff, stakkar deg.. Glad de jordmora mi klipte meg, ja.. Hadde skjønt det hvis det var en styrtfødsel.. da kan slike ting skje... men nå hadde hun jo god tid til å klippe.. Det er mye bedre med klipp enn revning.... skjønner ikke hvorfor de nesten har sluttet med klipping... Du får et lite sår, ja det er vondt, men gror ganske raskt.. god bedring
Tine_85 Skrevet 13. oktober 2009 #10 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å ta dette videre..! Som klage til selve sykehuset eller pasientombudet, slike ting skal jo ikke skje. Helt utrolig!!
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 13. oktober 2009 #11 Skrevet 13. oktober 2009 DETTE ER DET VERSTE JEG HAR HØRT! Stakkars deg. Håper det går bra med deg, og lykke til med operasjonen. (Fikk litt å grue meg til nå, skal føde på Elverum)
Millan83 Skrevet 13. oktober 2009 #12 Skrevet 13. oktober 2009 Skremselspropaganda det her ja... får ikke tru alle er sånn da! Er helt enig med andre over her, ta det videre og meld i fra! Jeg skal også føde på Elverum... En annen tanke er at man alltid hører om både positive og negative ting/hendelser fra alle steder føler jeg...
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 13. oktober 2009 #13 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg er enig med deg Milan83:-) Jeg har hørt masse positivt om Elverum også. Vi må ikke glemme de gode historiene heller.
maipiken Skrevet 13. oktober 2009 #14 Skrevet 13. oktober 2009 ja, slikt skjer overalt... elverum er vel ikke noe dårligere/bedre enn andre sjukehus...
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 13. oktober 2009 #15 Skrevet 13. oktober 2009 Dette her må du sende klage på til fylkeslegen eller noe!! Det går ikke an å oppføre seg slik mot en fødende/en som har født! Jeg hadde en fødsel fra h.... sist, og er gravid ved et uhell og må føde igjen =( Gruer meg som pokker! Faens drittsykehus... Fødte på St.Olavs jeg da.. Og NEI, det er ikke fint og flott og alt det der der...
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 13. oktober 2009 #16 Skrevet 13. oktober 2009 Maipiken: Jeg ble klippt, revnet videre også. Jordmoren sa at det gjorde mye vondere med klipp enn å revne naturlig. Fordi det var provosert og helet faktisk saktere! Jeg hadde vondt i over 4 mnd, nesten 5. Hadde ikke sjangs til å gjennomføre samleie helt uten å ha vondt før etter 5-6 mnd!!
4barns mor Skrevet 13. oktober 2009 #17 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg har akkurat født på Elverum sykehuse, hva het jordmora du hadde? Enig med deg at det ble lite informasjon der. Jeg hadde keisersnitt, 2 dager etter at jeg hadde født, reiste jeg hjem. Noe som ikke var så veldig populært.
sommerbaby! Skrevet 13. oktober 2009 #18 Skrevet 13. oktober 2009 titter innom fra "BliGravid"... litt av en historie du har kommet med her, høres helt forferdelig ut. er enig med de som skriver ovenfor, dette burde du virkelig gå videre med! ikke alle egner seg som leger og jordmødre dessverre... men på en annen side.. hadde jeg lest dette innlegget og vært førstegangs, hadde jeg virkelig fått skrekken! er veldig mange som er redde for å føde, og dette var ett grusomt innlegg. er såklart frivillig å lese dette, men er jo så morro å lese andres fødselshistorier. for ikke å snakke om spennende. har ei venninne som fødte på elverum for ca 14 dager sider, og hun sier hun ikke kunnet ha fått bedre behandling. dette fra ei som dessverre har veldig mye erfaring fra landets sykehus.. så det finnes både og, og håper dere som snart skal føde på elverum ikke har fått helt skjelven =) jeg skjønner deg HI, det gjør jeg virkelig. håper selvsagt det går bedre med deg nå. måtte bare lufte mine tanker.. stor klem til alle dere som snart skal fø. dere har en fantastisk opplevelse foran dere =) hilsen fra ei med tidligere fødselsangst
StineP Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #19 Skrevet 17. oktober 2009 selvfølgelig har de sine bra sider også,ikke alle som opplever det slik som jeg har gjort det. var ikke ment som en skremsels greie det her,MEN bare vær OBS på ting.slik at du får best mulig behandling under din fødsel.det er en stor opplevelse og den skal jo oppleves best mulig. hun jeg hadde het Anne,siden det er mange som spør her nå så skriver jeg det bare.Jeg hadde henne kun på føden,så henne ikke èn gang etterpå,og jeg lå i 4 dager etterpå.ikke fikk jeg samtale med henne om fødselen min ingenting. jeg krysser fingrene for dere som snart skal i veien lykke til. ps:hvis det her viser seg å gå til h... med operasjon og i det hele tatt at jeg kommer til å få varige "skader" av det så slipper de ikke unna nei. og det kommer nok til å ligge en liten klage hos dem før det.for jeg unner ikke en gang min værste fiende det her. ikke noe god opplevelse. jeg følte jeg måtte dele det,slik at de som kommer etter meg følger litt med på hva som skjer.om ikke du er istand så isåfall den som er med deg,slik at dere får best mulig behandling.
second_time Skrevet 17. oktober 2009 #20 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg kjenner noen som ble totalt ødelagt nedentil av en lege under fødselen. Hun er inkontinent både fra nr. 1 og nr. 2. Hun må gå med bleier og har null kontroll på hva som kommer i bleia og når. Hun har søkt om pasienterstatning. Råder deg til å gjøre det samme. Enig med de som også skriver at du bør sende en klage til sykehuset. Føler med deg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå