Gå til innhold

Hvor tidlig går man til lege/jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg fant ut nå på lørdag at jeg er gravid,hadde ikm forrige torsdag. Tok en cb digital på lørdag,tok ca 20 sek før det stod Gravid,måtte bare dobbelsjekke på søndag så tok en vanlig cb å der ble det et skikkelig sterk strek lodrett i krysset med engang,å det var ikke morgenurin.

Meeen uansett,ringte til legen i dag for å bestille time til sjekk,da sa hu legesekretæren at jeg kunne få time 14 des,synes jo dette var fryktelig lenge å vente å spurte om dette var normal. Å svarte hu på en litt nedlatende måte at det ikke var noe vits i å komme tidligere om ikke man trodde noe var galt,fikk smerter eller begynt å blø. Dette er første gang jeg er gravid,så vet jo ikke hva som er vanlig eller noe. Håper noen kan svare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mellom uke 8 og 12 er første vanlige kontroll. men en del går før det også, hvis det skulle være noe spesielt, blødning, behov for sykemelding, smerter...ect.

Skrevet

jeg fikk faktisk samme svar da jeg ringte til legen min, var liksom ikke vits i å komme før.... men jeg er førstegangs og tror det hadde vært godt for meg å komt meg tidlig til legen, bare for at noen pratet med meg og......

derfor fant jeg fram til dette forumet og har lest litt rundt nå, er jo mange spørsmål og tanker som svirrer rundt i hodet....

Skrevet

Fikk positiv test i helgen og ringte til helsestasjonen i dag. Hvis du ønsker jordmor under svangeskapet er det lurt å ringe med en gang! Plassene blir fort fyllt opp og da får man ikke oppfølging av JM, er ikke noe man har krav på. Når du først har fått plass hos JM så kan du helt sikkert få komme dit til samtale, ta blodprøve og få helsekort etc. Det fikk iværtfall jeg tilbud om i dag :)

Skrevet

Det er faktisk vanlig praksis å vente til andre semester med svangerskapskontroller, selv om det virker utrolig lenge til for oss som venter i spenning. Jeg husker med datteren min som ble født i 2005 at jeg trodde liksom ikke helt på graviditeten før legen sa til meg at "joda, du er gravid". Og den gangen var det normalt å begynne med kontroller i uke 7-8. Personlig synes jeg det er best å begynne kontrollene så tidlig, i alle fall for førstegangsfødende som har så mange spørsmål!

Skrevet

hei hei=) jeg er ca 5 uker på vei, og jeg har ikke time før 15 desember:p er vist vanlig det... er jo ikke vits i og gå til leger før man er over 3 mnd kneika uansett da=) er da det blir spennende med og høre fosteret osv=)

Skrevet

det er vanlig, men hvis du er usikker på noe så er det ikke uvanlig og få en tidligere time.

og hvis du bor en plass hvor det er vanskelig å få plass på ønsket fødeplass så bør du bestille tidlig time for å bestille fødeplass tidlig for å forsikre seg plassen.

Skrevet

Jeg ringte legen i uke 6, og fikk time til første kontroll i uke 8-9. Har vært hos legen idag for første gang, og er 8+5 idag.

Skrevet

Dere kan jo få time hos en privat klinikk også, det er bare å ta en telefon! De åpner dørene for de nervøse:-)

Skrevet

jeg fikk legetime når jeg er 10 uker på vei.. (8 uker imorgen) det er vanlig å komme inn til lege rundt uke 12.

de tar noen blodprøver osv som ikke var vits i å komme før det sa hun til meg. og de måtte visst bli tatt etter uke 12 så gud veit hvorfor jeg skal inn i uke 10..

hun sa det at jeg skulle komme tilbake for å ta blodprøvene i uke 12 istedenfor..

men sist jeg var gravid kom jeg inn til legen da jeg var 8 uker på vei. tok tester og alt der og da.. så jeg veit ikke helt om jeg stoler på hun jeg snakket med i tlf.. hehe

Skrevet

Takker for mange fine svar,godt å høre at det ikke bare er jeg som er spent:) Men får vel bare smøre meg med tålmodighet. Tar Gravid vitamintilskudd fra Lifeline,å skal prøve å bli litt sunnere. har jo lest meg til at det ikke er farlig å trene når man er gravid,å det er jo noe jeg alltid har gjort,så kommer nok til å fortsette med det så lenge jeg orker. Men kommer ikke til å ta meg helt ut da,bare litt lett trening.

Skrevet

Jeg ringte legen dagen etter jeg fant ut at jeg var gravid og fikk time samme dag. Vi tok en prat og jeg tok en tissetest for å være helt sikker. Hun satte opp en ny time for meg 14 dager senere. Da skal hun sjekke blodet mitt, hjertet og lungene og jeg skal få et helsekort. Så skal vi diskutere fødeplass. Dette er min første graviditet. Kommer sikkert ikke til å oppsøke lege så tidlig neste gang, men denne gangen føltes det rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...