LilleBjella Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 For et par dager siden banket naboen datter på 12 (snart 13) år på døra, og lurte på om hun kunne få lov til å passe sønnen vår. Vi er nyinnflyttet, men jeg kjenner til familien. Hun presenterte seg og virket litt nervøs, men var veldig søt og hyggelig. Jeg sa at på hverdagene var det ikke aktuelt, for jeg vil være sammen med sønnen min når jeg kommer hjem fra jobb. I helgene syns jeg i utgangspunktet det kunne vært praktisk å fått en time eller to til å vaske huset eller handle. Og på sikt, når hun blir litt eldre, hadde det vært supert med en pålitelig barnevakt som bor rett nedi gata. Hva tenker dere om trillepiker? Hvor gamle bør de være og hvor mye skal de ha betalt? Regler om hva de skal få lov til å gjøre og ikke? Gutten vår er forresten snart ett år. Minstekravet mitt er at hun kommer på besøk noen ganger og blir kjent med ham først. Og så vil jeg snakke litt med både henne og foreldrene om hvordan hun ville håndtert ulike situasjoner. Er det veldig over-the-top?
Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Skrekk og gru tenker jeg. Hehe:) Hadde faktisk samme opplevelsen her om dagen, bare at da var det tre jenter på tja elleve, tolv som ringte på og lurte på om de kunne få leke med babyen min. Det var bare så uaktuelt. Men, jeg kjenner de ikke. Ikke foreldrene heller. Hilser bare når vi møtes. Har moren opp i halsen by the way, etter at hun spurte meg når jeg var 8 mnd på vei om jeg var gravid. Og da jeg bekreftet dette, sa hun: å, jeg trodde du bare var blitt tykk jeg!! Nok om det... I ditt tilfelle imidlertid, ville jeg slått til på flekken. Om jenta virker oppegående såklart. Og synes ikke det er over the top å kreve at hun kommer innom og blir kjent med han først, og gjerne sammen med foreldrene. Herregud, hun skal passe sønnen din. Såpass må man da kunne kreve! Ang betaling aner jeg ikke hva som er vanlig. Kanskje en femtilapp i timen, eller 2-300 for en kveld? Men jeg aner virkelig ikke hva som er vanlig.
HØNAogEGGET *har født* Skrevet 12. oktober 2009 #3 Skrevet 12. oktober 2009 Ang. trillepike ville det kommet litt an på alderen til baby tror jeg. Ville ikke sendt en 12 åring ut med min nyfødte for å si det sånn. Men hvis jeg kjente jenta litt og man bor i et trygt nabolag kunne jeg nok latt henne trille et større barn. Men det kommer jo veldig an på jenta selvfølgelig. Syns ikke det er hysterisk å be jenta komme og leke med baby hjemme hos deg noen ganger først. Da blir de kjent, samtidig som du kan se hvordan hun håndterer barnet. Gir man penger for at de triller tur med ungen, når de selv ber om å få gjøre det? Jeg trillet ofte småbarn da jeg var på den alderen, men kan ikke huske at noen betalte... Jeg var storfornøyd med å få æren av å trille en tur med den lille! Barnevakter man hyrer på kvelden bør få betalt men aner ikke hvor mye! Men skulle gjerne visst
Mina75 - *tobarnsmor* Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 Slå til! Skulle ønske det var meg Ville også vært skeptisk om det en totalt ukjent jente, men her kjenner du jo til både jenta og familien og da er det jo bare en fantastisk mulighet til å få noen timer på egen hånd, det være seg på dagtid i helgene eller en time eller to på kvelden (f eks for å dra på trening hvis barnefar ikke er hjemme). Og når hun blir enda litt eldre kan hun jo også brukes til barnevakt i helgene?! Jeg var selv trillepike da jeg var ca 12 år, og jeg syntes det var stor stas. Var stort sett ute hele tiden, sammen med andre trillepiker. Tror jeg fikk 5 kr timen den gang Hva timeprisen ligger på nå, aner jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå