Gå til innhold

Hvor mangen her er hjemme med barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er hjemmeværende med min lille tass på 14 mnd og har tenkt å være det til han er 2 år. Får litt blandede responser på at jeg har valgt å bli hjemme med han i fra at jeg er egoist til positive tilbakemeldinger. Hvorfor velger dere å være hjemme med deres små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært hjemme med jenta mi til hun var nesten 2 år og angrer ikke et sekund!

Jeg valgte å være hjemme med henne et år ekstra fordi jeg hadde lyst og trivdes veldig godt med å være hjemme med henne. Jeg følte meg ikke klar til å levere henne fra meg da hun var 11 mnd gammel og mente at jeg hadde nok å tilby henne til at det ville være fint for henne å være hjemme det året ekstra.

Jeg var veldig bevisst på at ettersom jeg skulle ha henne lenger hjemme så måtte jeg selv stimulere henne og lære henne ting, ta henne med på ting og la henne få treffe andre regelmessig.

Vi var i åpen barnehage 1 dag i uka og besøksordning med en venninne med jevnaldrende barn 1-2 formiddager i uka slik at hun fikk sjansen til å leke med andre barn og sosialisere seg selvom hun gikk hjemme.

Har også brukt veldig mye tid på fingermaling, puslespill, bøker og synging det året jeg var hjemme med henne og vi har vært mye ute og lekt i all slags vær.

Jenta mi begynte i bhg nå i høst, trygg og glad, med godt språk, fin motorikk og gode sosiale ferdigheter!

Har man tid og lyst til å ha barnet sitt hjemme og vokser med oppgaven så kan man fint være hjemme med barnet sitt.

Skrevet

jeg er hjemme 19 mnd nå og har tenkt til å bli hjemme til hun er 2,5 år. Med bare ett barn på oss og med "voksen" alder, så vil jeg få ta del i mest mulig av hennes utvikling de første viktige årene.

har stort sett fått positive tilbakemeldinger, men det er selvsagt noen (misunnelige?) som synes det er galt.

har aldri hørt om noen som ønsket de jobbet mer i småbarnsperioden jeg!

Skrevet

Det er ein grunn til at eg velger å ha ungane heime nokre år - eg meiner nemlig at ungane har det bedre saman med meg enn i barnehage når dei er små. Enkelt og greitt :o)

Eldste begynte i bhg 40% no i haust (nesten 4 år), kjem til å auke plassen til 80 eller 100% neste år (siste før skulestart). Lille skal etter planen begynne 40 eller 60% neste haust (vil då vere 2 år og 9 mnd), så ho får første året i bhg før broren sluttar.

Vi er veldig fornøgd med barnehagen til storebror for øvrig, det er ikkje det at vi mislikar bhg på nokon måte, det er berre det at vi ikkje synest det er det optimale altenativet får dei minste barna.

Eg og lille går i open barnehage 3-5 dagar i veka, eldste er altså i "vanleg" bhg to dagar, og i open bhg 1-3 dagar i veka. Om vi ikkje er i (open) bhg, finn vi på andre ting; leiker heime, går tur, besøker beste-/oldeforeldre, får besøk av vener med barn, bakar, går på biblioteket (eventyrstund annankvar fredag), osv.

Skrevet

Jeg var hjemme med junior til han var 16 mnd. nå er han 18 mnd. og i barnehage 60%...skal øke til 100% etterhvert. Men jeg er hjemme enda,leser til barne-og ungdomsarbeider,så blir og ha han hjemme av og til. Syns det er koselig når jeg har anledning. Da besøker vi familie og venner og koser oss hjemme.

Skrevet

Jeg er hjemme med gutten på 16 mnd - han på drøye 3 år har begynt i barnehage i høst. Tror at de har det best sammen med foreldrene de første årene, og jeg har heller ikke lyst til å være så mye borte fra de. Jobber litt kveld og helg når mannen er hjemme med barna. Får mange ulike reaksjoner, men valget er godt gjennomtenkt og planlagt. Er veldig glad for at jeg har såpass mye tid med de nå. Småbarnstiden kommer aldri tilbake;-)

Skrevet

Jeg er hjemme med jenta mi på 15 mnd. Er student, så pappan er hjemme de dagene jeg er på skole. Synes det er herlig å være hjemme sammen med henne mest mulig! Tror de har det best hjemme sammen med foreldrene de første årene så lenge de får bra stimulering og er fornøyde. Føler meg priviligert som har denne muligheten og slipper å ha henne i bhg så tidlig! Nyt tiden alle sammen :-)

Skrevet

Tilhører ikke her før på fredag egentlig (men hadde jenta kommet til termin, så hadde jeg vært her allerede!), men svarer likevel.

Jeg er hjemme med lillesøster fordi vi mener at det er best for våre barn å være hjemme med foreldrene så lenge som mulig. Planen er at hun skal begynne i barnehagen når hun er 3 år (eller, blir litt før pga oppstart i august). Foreløpig går vi i åpen barnehage 2-3 dager i uken. Har tenkt så vidt at hvis barneparken finnes fortsatt da hun er 2 år, så kunne tenkt meg at hun kunne vært der 4 timer om dagen, men har ikke helt bestemt meg.

Vi er eldre foreldre, dette er sannsynligvis vårt siste barn, og vi vil ha mest mulig tid med henne. Det blir mest jeg siden mannen min jobber, men vi er helt enige at småbarn har det best hjemme.

Noen andre tanker som slår meg er, hvorfor skal vi betale noen å oppdra vårt barn når jeg kan være hjemme og gjøre det? Og får gleden av å se henne vokse og lære ting? Kan ikke fatte hvor lei meg jeg hadde vært å få beskjed fra bhg (hvis hun var der) og jenta mi tok sine første steg i dag - for eksempel.

Og det siste er at norsk ikke er morsmålet mitt og jeg vil at hun skal ha mest mulig tid med meg for å forhåpentligvis lære mitt morsmål før hun blir kastet inni en norsk hverdag. Dette funket IKKE for storesøster, som pratet ikke mitt morsmål før hun var 5 år (hun var også hjemme med meg til hun var 3 år, men hadde gått i barnepark fra 2 år 4 timer hver dag), så satser på at det går bedre denne gangen. Synes det var vondt at storesøster ikke kunne prate med besteforeldrene sine fordi hun ikke kunne samme språket. Det var utrolig sårende for meg.

Får mest positive tilbakemeldinger, men mye "Vi hadde aldri klart oss økonomisk hvis jeg ikke går ut i jobb igjen." Alt er et valg, sier nå jeg. Min mann er sykepleier, og det sier seg selv at han ikke tjener all verdens lønn, men vi klarer oss fint. Har måtte stramme inn økonomien en del, ja, men for oss var det viktig å satse tid på lillesøster (vet at jeg er hjemme med henne) istedenfor mere penger på hele familien. Og dessuten, så kan storesøster slutte i SFO og ha mer tid sammen med meg også. Vinn-vinn situasjon for begge jentene. :-)

Skrevet

Så bra å høre at det ikke bare er jeg som får negative tilbakemeldinger på at vi har valgt å vente ett år med å ha poden i barnehagen. Han er 15 mnd nå og skal ikke begynne før neste høst. Jeg jobber litt kvelder og helg når mannen er hjemme. Dette fungerer helt ypperlig for oss og vi storkoser oss alle 3:) Valget var helt naturlig for oss, da vi også mener at når de er så små har de best av å være hjemme.

Disse negative tilbakemeldingene går ofte på at han ikke blir stimulert/sosialisert nok ved å være hjemme. Var egentlig av den oppfatningen at de fleste ville være hjemme med barna så lenge som mulig, så kan jo selvfølgelig være at de bare er misunnelige. Men blir så lei av å måtte forsvare og nesten gjøre rede for hva vi bruker dagene til. Kan ikke skjønne at så små barn tar noen skade av å være hjemme noen år ekstra... har hvertfall ennå ikke hørt om noen....

Skrevet

Jeg jobber, mene er samtidig mye hjemme for det om.. Jobber 2-3 kvelder i uka og resten dag/har fri 2 dager annenhver uke + jeg jobber 3 lørdager i mnd. På denne måten slipper vi bhg til sønnen vår på en stund.. Mannen jobber kun dagtid, så de dagene hvor begge jobber har enten mamma/svigermor ham, eller ei veninne som vi betaler for å være dagmamma. Resten er pappan hjemme med ham på ettermiddagene..:)

Søkte nettopp bhg-plass f.o.m januar så han står i hvertfall på venteliste.. Så håper han kommer inn etterhvert på nyåret. Han er nylig fylt 1 år, så passer best å ha han hjemme litt til synes jeg;) Men til høsten da skal han i barnahgen 50-60% i hvertfall.. Mener at når de blir såpass store så må de ha mye stimuli, og trenger å bli vant til å være mye sammen med andre unger på en gang..

Kjenner selv at det hadde vært herlig for oss også om han hadde et fast sted å være enkelte dager i uka, så blir det mer rutine på ting.. Selv liker jeg kjempegodt å både være mamma og jobbe;) Klarer ikke være hjemme hver eneste dag.. Var dritlei permisjonen på slutten, så var på tide å få kommet seg litt mer ut! Og for småen å være litt sammen med andre enn meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...