Gå til innhold

Hvordan er det med krydder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med krydder i maten til de små?

Vet de ikke skal ha salt pga nyrene men kan jeg bruke litt krydder når jeg lager mat til henne?

Tenker litt muskatt i potetmos, den type ting..

Har begynt å prøve med litt fast føde her men ingenting har vært noe spesielt godt ser det ut som. Ikke før hun fikk smake bittelitt mild curry saus igår.

Jeg har fullammet til nå og hun har ikke reagert på noe jeg har spist så jeg har spist som vanlig. Det vil si mye løk, hvitløk, chilli og krydder. Det setter jo smak på mm så kanskje hun er litt vant til disse smakene?

Hun nekter plent å drikke mm fra falske/kopp, så har ikke hatt noe alene tid siden hun kom så og si. Og nå som det går treigt med grøten merker jeg jeg blir litt frustret..

Hun er litt over 6mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte med krydder, urter, hvitløk o.l. ved 6 mnd. Litt forsiktig i starten og har økt på etterhvert. Nå er han 10 mnd og jeg krydrer omtrent som jeg ville krydret min egen mat (ikke salt), men unntak av sterke krydder som karri, chili o.l. som jeg er forsiktig med. Gutten vår elsker i allefall mat med mye smak. Mat smaker jo så mye bedre da, så her brukes muskat eller karri til fiskeboller i hvit saus, oregano, basilikum og laurbærblad til pastasaus osv osv.

Skrevet

Jeg har alltid spist mye sterkt og krydret, også mens jeg var gravid og ammet.

Gutten har spist løk og hvitløk siden han begynte med grønnsaker (5,5 mndr gammel).

Når spiser han: kanel, kardemome, muskat, basilikum, estragon, gurkemeie, mynte, garam masala, karve...jeg glemmer sikkert noe...

I går sugde han på en bit kylling som hadde blitt dekket av ca. 4 spiseskjeer med knust pepperkorn i flere timer før den ble kokt, det falte i smak det også.

Annet enn mye chili, ser jeg ikke noe jeg ville unngått, men vi begynte forsiktig.

Skrevet

Så gøy med unger som liker litt kryddret mat da :)

Virker som det kanskje har vært det som er problemet her- at maten er kjedelig. For hun har ikke vært interessert i det hele tatt. (bortsett fra currymiddagen min) Merker jeg har fått litt mere lyst til å prøve å lage litt mat igjen nå. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...