CMH Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 Min jente på 8,5 mnd kan: - NESTEN krabbe, hun tok et par skritt på alle fire igår så var det rett ned på gulvet igjen.. - Åle seg - kjapt! - Stå på alle fire å rugge.. - Danser når hun hører musikk hehe. Rugger sånn fra side til side - Sitte sjøl, men ikke altfor lenge av gangen. Vi trener litt på det. - Spise litt selv. I morgest la jeg brødbiter foran henne og hun tok dem selv i munnen sin. Litt gris ble det. - Prate masse babyspråk. " Mama, dada, bø, dæh, wæh" - Pirke på alt. Spesielt stoler med skruer på.
Babyønske �� Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Min på 9 mnd - Krabber(gjort siden 7,5 mnd), kommer seg overalt. - Reiser seg(gjort siste mnd), er så smått begynt å gå langsmed. - Setter seg ned igjen fra stående. - Sitter på kne, veldig stødig. Sitter nokså stødig på rompa også tror jeg, men han har ikke tid til det, så derfor er jeg ikke sikker. - Prøver å heise seg opp etter armene når han står ved spisebordet/skrivebordet(litt skummelt ja) - Utforsker alt. Alt med hjul er spennende, oppvaskmaskinen også. - Kan være opptatt en laaang stund om han får holde på med støvsugeren eller moppen. - Har begynt å si mamma :-D - Har sagt noe som ligner på pappa en stund, men er ikke så sikker på betydningen. - Lager ellers masse lyder, både babling og ja...lyder. - Hermer en del etter oss når vi sier forskjellige ord til han, som nam nam, aaahh når han drikker:-P, hermer etter hosting. - Gjentar lyder eller bevegelser når han ser han får oppmerksomhet på de. - Spise selv? Vel... på en måte, alt går jo i munnen om han får det foran seg.
Itsrejk Skrevet 12. oktober 2009 #3 Skrevet 12. oktober 2009 Småtten min er ni mnd i dag. Hurra! Han kan: - krabbe (og åle, men det har han nesten slutta med) - sette seg opp og sitte veldig stødig - reise seg - men gjør det ikke ofte - sitte på knærne, noe han gjør ofte, ved lekekasse osv - spise selv (brødbiter, biter av grønnsaker osv) - bable, men har få ord, bare "hei" - vise hvor stor han har - leke borte-tittitt - våkne masse om natta... - glise, le og sjarmere
Trollemor75 Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 Min blir 8 mndr på onsdag. Han: - krabber - setter seg selv - spiser litt selv - står - setter seg ned etter å ha stått - står på knærne - sleper seg så vidt langs sofaen - ler og smiler til alle, kjente som ukjente - pirker på det meste - er fascinert av vaskemaskinen. Hva skal man med TV, når det beste programmet er sentrifugering? Han er nok litt for opptatt med å utvikle seg fysisk, så sosiale ferdigheter er ikke hans sterkeste side. Han kjenner navnet sitt igjen, jeg har inntrykket av at han forstår at "nei" dreier seg om noe som ikke er lov, men han gir stort sett blanke f... Han er heller ikke så veldig kosete lenger, og "prater" mindre enn før. For opptatt med å forsøke å klatre på sofaen, liksom... Han kan ikke / vil ikke: - komme når jeg kaller etter han - klappe hendene - leke borte-tittei, det ville innebære at han sluttet å bevege seg et øyeblikk, fy! - danse - sove på dagtid, en skikkelig uting ifølge han. Mye gøyere å prøve å klatre ut av sengen.
Itsrejk Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Ja, og så forstår han en god del ord og setninger etter hvert. "Ja, kom hit da.", "Hvor er ballen din?" og "Kan storebror få en kos?", feks. Utrolig artig å følge med på utvilklingen til de små. Synes det er kjempeartig å se jevngamle unger i barselgruppa, hvordan de utvikler seg både likt og ulikt. Noen er tidlig ute grovmotorisk, andre med helt andre ting, feks å spille på slurva. Min eldste var mye "tregere" grovmotorisk enn småtten, men så er han også en veldig rolig, harmonisk og avslappet type som åtteåring. Han var derimot veldig tidlig ute med prating, lesing osv. Det er så artig å få bli kjent med personligheten til barnet! Gøy å lese om ungene deres i denne tråden også.
hurra1234 Skrevet 12. oktober 2009 #6 Skrevet 12. oktober 2009 Min er 8,5md. - Hun krabber overalt i full fart. - Reiser seg opp etter alle møbler og står der og "danser" og slår hendene i bordet. - Går fra møbel til møbel. - Setter seg, og sitter i alle posisjoner. - Spiser selv alt mulig rart. Overhodet ikke kritisk. Hun er ikke veldig flink til å prate, men tror ikke hun klarer å konsentrere seg om det samtidig mens hun farter rundt.
CMH Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. oktober 2009 Oi, ser det er så mange som kan reise seg! Merker min er litt tregere utviklet motorisk enn mange andre, men så skal man egentlig ikke sammenligne da
flypapir Skrevet 12. oktober 2009 #8 Skrevet 12. oktober 2009 Så kjekt med en skrytetråd! Min lille på 8,5mnd kan; -Krype og nesten krabbe (tror egentlig han kan det, han skjønner bare ikke selv at han kan det). - Sette seg opp og sitte stødig - Sitte på knærne - Klappe - Vinke - Nusse (dog med åpen munn:P) - Putte litt brød i munnen når han får holde i en skive. - Drikke av flaske med sugerør og av tåteflaske selv - Vise hvor stor han er. - Sovne fint i sengen sin både på dagtid og kveldstid! - Rope.... høyt! - Banke på slik bankebrett med hammer (på pinner som stikker opp) Er nok mye han enda ikke kan. Han er mye senere motorisk enn storesøster, så er nok mer bedagelig anlagt. Han er heller ikke noe flink til å spise biter og spyr av den minste lille klump. Men vi trener, så snart satser vi på at han kan det også!
flypapir Skrevet 12. oktober 2009 #9 Skrevet 12. oktober 2009 Jo, også er han vanvittig flink til å plaske i vann! Halvparten av vannet som opprinnelig var i balja er på gulvet etter endt badestund...
LadyBlackJack Skrevet 12. oktober 2009 #10 Skrevet 12. oktober 2009 Svarer på denne jeg, selv om småen er 12,5 mnd, iom at han ligger på 8mnd stadiet motorisk/sosialt, sier fysioterapauten. Benjamin kan: -åle seg -reise seg opp i knestående (reist seg helt opp 1 gang) -sitter stødig, men har kun satt seg opp selv 1 gang her for noen dager siden -står på alle fire og sjangler -prater babababa,dadada,,oaoaoa... men ingen bevisste ord og få sammensatte lyder som ba-da-oa-ma -klapper søte, men ikke "på kommando" -går som en helt når vi holder han i hendene (dvs flink å sette beina fremfor seg) -klarer ikke spise selv eller holde flasken selv -åpner skuffer og tømmer ut innholdet. -Spiller på slurven. (ikke sin egen, men skal hele tiden ta hendene opp til munnen min også skal jeg lage morsomme lyder) -trykke på de "rette knappene" på lekene sine. (de han vet det kommer lyd av)
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 12. oktober 2009 #11 Skrevet 12. oktober 2009 snuppa vår er litt over 9 mnd, nærmer seg 10 mnd med stormskritt. hun kan: sitte selv, komme seg opp og ned, reise seg gå når vi holder hender, krappe men åler seg for det går kjappest kan si mamma og nesten pappa kan vise hvor stor hun er prater mye, kan rekke tunge danser når hun hører musikk kan rope høyt ja, kan dele med oss kan spise helt selv, og drikke selv kan gjøre sånn indianer rop(sier aaa å klapper på munnen) og buuuf å tar fingen på leppa å lage lyd sier brrrr å slever:P kan mye den snuppa mi, tror vi stopper nå, for ellers blir det et altfor langt skryte innlegg=)
MintCondition Skrevet 12. oktober 2009 #12 Skrevet 12. oktober 2009 Min tass på 9 mnd kan: -å sette seg opp selv -å krabbe -å reise seg opp inntil bord, sofa, stoler og vegg, og går langsetter -viser hvor stor han er -klappe -klasker hånda si i vår når vi sier "high five!" -rekker tunge -spiser brød og andre ting med litt substans selv -drikker selv fra tutekopp -har funnet ut at det er morsomt å lage HØYE HYYYLELYDER -sier mamma, pappa, og en hel drøss med bablende lyder som vi foreldre tolker til litt av hvert - og sover hele natta, fra 19-07
✿FlowerPower (✿◠‿◠) Skrevet 12. oktober 2009 #13 Skrevet 12. oktober 2009 hihi.. arti med en slik tråd =D Måtte bare inn å se, og selvsagt kommentere ;p min lillegutt er bare 7mnd men vil skryte litt sammen med dere Han kan: -krabbe på alle fire -reise seg og sitte på rompa -reise seg ved noe (sofa, stol, foten min) -spille på slurva -rekke ut armene om han vil noe -dra i / trykke på leker han vet det kommer lyd fra -åpne skuffer og skap og rote masse masse. tihi.. kommer ikke på mer i farten..
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 13. oktober 2009 #14 Skrevet 13. oktober 2009 Jaaaa, jeg vil også skryte Jenta vår ble 9mnd for noen dager siden. -Hun åler i superfart, kan krabbe litt, men det går for sakte enda -Setter seg opp og sitter stødig som fjell. Plukker opp leker osv sittende. -Reise seg opp (kjempegøy i senga...) og stå litt selv uten å holde. -Gå med gåvogna og langs møbler - fryktelig lyst til å slippe også ,men det ender mest i fall. -Klappe -Vinke -Vise så stor -Danse til musikk, hun eeeeelsker musikk Danser også når vi spør om hun kan det, selv uten musikk. -Deler alt hun har med oss, smokk, mat osv. -Gi kos og nuss -Spise selv, spiser hele skiva si selv Også forstår hun en masse ord. Vinker når vi spør om hun kan det, uten at vi gjør det først. Det samme med å vise så stor, danse, kose, hun vet hva smokka er og kan ta den ut når vi spør. Hun forsår også koppen/drikke, mere, ha på pysj, danse, og sier små ord som mamma og pappa, prøver å si både grøt og pysj, bleie og tante, også har hun en bamsesau som hete "bæ-bæ" Hun babler konstant. Rekker hendene når vi spør om hun vil opp, og plasker når vi spør om hun kan det. Siste nytt er å rope "BØH" og le hysterisk når vi blir skremte og redde. Herlig alder dette
JenteBeibi.04.02.09<3 Skrevet 13. oktober 2009 #15 Skrevet 13. oktober 2009 - Dra seg fram over - Sitte godt selv - Si Pappa og mamma når hun er sint. - Babler masse.. mmamm wæwæ baba..dada - Nysjerrige på nye ting - Begynt å interessere seg i ting, å da ska hun ikke bli tatt vekk i fra det - Liker trøst ( vugge frem og tilbake) - Leke indianer - Klappe kake søte - Såå store - Står en stund
Soljentene:) Skrevet 13. oktober 2009 #16 Skrevet 13. oktober 2009 Skryter gjerne litt jeg også Jenta mi blir 8 mnd i morgen (tiden flyr!) og utvikler seg bra. Hun kan: - sitte selv, men klarer ikke å sette seg opp på egenhånd. Legger seg på magen når hun er lei av å sitte. - stå på alle fire - åle seg fremover når hun gidder. Aldri når hun tror vi ser på, he he. - leke titten tei, hvor hun gjemmer seg selv og vi må få med oss at hun vil leke. -"synger" og "danser" til musikk. - kjenner igjen alle sangene i lekene hennes og sitter klar til å trykke frem ny sang når den sist spilte nærmer seg slutten - prater masse babyspråk - viser hvor stor hun er - pirker i og utforsker alt - leker for seg selv på gulvet gjerne en time om gangen - kjenner igjen navnet sitt Alt jeg kommer på i forbifarten, men sikkert mer enn nok skryt for denne gangen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå