nick_343393 Skrevet 11. oktober 2009 #1 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jenta vår på 9 får 54 mg Concerta. Det har hun gjort i to år nå, og det fungerer greit. Hun har adhd med stor H. Vi merker når virkningen er ute i 17-tida og resten av ettermiddagen/kvelden bære preg av det. Nå foreslår legen at vi skal prøve ut Ritalin depottablett (40 mg) og spe på med tabeltter à 10 mg ut over ettermiddagen ved behov. Begrunnelsen for dette er at det kanskje kan hjelpe på nattesøvnen, for hun våkner innimellom om nettene og er våken av og til lenge. Han sier ikke at det vil hjelpe, men at det kanskje kan hjelpe, så det er nokså flytende begrunnelse for å prøve annen medisin. Sjøl er hun heller uvillig til å prøve det ut fordi hun er redd for at det kan gå galt på skolen (les: miste kontrollen og la raseriet gå ut over medelever, og hun har heller ikke lyst å ta tabletter på skolen). Har noen av dere erfaringer med Ritalin depot vs Concerta? Jeg har en følelse av at legen meiner tiden er overmoden for å ha en medisinfri periode på 1-2 uker for å se hvordan det arter seg. Vi har ikke orket det fordi hun er så aggressiv når hun ikke tar medisiner at vi frykter for småsøsknenes trygghet. De skal jo også ha et liv. Dessuten tærer det fryktelig på oss voksnes forhold til hverandre fordi de stadige konfrontasjonene vi får med henne, virker som dynamitt på forholdet mellom oss. Kanskje høres dette rart ut, men det er et høgst reelt problem. Jeg tror nok vi skulle kommet oss gjennom to slike uker, men vet ikke til hvilken pris. Og jeg vet ikke om jeg hadde orket å gå i jobb den tida det evt skulle stå på. Sist, men ikke minst, er heller ikke hovedpersonen sjøl innstilt på å sløyfe tablettene. Hun syns ting fungerer godt, slik som vi har det. Men legen var ganske insisterende sist vi var der på at vi burde prøve ut et alternativ til Conserta, bare for å ha gjort det. Hva skal vi gjøre? Hva ville dere gjort? Jeg håper på konstruktive innspill. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140797183-ritalin-depot-vs-concerta/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #2 Del Skrevet 11. oktober 2009 De der medisinfrie peroidene vil legen ha for å se om medisinen virkelig er nødvendig eller ikke. Jeg mener de er tullete å ha, for det roter bare med barn som virkelig trenger medisinene. Jeg har også et barn med den store H'en i ADHD;) Og vi VET hvordan medisinfrie perioder er. Vi ser det f eks hver eneste morgen før medisinen virker. Trenger ikke uker for å se dette. Kan være greit for de uten så mye av H'en å kanskje klare å prøve uten medisiner i en til to uker. Men ikke for barn som ødelegger hverdagene for seg selv og de rundt uten medisin. De kan faktisk klare å rasere det lille, gode de har klart å bygge opp av vennskap og sosialt liv ved å gå noen uker uten medisin. Dette vet jeg mye om fra mitt barn og vår erfaring. Vi har faktisk prøvd medisinfrie perioder, men etter en skoledag nekter barnet å gå på skolen mer uten medisin. Syns det forteller nok. Ene dagen uten medisin, så sa læreren at ungen så syk ut den dagen; helt stille, og blek. Da konsentrerte altså ungen seg så mye om å oppføre seg som vanlig(les medisinert) at det gikk ut over helsen, og det ble ikke gjort mye skolearbeid. Og fortvilelse hjemme etter skoletid. Det vi har gjort ang medisin, er å bruke Concerta 54 mg fra morgenen av, og så heller supplere med vanlig Ritalin 10 mg ved behov på ettermiddager. Så vi har alltid Ritalin 10 mg i huset til ekstra, og til dager hvor ungen kanskje har glemt Concerta på formiddagen, og da heller bruker Ritalin på ettermiddagen, om vi skal noe da. Som i helger, hvor vi kan sove litt lenger. I perioder har vi i tillegg brukt Melatonin som litt "tretthetsmedisin" om kveldene. Dette er et hormon en vanligvis har i kroppen, men som noen kan trenge å få tilført litt av. De er litt usikre på om det virker, men jeg følte det hjalp og var med på å skape bedre soverutiner. En ting jeg ønsker å si til deg, er at det bør ikke rotes for mye med utprøvinger av ulike medisiner. Ungen syns det virker slik det nå er, og det er jo ikke sikkert Ritalin endrer dette. Virkestoffet er det samme i både Ritalin, Ritalin depot og Concerta. Derfor er virkningen og birvikning ganske lik. Det er virketidene som er ulike. Concerta er den med lengst virketid, og jevneste virkning. Strattera er jeg motstander av, da dette er en lykkepille de har funnet ut hjelper ca 60/70% av de med ADHD. Ungen her er tenåring nå, og har brukt Concerta siden denne kom i Norge for noen år siden. Før det var det kun vanlig Ritalin 10 mg 3-4 ganger om dagen. Begynte på medisin som 7-åring. Er legen dere går til allmennlege eller spesialist? Vår lege, som har vært den i fylket (sammen med en annen lege) som har hatt ansvaret for ADHD-pasienter og medisinering/oppfølging i alle år(sikkert 30-40 år nå), sier at sentralstimulerende er aller beste alternativ til medisinsk behandling av ADHD. Han forstår også det med vansker i dette å ha pauser fra medisinene, selv om han sier at en bør ha dette for å se om en kan fungere uten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140797183-ritalin-depot-vs-concerta/#findComment-140797438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick_343393 Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 12. oktober 2009 Hei og takk for utfyllende og velfundert svar. Det virker som vi tenker mye samme tanker i forbindelse med medisinering. Jeg ser virkelig nytten jenta har av tablettene, og sjøl om livet ikke akkurat er perfekt eller særlig harmonisk, ser jeg at ting fungerer greit nok for oss nå. Mer kan en kanskje ikke forlange. Det bekymrer meg at vi skal klusse til dette bildet. Samtidig føler jeg meg litt slaurete når jeg kategorisk avviser alle forsøk fra legen på å gjøre ting annerledes. Men det har sin grunn. Vi er fryktelig redde for å miste det skjøre fotfestet vi har etablert oss, for ting var fryktelig kompliserte da hun var umedisinert. Et problem syns jeg også det er at barnet alltid er med når vi snakker med legen. Hun er så stor nå at hun skjønner det vi snakker om. Og noen ganger har jeg behov for å snakke uten at hun hører på. Ikke fordi vi henger henne ut, men fordi det er og har vært hendelser og situasjoner som hun ikke forstår rekkevidden av, og som hun heller ikke trenger å tenke på i en alder av 9 år. Jeg tar meg i selvsensurering når vi er hos doktoren, som for øvrig er allmennlege og ikke spesialist på adhd-feltet. Det er noe der. Han følger nok regelverket og har sine instrukser. Vi får tygge litt videre på saken. Jeg kan sjølsagt manipulere henne til å bytte medisin for en periode. Alt går, bare belønningen er stor nok. Men er det det legen ønsker; at barnet skal gå med på nye medisiner fordi hun får vanvittig mye Lego etterpå? Nei, det er ikke godt å si. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140797183-ritalin-depot-vs-concerta/#findComment-140804553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #4 Del Skrevet 12. oktober 2009 Spør legen om hvorfor dere skal ha medisinfrie perioder. Og da mener jeg ikke at en forklaring som f eks "kanskje ungen fungerer uten?" er i nærheten av god nok. For det vet du at ungen ikke gjør. Der må være noe mer i forklaringen, som kan forsvare det. For med disse barna, så er alt det sosiale ofte så skjørt. Og da må ulemper ved å ikke ha medisinfrie perioder, veies godt opp mot fordelene av medisineringen. Og om dere føler medsinen hjelper henne nå, så ikke bytt. Ikke det at der er store forskjellen på Concerta og Ritalin dep. annet enn virketid. Men hva er vitsen, liksom? Og så har du dette med å rote med ungens kjemiske baser; skal en prøve ut alt mulig? Er det ikke bedre å holde seg til en type som en kjenner og liker utbyttet av generelt? Legen kan ikke fundere medisinbytte i det at søvn er vanskelig i perioder. Begge medisinene er sentralstimulerende, med virkestoffet methylphenidat. Og som sagt Strattera liker jeg ikke, fordi dette opprinnelig var en lykkepille. Og den er ikke sentralstimulerende. Eneste fordelen jeg kan klare å se med den, er at OM den virker, så virker den i 24 timer. Men å gi barnet lykkepille, og så er det bare 60-70% sjanse for at den virker, og det ser du først etter flere uker(slik det er med lykkepiller generelt), det gidder ikke jeg. Og vår spesialistlege sier at de faktisk er usikre på om det er medisinen/methylphenidat eller selve ADHD'en som gjør at enkelte har søvnvansker i perioder. Og at sentralstimulerende medisiner er aller beste alternativet av medisinsk behandling av ADHD. Jeg kan si at jeg selv har begynt på Ritalin nå, en helt fersk ADHD-diagnose. Jeg sover faktisk bedre nå Grunnen er at tankekjøret og den indre uroen er betraktelig mindre på Ritalin, enn hva jeg har levd med til nå uten Ritalin. Og tankekjøret får liksom ikke komme til i løpet av dagen, og dermed får det heller ikke bygge seg opp til jeg skal legge meg:) Det jeg ser hos mitt barn, er at selv med medisin så kan dagene være ulike. Noen dager er nok den uroen større enn ellers, slik at det skinner litt igjennom selv med medisinen. Dette har nok du merket også; ujevn fungering, og ujevnt energinivå i ulike perioder. Nei, perfekt og harmonisk blir det nok ikke;) Medisinen fjerner jo ikke ADHD'en(DET vet jeg alt om;)), men gjør det hele mer levelig både for den med ADHD og andre rundt. Og så klarer en lettere å få andre tiltak til å fungere når en har medisiner:) Og det du sier om at du ikke kan si alt når jenta er med; be om time til samtale voksne imellom. Jeg forstår godt hva du mener, og vår lege har vært grei slik; har sendt ungen på gangen for å leke(unskyldning;)), slik at vi voksne har kunnet snakke uforstyrret. Hilsen første NN:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140797183-ritalin-depot-vs-concerta/#findComment-140804921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2009 #5 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hei er en fyr på 30 år.. Klassisk udiagnosert ADHD gått til helvete... Rusa meg...Kriminell etc... Men fikk diagnosen ifjor...Nykter nå Begynte da på Concerta .. Endte opp på 72 mg.. Fordi 54 mg gikk ut av systemet i 3-4 tida på ettermiddagen.. Slet med brekninger og kvalme mye.. Så prøvde jeg ritalin kapsler.. Må mildt si jeg var skuffet.. Dem lovte 8 timers virkning dvs 2 x 40 mg kapsler om dan men i prinsippet virket dem ikke mer enn 4-5 timer samme som 10 mg ritalin.... Nå går jeg på 54 mg Concerta om mårran... Kl 16.00 2x10 mg ritalin og kl 20.00 1 x10 mg ritalin... Har mye bivirkninger ennå med kvalme ..kommer fort og går fort... små spying etc... men pga min rusfortid må jeg gå på dem ca 1 år til så kan jeg søke på Dexidrin eller Dexamin som er mye bedre.. Og annen bivirkning jeg har foresten.. Har mye angst og de medisinene forsterker det enda mer... Så må velge om enten være rolig med angst eller glad og full av faen og folk rundt meg blir slitne hehe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140797183-ritalin-depot-vs-concerta/#findComment-140818847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå