Cruella De Vil Skrevet 11. oktober 2009 #1 Skrevet 11. oktober 2009 Hei, er det noen som har hatt/vært på navnefest og sett hva slags klær barna har? Vi har en dåpskjole som har vært brukt av mange i familen, og vurderer å bruke denne, men vet ikke om det blir dumt på en gutt? Da slipper vi jo å kjøpe inn nye penklær kun til denne anledningen også, han vokser så fort at han ikke ville kunnet brukt dem til særlig mer enn det...
plass'n Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Nei, dåpskjolen hører til i kirken, den er et symbol som forteller hvordan Jesus omslutter barnet med sin omsorg. Det blir helt feil å bruke den i en ikke-kristen navnefest
saje Skrevet 13. oktober 2009 #3 Skrevet 13. oktober 2009 nei, vet du hva!! Det er da vel helt ok! Kirken har vel ingen enerett på dåpskjole. På samme måte som faddere ikke har noe med kirken å gjøre, egentlig. Hvem har bestemt at dette tilhører kirken? Kirken selv sannsynligvis. Når en får fadder på skole/universitet/forrening, har det jo ingenting med kirken å gjøre, men det er en funksjon som en slags beskytter, en venn som skal hjelpe til å veilede og guide en person. En venn, ser jeg det som. Vi skal og ha navnefest, vi kommer til å bruke en helt spesiell dåpskjole (uansett kjønn, det vet vi ikke enda ) og vi skal ha faddere. Vi skal markere det med en liten hjemmelaget "diplom" under middagen, ikke noe store greier. Jeg liker det sermonielle ved en dåp, men ikke det den står for. Gud (og alt som måtte høre til) betyr ingenting for meg. Om folk ønsker å døpe, har jeg ingenting i mot, men jeg blir veldig provosert over folk som nærmest forkaster min overbevisning (tro). En navnefest er like fint og flott som en dåp, og absolutt like viktig. Det er hva man gjør det til selv. Kirken har vel ikke enerett på plagg eller skikker? Tror ikke det er så veldig vanlig med dåpskjole på navnefest, men det velger man selv. Vi skal ha det hvertfall
Cruella De Vil Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. oktober 2009 Takk for svar. Ut fra svar jeg har fått på dinbaby og fra andre folk, kommer vi nok ikke til å bruke dåpskjole, og heller kjøpe noe han kan bruke. Men det er kun fordi de fleste andre bruker vanlige klær og vi synes det er hyggelig om han får noen fine klær han også. Dette med at dåpskjole kun tilhører kirken er jeg helt enig i at bare er tull, skal de som gifter seg borgelig ikke kunne bruke brudekjole, da??
quiquita Skrevet 14. oktober 2009 #5 Skrevet 14. oktober 2009 "Kan vi bruke dåpskjole? - Ja, dåpskjole kan benyttes. Det er ingen krav til antrekk hos navnebarna. Det varierer fra dåpskjoler, bunader og "siste mote". Kle derfor barna slik dere ønsker. Noen familier har en dåpskjole som har gått på omgang i slekten i lang tid, og det er forståelig at bruk av dåpskjolen betyr mye for familien. Det vanlige er å pynte barnet i pent tøy og at foreldre og gjester pynter seg i bunad/kjole/drakt/dress eller lignende. " Utklipp fra hjemmesiden til human etisk forbund!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2009 #6 Skrevet 16. oktober 2009 Hadde definitivt iKKE valgt dåpskjole til humanistisk navnefest nettopp fordi en dåpskjole er så knyttet til religiøs symbolik. Dåpskjolen er ofte hvit. Hvitfargen symboliserer renhet. Den er lang - et symbol på at vi kan vokse i troen Dåpsluen symboliserer "troens hjelm" – et symbol for at barnet er beskyttet av Gud.
Enitsirk79 Skrevet 27. oktober 2009 #7 Skrevet 27. oktober 2009 Det er klart dåpskjole kan brukes, men det er ikke så vanlig. I min datters navnefest var det 10-15 barn og kun en dåpskjole. Det vanligste er normalt pen-tøy (tenk ut noe som kanskje kan brukes på julaften også?) eller barne-bunad.
Hemningsløs ツ Skrevet 27. oktober 2009 #8 Skrevet 27. oktober 2009 minni75; Sjekk ut denne linken med tøy til gutt; http://www.daapskjole.net/side5.html Dresser. =) Hun som lager dem er kjempe rask på å lage dem, og veldig flink! Når du er ferdig å bruke den skal du ikke se bort ifra at du raskt får solgt den heller. =)
Cruella De Vil Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 27. oktober 2009 Takk for lenke, hemningsløs, men navnefesten er allerede over. Vi endte opp med pentøy (skjorte, vest og sløyfe og brun cordfløyelsbukse), og kjøpte stort nok til at jeg håper det holder til jul også... Det var for øvrig en med dåpskjole, mange med bunad, noen med pentøy, og andre med annet penaktig tøy der. Så hvis noen andre skulle lure på hva de skal bruke i navnedag; bruk hva dere vil, egentlig.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #10 Skrevet 7. desember 2009 Ser at navnefesten allerede er over, men til andre det skulle være aktuelt for: Jeg har hatt navnefest for alle mine tre barn og antrekkene varierte. Alle gangene hadde noen dåpskjole. Selv valgte vi et antrekk som symboliserte noe for oss, nemlig klærne pappaen til barna hadde på seg da han kom til Norge (han er adoptert). Nå skal jeg ha barn med "ny" mann og kommer på navnefesten til å bruke dåpskjolen min far, andre slektninger og jeg selv er døpt i.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #11 Skrevet 7. desember 2009 Var i navnefest for en tid tilbake. Var flere der som hadde dåpskjoler på barna sine. Var å tittet på Humanetisk forbund sine sider da jeg har tenkt litt på navnefest selv. Og der stod det at man kunne bruke dåpskjole.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #12 Skrevet 7. desember 2009 Det er en grunn til at det heter dåpskjole... Hvis humanistene skal adoptere dette med dåpskjole også, bør de finne sitt eget navn på klesdrakten. For språklig sett blir det misvisende at man bruker dåpskjole til noe som slett ikke er en dåp. Prinsipielt kan nok dåpskjolen sammenlignes med de hvite, side konfirmasjonskappene som brukes i kirken. Bare at disse er det ikke knyttet så mange følelser til. Derfor gidder ikke humanistene bry seg med dem. Man plukker litt her og velger litt der... Brudekjole kan man bruke til borgerlig vielse, fordi det er logisk å bruke brudekjole i et bryllup. Det er derimot ikke logisk å bruke en dåpskjole til noe som ikke er en dåp, ihvertfall må man finne på et annet navn til dåpskjolen.
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 8. desember 2009 #13 Skrevet 8. desember 2009 Kjøpte penbukse og vest + skjorte til lillemann. Så får han brukt det på navnefesten sin og på julaften!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2009 #14 Skrevet 12. desember 2009 Vi skal ha dåpskjole på navnefesten Det er på ingen måte et religiøst plagg for oss.
Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 16. desember 2009 #15 Skrevet 16. desember 2009 Har ein ein dåpskjole som har vore brukt i familien ville eg absolutt ha brukt han! Synest dress til ein liten baby blir litt fjernt... Ang symbol med dåpskjolen: at den er kvit og "rein"- det er vel alle barn om ein skal bli tatt imot av gud eller bli ønska velkommen til livet. At den er lang også eit symbol på det fysiske - ein skal vokse. Og dessutan vokse mentalt som menneske med humanistiske verdiar som eg vil tru også er det grunnleggande i kristendomen. Kva med alle andre tradisjonar vi har som er blitt tatt over av kristendomen: jula, midtsommar (som kyrkja forøvrig gav opp å ta over og tok bort feriedagen). Det er liksom greit det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå