Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #1 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg har en prøvd å komme ned i vekt en liten stund. Per i dag veier jeg 97 kilo og er 1,72 m høy. I forbindelse med ønsket om å gå ned i vekt, har jeg telt kalorier, og notert ned alt jeg spiser og drikker. På grunnlag av det har jeg funnet ut at jeg har et helt normalt sunt kosthold, og ligger godt innenfor anbefalt daglig inntak av kalorier. I tillegg går jeg mange daglige turer med hunden, og er en rastløs person, som sjeldent sitter stille. Var nylig hos fastlegen, som sjekket både blodtrykk og tok blodprøver, og alt er normalt. Hun har heller aldri kommentert vekta mi, og jeg ser nok ikke så tykk ut, som det jeg er definert som (sykelig overvekt?). Vekta er ganske jevnt fordelt på hele kroppen. Uansett hvor jeg leser, så synes jeg det står noe om overvekt,. Om farer i graviditeten og fødsel, og om vanskeligheter med å bli gravid i det hele tatt. Så det jeg egentlig lurer på, er om det er kiloene i seg selv som er "farlige", eller om det er folks oppfattelse av de overvektiges livsstil, som slappe, usunne mennesker, som ligger til grunn for dette "hysteriet". Er det forskning på dette? Hva slags komplikasjoner kan jeg vente som overvektig og gravid? Jeg har lyst på baby nå, men har jo ikke lyst å satse liv og helse på det, hvis det virkelig er sannheten.. Må signere som anonym, da jeg har litt for mange bekjente her inne, men kommer selvfølgelig til å signere med nick hvis jeg er så heldig og bli gravid
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #2 Skrevet 11. oktober 2009 Hei! jeg har det på samme måten som deg..er 112 kg fordelt på 1.70 m...ser ikke direkte tjukk ut, ser jo selvsagt større ut enn andre..men kroppen er jevnt fordelt over alt.....er også veldig sunn, går turer..eter det jeg skal..og legger heller ikke på meg, men ligger på et jevnt grunnlag..alle blodprøver og blodtrykk ligger heltpå normalen.. jeg er idag 25 uker på vei..Har bare fått en kommentar på vekta med jordmoren engang å det var at jeg ikke såg ut til å veie så mye i forhold til kroppen min..siden den gang har verken lege eller jordmor nevnt noe om at jeg er overvektig.. jeg gikk ned to kilo når jeg ble gravid og ligger der fortsatt... Har ikke hatt noen komplikasjoner, har et helt normalt svangerskap som alle andre..har heller ikke hatt noe mer oppfølging eller ekstra ul fordi jeg er overvektig..så alt i alt et helt normalt svangerskap..ble også gravid på p-pillen så hadde tydeligvis ikke noe problem med å bli gravid heller. så jeg sier bare GO FOR IT;) lykke til;)
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #3 Skrevet 13. oktober 2009 hei! du bør ikke tenke på vekten din, hvis du føler deg sunt er det det som teller. Jeg veide 93 kg før jeg ble gravid for 1,72 m. Veier i dag 97 og er i uke 26. Hadde absolutt ingen trøbbel å bli gravid, ble det etter 1 forsøk ;-) Har også vært hos legen og jordmor, og ingen av dem har nevnt noe om vekten min. Spurte til å med jordmor om jeg bør ta en glukosebelastning som tas ved overvekt når man har høy BMI (og det har jeg), men hun mente ikke at jeg var overvektig så det var ikke noe jeg trenger å gjøre, bare hvis det blir funn av glukose i urin:-) De 3 første mnd av svangerskap gikk jeg ikke opp i vekt, etter det gikk jeg opp sakt opp til 97. Jeg har ikke vært kvalm (heldig meg), blodprøvene mine ser bra ut, blodtrykk og urin også. Har heller ikke vært på flere kontroller enn det vanlig unntatt i begynnelse når blodtrykket mitt var falsk forhøyet. Dette fant vi ut er en tilstand, jeg blir stresset når jeg er hos legen slik at jeg får høyt BT, tok derfor en 24 timers blodtrykksmåling og alt var kjempe fint !!! Ved kontrollene sjekker de alt som trengs å sjekkes så jeg synes ikke du bør beskymre deg. Det er så utrolig kjekt å være gravid, kroppen min har ikke forandret seg mye unntatt magen. Jeg føler meg utrolig bra, jobber som i 100% turnus, det vil si kveld og netter, og det går kjempe fint!! Lykke til
Gjest Skrevet 15. oktober 2009 #4 Skrevet 15. oktober 2009 hei "anonym" selv veide jeg 105 kg (er 170 høy) når jeg først ble gravid, i dag bikket jeg over til min 15 uke.. var ikke noe problem å bli gravid (enda jeg opprinnerlig ikke skulle klare å bli det) har selv hatt sterk kvalme og en del oppkast i starten (gått ned 13 kg) men det jeg først og fremst ville si da.. jeg var nervøs for det samme som deg, så når jeg fikk bekreftet graviditeten pratet jeg med legen min om det med komplikasjoner ved fedme.. svaret jeg fikk var at så lenge jeg holdt et bra kosthold, spiste sunt og trente når jeg hadde krefter til det, så var det små sjanser for komplikasjoner.. jeg spurte også angående slikt som keisersnitt og fødselen generelt, svaret var at de som er overvektige kan være "litt vanskerlige pasienter ved keisersnitt", men var ingen større fare med oss enn de som har normal vekt.. hadde jeg vært deg, hadde jeg satset :-) og om du lurer på ting når du prøver å bli gravid/ er gravid kan du prate med lege/jordmor, de kan ordne samtale timer for deg med blandt annet de som vil være til stede under fødselen din, de kan også ordne samtale med ernærings lege :-)
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 Takk for tilbakemeldinger Jeg var hos gynekolog i dag, egentlig for celleprøve, men benyttet sjansen til å snakke om fremtidig graviditet. Hun mente at så lenge man hadde regelmessig mens, så hadde ikke vekta noe innvirkning på graviditetssjanser. Hun anbefalte uansett alle til å prøve å gå ned noen kilo, ikke 10, som hun sa, men gjerne 2-3 kg, for da ble det litt mindre å bære på. Hun sjekket også med ultralyd, både eggstokker, livmor, slimhinne m.m. Alt var perfekt. Så da får vi se om det dukker opp et nøste etter hvert
Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #6 Skrevet 19. oktober 2009 bra du fikk svarene du trengte :-) så da er det nok bare å hoppe i det, også får jeg ønske deg lykke til med prøvingen :-D
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 Hei Det er alltid en fordel å ikke være så tung i utgangspunktet. For min del hadde jeg 3 spontanaborter før den endelig satt, og i den perioden gikk jeg opp ca 10 kg fra 80 til 90 kg. I løpet av graviditeten la jeg på meg 20 kg. Så endte opp på ca 110 kg. Det er mange kg ekstra på nokså kort tid. Men over til det positive! Jeg hadde en kjemepe fin fødsel, med god fremdrift uten noe annen hjelp enn lystgass og jordmor. Ungen veide 3 kg. Ingen skader eller komplikasjoner med hverken ungen eller meg. Jeg var nede i 90 kg da ungen min ble ett år, -men nå er jeg gravid igjen, halvveis og 95 kg nå. Et tips er å være i god form til tross for litt "for mye vekt", jeg trente 3-4 ganger ukentlig gjennom sist graviditet. (Bekkengruppe i basseng/ergometersykling/rideturer mm).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå