Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er fordelene/ ulempene med å gå til lege kontra jordmor gjennom svangerskapet?

Selv har jeg ikke bestemt meg og jeg tar imot alle tilbakemeldinger med stor takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du skal gå til begge to... annenhver gang... er det som er normalt... det gjorde jeg sist, og det har de jeg kjenner gjort=)

Skrevet

Gått til jordmor mest, hun vet mere enn legen. Går bare til legen noen ganger.

Skrevet

Du bestemmer. Det er vel vanleg å ta første besøk hjå legen. Så får du tatt dei nødvendige prøvane. Min lege anbefalte meg å dra til jordmor - det er jo hennar spesialfelt! Om du ikkje har komplikasjonar ser eg ingen grunn til å dra til legen.

Skrevet

Jeg har valgt å gå bare til jordmor, da jeg ser på denne som spesialist på svangerskap. Føler også at de har bedre tid til meg.

Skrevet

det mest normale er å gå annen hver gang.

Ei jeg kjenner gikk bare til lege, hun følte ikke hun fikk den oppfølgingen hun trengte, det var liksom alltid så travelt.

Det er greit å gå til legen for å ta nødvendige prøver, men jorbmor er spesialist innen området, det er ikke legen.

Jeg vil anbefale deg å gå til begge to, annen hver gang :)

Skrevet

Gikk mest til jordmor.

God tid og gode råd, ekspert.

Skrevet

Jordmødre er sykepleiere med tilleggsutdannelse innen normale svangerskap og fødselen. De kan ikke stille diagnoser, sykemelde eller henvise til fysioterapeaut (f.eks. ved bekkenplager).

Leger er leger, er de som stiller diagnoser, og som er de som har den medisinske kompetansen.

Dersom du forventer et helt normalt svangerskap, hadde jeg gått annenhver gang. Jordmor er ofte litt mer opptatt av mor gjennom svangerskapet, mens legen er de som faktisk har kompetanse på det medisinske fagfeltet. Ved å kombinere begge yrkesgrupper, får man i pose og sekk, og det er jo ikke verst :-)

Ved risikosvangerskap bør man i utgangspunktet kun forholde seg til lege, men de fleste jordmødre er flinke til å påpeke sine egne begrensninger i forhold til kompetanse, så det finner du i tilfelle sikkert ut av.

Lykke til videre i svangerskapet :-)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Dersom alt går som jeg håper så tror jeg nok at det blir litt hos begge. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...