Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #1 Skrevet 10. oktober 2009 jeg vil gå i fra mannen min.... han er begynt å ruse seg igjen og jeg orker ikke å gå igjennom det engang til..... hvordan skal jeg gå frem ? jeg aner ikke hva rettigheter jeg har....
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #2 Skrevet 10. oktober 2009 Skaff deg en advokat, kontakt familievernkontoret og be om mekling. Der ber du om samvær under tilsyn, inntil han kan dokumentere seg rusfri ved hjelp av rene urinprøver. Du må ikke la han ha barna alene, om du mistenker/vet at han ruser seg, men dette vet du vel om du har vært igjennom det før. Hvorvidt du trenger advokat avhenger av hvor ressurssterk mannen din er, dvs om han vil forsøke å ta fra deg omsorgen, eller true med det. Da har du iallefall alle dine juridiske rettigheter på stell. Du må ha inntekt på under 245000kr året for å ha krav på fri rettshjelp. Når du har meklingsattest kan du søke separasjon, utvidet barnetrygd, bidrag, evt overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, bostøtte avhengig av inntekten din.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #3 Skrevet 10. oktober 2009 han kommer ikke til å prøve å ta fra meg barnet ...han bryr seg bare om en ting og det er desverre ikke familien sin er familievernkontoret det samme som nav ? må jeg søke om mekling før jeg får ta ut separasjon ? tusen takk for hjelpen !!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #4 Skrevet 10. oktober 2009 Hei siden dere har barn sammen under 16 år må dere til mekling og få meklingsattest før du kan søke om seperasjon. Ring til familievernkontoret i din kommune eller fylkeskommune og be om time for mekling. Familievernkontoret vil innkalle din mann og han er pliktig til å møte. Gå inn på fylkesmannens sider på nettet i det fylket du bor i og last ned søknad om seperasjonspapirer. Der står det litt informasjon om hva som skal til. Husk når du har vært separert ett år så må du søke om skilsmisse. Dette er ingen automatikk ved uten å søke. Det som er viktig når skilsmisse blir gjennomført er å få mannen din til å signere et skjema om at deling av felleseiet er gjennomført. Dette skjemaet finner du også hos fylkesmannen. Mannen din kan da ikke i ettertid komme å kreve eiendeler av deg. Dessuten kan du ikke gifte deg på nytt innen to år uten at et slikt papir er undertegnet. Lykke til, og husk hvis man googler finner man som regel svar på det man lurer på :-)
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2009 #5 Skrevet 10. oktober 2009 Familievernkontoret finner du på kommunens eller bydelens hjemmesider. Det er ikke det samme som nav. Separasjon må du søke fylkesmannen om og legge ved meklingsattest. Husk at du må ha mannens underskrift på flyttemelding(om du flytter fra felles hjem), fordi dere som gift har felles foreldreansvar! Uten denne har du ikke krav på noen barnestønader før du kan dokumentere at du har hatt barna boende hos deg i minst 6 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå