Gå til innhold

Ammetåke!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan forklare litt hva det betyr og hvordan det føles??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel en betegnelse på den trøttheten man føler de første månedene som mamma. Et resultat av mangel på søvn og ny livssituasjon + at ammehormonene som gjør deg ekstra trøtt. Jeg kan av og til sitte foran Dagsrevyen og føle at de kunne fortalt at det var atomkrig på gang uten at jeg hadde fått det med meg ;)

Skrevet

haha, jeg er rammet av ammetåke. Skikkelig lættis for dem rundt.

Jenta mi er 5 måneder, så vi er over de første månedene. Hun sover fra 21 til 7 eller 9, så kan ikke skryte på meg søvnmangel akkurat. Men jeg skjønner ingenting! Helt vanlige ting i hverdagen, som ikke er noe å skjønne en gang. Utrolig merkelig følelse. Folk rundt ler seg skakke. Hver eneste gang jeg har skullet oppgi f.eks fødselsdato, bankkontonummer osv, surrer jeg det til, og så blir jeg oppringt av folk som ikke skjønner hva jeg har holdt på med.

Kjenner meg også igjen i det der med å ikke klare å følge med på ting, nyheter osv. Det interesserer meg liksom ikke, til tross for at jeg normalt sett er samfunnsinteressert og ser dagsrevyen hver dag. Og har prøvd å sette på dvd'er mange ganger de siste månedene, men beholder ikke interessen mer enn maks et kvarter, før jeg begynner å rydde, går inn på internett eller noe.

Håper det går over, kjenner at det blir litt tøft å skulle begynne å jobbe og sånt, så lenge det er sånn her...

Skrevet

ok, får jeg er liksom så fjern om dagen.. I tillegg har jeg litt problemer med øynene. Klarer ikke å fokusere ordentlig liksom. Ikke alltid men noen timer innimellom.. Er ikke vondt, synes bare det er veldig rart. 3 leger som har sagt at det er helt normalt og han ene sa det var hormonelt.. Kan dette henge sammen med ammetåke? noen fler som har dette problemet?

Skrevet

Jeg har tatt laseropr på det ene øyet og skulle tatt det andre også. Men ble gravid i mellom tida. Da må jeg vente med neste øye til jeg er ferdig med amming nettopp pga hormonene faktisk midlertidig kan endre synet...

• 2 uker senere...
Skrevet

Lurer også på hvordan ammetåke føles??? Jeg har fått to barn veldig tett og ammet først den ene i 13 mnd, 3 måneder inn i andre graviditeten og nå har jeg ammet igjen i snart 3 mnd.

Føler meg litt trøtt (men det er ikke det verste), synet er litt uklart og føler også at jeg har problem med å fokusere av og til (orker ikke å se så mye på tv og blir sliten av datamaskinen) i tillegg opplever jeg lettere svimmelhet (som om det svaier slik som når en er litt sjøsjuk eller har jet-lag). Dette blir verre om jeg ikke drikker nok....

Andre som kjenner seg svimle? Jeg har vært til lege og sjekket blodtrykk og jern og diverse og alle prøver var fine.

Skrevet

Jeg har ikke helt følt på meg hva det uttrykket "å ha bomull i hodet" vil si. Men etter at jeg nå fikk en datter og begynt å amme, så skjønner jeg det.

Det er en tilstand hvor jeg føler at jeg ikke klarer å tenke lenger enn til nestetippen. Jeg glemmer av ting, jeg blir litt fjern og klarer nesten ikke å tenke klart. Årsaken er vel kombinasjonen av hormoner, mindre søvn og fokuset på babyen og babylivet. Alt annet virker litt fjernt og blir liksom skyvd vekk i bakhodet.

Jeg har bare vært mamma i 3 uker, men merker allerede at jeg det har klarnet litt mer i hodet mitt, i takt med at de verste hormonene har gitt seg. Går vel litt opp og ned dette ;)

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er alene i tåkeheimen. Jeg sliter også veldig med å holde konsentrasjonen i samtaler med andre, og må ta meg skikkelig sammen for å henge med. Blir skikkelig utmattet etter en skikkelig sosial dag. Det er vel meningen at vi ammende skal finne roen inne i vår egen lille boble. :)

Skrevet

glemmer beskjeder og avtaler hele tiden. nå sitter jeg her og er ganske sikker på at jeg har en avtale på onsdag, men har ikke peiling på hva...... er ganske forvirret for tiden. surrer rundt uten å ane hva jeg skal eller nettopp har gjort. lørdagen letet jeg i ca en halv time etter bilnøklene. kunne absolutt ikke finne de. hadde visst glemt de i bildøra dagen før. samme dagen var jeg på et kjøpesenter og skulle tilbake til bilen. kommer drassende på babyen i bilstolen og en del poser bort til bilen og da var nøklene igjen borte. drasset meg tilbake til de butikkene jeg hadde vært i, men kunne ikke finne nøklene. surret meg tilbake til bilen, og da kom jeg på at jeg hadde lagt nøklene i bukselommen. en ganske naturlig plass. føler absolutt at jeg er i min egen lille boble.

Skrevet

Hehe, jeg fikk "diagnosen" på pasienthotellet etter fødselen i forrige uke jeg. De skrev det i papirene mine. De kunne spørre feks om når jeg ammet sist, hvor mange ganger jeg hadde ammet, hvor lenge om gangen etc, men jeg greide ikke å svare. Måtte bare se på mannen min så han kunne svare; ) De første dagene var jeg så trett og sliten at det ikke gikk an å føre en fornuftig samtale med meg. Fremdeles (bare 8 dager siden fødsel da) sier og spør jeg om det samme opp igjen og opp igjen.

Skrevet

samme her. baby sover mye, men drikker mye. skikkelig distre og fjern i forhold til hvordan jeg er til vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...