hafize Skrevet 9. oktober 2009 #1 Del Skrevet 9. oktober 2009 Håper at noen her kan hjelpe meg.... Er nå i uke 21, og har hittils vært på 1 kontroll + rutine ultralyd på Ahus. Jordmor i kommunen der jeg bor sa at jeg ikke skulle gå på kontroller hos henne. Dette fordi tvillinggravide ble fulgt opp på sykehuset, samt at hun ikke hadde erfaring med tvillinggravide. På min første og hittils eneste kontroll, hos min gynekolog, ( i uke 14 ) fikk jeg mer eller mindre samme besked; tvillinggravide blir fulgt opp på sykehuset og det er ikke noe poeng at du går her til kontroller også. Da jeg så kom på rutinekontrollen på Ahus i uke 18 fikk jeg beskjed av jordmor der om at "jeg ser deg igjen om ca 10 uke i uke 28 og en gang i uke 34". Så nå står jeg igjen som et spørsmålstegn..Hvor ofte er det vanlig med kontroller og hvor skal kontrollene foretas ? Kan tillegge at på undersøkelsen i uke 14 mente gynekologen min at det var toeggede tvillinger da de hadde hver sin morkake og at skilleveggen mellom tvillingene var tydelig. Jeg har to fødsler bak meg fra før, ( ikke med tvillinger ) og hadde mange flere kontroller da. I tillegg har jeg en blodprosent på 15,9 som i mine to tidligere svangerskap bare har økt jevnt og trutt gjennom svangerskapene. Føler meg derfor litt lite "tatt vare på " nå med så få kontroller, men det er kanskje bare noe jeg føler ...?... Noen som kan hjelpe meg med noen svar ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140789828-hvor-ofte-skal-man-egentlig-p%C3%A5-kontroller/
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 10. oktober 2009 #2 Del Skrevet 10. oktober 2009 woaw det hørtes utrolig lite ut. skal du føde på Ahus? Jeg skal føde på Bærum og har vært til to kontroller allerede etter vanlig UL, er i uke 23. går annehver uke til jordmor og annenvhergang til lege også, dvs en gang i mnd til lege og tar UL av babyene og livmorhalsen. innvendig Ul av livmorhalsen tar de til og med uke 34 dette fordi det er et tegn på at fødselen kan starte tidligere om den er kort, men etter 34 får det gå som det går sa overlegen som jeg går til. Jordmor på Bærum fortalte meg at de følger opp flere kvinner fra Oslo fordi de har så mye oppfølging der. dette gjør de for å oppdage evt problemer tidlig nok men også for å lære mest mulig om tvillinggraviditet og fødsler. Jeg synes du skal ta dette opp med jordmor, evt lege. spørre om når det blir tatt Ul for å måle veksten (som sagt hos meg en gang i mnd) og om de ikke måler livmorhalsen. følge ekstra nøye med på blodverdier etc. Jeg hadde jo mer oppfølging med første mann enn det du beskriver, riktignok var jeg syk mesteparten av svangerskapet da, men likevel. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140789828-hvor-ofte-skal-man-egentlig-p%C3%A5-kontroller/#findComment-140790664
Solsikke (venter nr 3&4) Skrevet 10. oktober 2009 #3 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hei Skal også på ahus og etter obligatorisk ultra i uke 18 sa jordmor at her er toeggede med tydelig skillevegg, vi sees om 6 uker, kontakt jordmor i mellomtiden for å sjekke blodtrykk, alt vel, god helg. Ble litt overrasket og gidder ikke gå til jordmor - jeg føler meg i god form og det er begrenset info hun kan gi når det er to stk. Hun sier jo også at sykehuset skal følge meg opp....er i uke 21 nå. Jeg forventer imidlertid at de legger opp til ett tettere og tydeligere løp når jeg kommer tilbake om ca 4 uker, hvis ikke blir jeg kranglete Mitt råd er å være våken og stille spørsmål - ønsker du bedre oppfølging så be om det, ikke gå rundt å være usikker. Det tjener intet godt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140789828-hvor-ofte-skal-man-egentlig-p%C3%A5-kontroller/#findComment-140790798
Guri-mamma Skrevet 10. oktober 2009 #4 Del Skrevet 10. oktober 2009 Jeg er i uke 24, og var på første kontroll i uke 14, fikk da ul fordi jeg hadde veldig stort s/f mål ift svangerskapslengde og da fant jm to babyer i magen min:-) Var på ordinær ul i uke 18, og ny ul nå i uke 24. Her praktiserer de ul hver fjerde uke før uke 30, og hver tredje uke etter uke 30 når alt ser fint ut. Disse ultralydene er vekstkontroller på tvillingene. Var i tillegg på innvendig ul i uke 24 for nå kontrollere livmorhalsen som så helt fin ut. Tror jeg skal ha en til innvendig i uke 30... Ellers så går jeg til jm hver fjerde uke for vanlig kontroll:-) Hun kan ikke følge med på fostervekst, men de andre prøvene tar vi her. Skal i tillegg på glukosebelastningsprøve i uke 27 for å avdekke evt. svangerskapsdiabetes, men dette fordi lillebror var 5,3 kg da han ble født. Tvillingsvangerskap blir betegnet som risikosvangerskap og da skal man ha tettere oppfølging enn ved et vanlig svangerskap!! Jm her tar de vanlige prøvene for å avlaste sykehuset, som jeg må til for å ha vekstkontroll på babyene... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140789828-hvor-ofte-skal-man-egentlig-p%C3%A5-kontroller/#findComment-140793863
ES76 Skrevet 14. oktober 2009 #5 Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg er 21+4. Skal nå fremover annenhver uke til kontroll på Riksen og hos JM der jeg bor. Har bare vært på én ordinær UL på Riksen (18 uker) og en tidlig i uke 10, da vi fant ut det var twins + én hos JM. Synes det er veldig beroligende å ha to kontroller i mnd., bare for å se og høre liv der inne:) Fikk beskjed av Riksen at jeg kunne kontakte JM for oftere kontroller, da de er ganske fullt opp der og ikke kunne love meg annenhver uke hos dem. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140789828-hvor-ofte-skal-man-egentlig-p%C3%A5-kontroller/#findComment-140812976
Siss*40 Skrevet 17. oktober 2009 #6 Del Skrevet 17. oktober 2009 heisann, jeg går til fastlegen ca 1 gang pr mnd med urinprøve, blodtrykk, osv. Var på ordinær UL i uke 18, ekstra UL i uke 20 - og nå skal jeg en gang i uken i 4 uker. Dette var (slik jeg forstod det) en kristisk periode med tanke på tvilling-tvilling transfusjonssyndrom, og det var derfor viktig å følge med på utviklingen. Syns det er litt skummelt, men også veldig betryggende. Jentene mine deler morkake, men der er en skillevegg - selv om de hver gang har måtte leite får å finne den, fordi den er så tynn. I flg legen var det ikke på grunn av noen ekstra-bekymring jeg skulle til så hyppig kontroll, jeg oppfattet at det var rutine med eneggede tvillinger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140789828-hvor-ofte-skal-man-egentlig-p%C3%A5-kontroller/#findComment-140827710
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå