Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skriver enda et innlegg her jeg, for det er jo så mye man plutselig lurer på. :P

Har en herlig pusekatt, men har jo hørt at gravide skal holde seg unna pus pga fare for toxoplasmose. Jeg har store problemer med å ligge helt unna pusen som jeg er så gla i, men vil selvsagt ikke utsette spira mi for unødvendig risiko. prøver å være nøye med håndvask etter klapp av pus og nusser og klemmer ikke på den sånn som før.

Noen andre katteelskere eller andre som vil dele sine tanker/erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har tatt en liten titt innom fra 2. trimester :)

Jeg har selv to kattepuser.

Toxoplasmose blir man smittet av gjennom kattens avføring. Etter at vi fant ut at vi er gravide, har min samboer hatt ansvaret for å tømme sandkassa, og jeg må si at det er en oppgave jeg ikke akkurat savner. Jeg har også fått "forbud" mot å være i sandkasser sammen for barn (jeg jobber med barn), da katter kan ha gjort fra seg der.

Ellers koser jeg med pusene mine som før, både klemmer, sryker og susser. Jeg er kanskje litt ekstra nøye på å vaske hendene, spesielt om de har slikket mye på hendene mine, men for uten om det gjør jeg som før. Jeg kommer til å ta en ekstra toxoplasmosetest eller to ila svangerskapet for å være helt sikker :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Man må jo prøve å ikke bli helt hysteriske heller, men d er jo så mye man kan lese om på nettet for tiden. :) Jeg har alltid vært mye borti katter hele oppveksten, så er jo stor sannsynlighet for at jeg kanskje har gjennomgått toxoplasmose før. Er det da trygt for d lille knøttet også?

Skrevet

Jeg har kost like mye med egen og fremmede katter som før, og det har gått helt fint. Tok en toxo-test for et par uker siden, og den var negativ. Er 34 uker nå. Tror nok jeg allerede ville hatt smitten dersom jeg var disponert for det - har hatt tett kontakt med katter i over 30 år. Prøver heller å være nøye med maten, kontakt med dyr klarer jeg ikke å avstå fra... :-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...