Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 9. oktober 2009 #1 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hei, sniker innom her og tenker at noen av dere kanskje kan svare meg på spørsmålene mine. (Vi har prøvd siden mai2008. Hadde en bligthed ovum med utskrapning i uke 9 i mars i år. Hormonprøvene mine har vist normale forhold, nå har vi fått svar på sædprøven, men har ikke fått snakket noe mer med gyn foreløpig) Klippet ut innlegget mitt fra "slitere". Nå har jeg fått tak i prøvesvaret, men har dessverre ikke svarene forklart ennå. 100% hodefeil. 0% Morfologisk normale (få ideelle spermier) Aggregering: positiv (referanseområde er negativ) Spermieantistoff (MAR) IgA: Positiv 41% (ref.område negeativ) Ellers er alt helt normalt. Noen som kan forklare meg betydningen av nevnte svar? (i påvente av samtale med gynekologen..) Og evt. noen som kan fortelle (detaljert) om ICSI? Hele pakka liksom, for både kvinne og mann.. ? :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140788555-pr%C3%B8vesvaretny-pr%C3%B8ve-icsi-hva-slags-erfaringer-har-deresamme-som-p%C3%A5-slitere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lolla27 Skrevet 9. oktober 2009 #2 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hei!! Kan dessverre ikke hjelpe deg ang prøvesvar,det kan jeg ingenting om.... Men kan godt forklare deg litt om ICSI prossesen,da vi skal til på 3 forsøket....Du ringer inn når du får mensen,begynner på nesespray 20 dager etter 1 dags mens. den skal du ta morgen og kveld. som regel,men dette skriver de veldig nøye på papirene du får....jeg begynte på sprøyter,akkurat som en insulinpenn, ca 2 uker etter spraystart..samtidig som jeg forsatte med sprayen. etter en ca 10 dager på sprøyte og spray,var jeg på ultralyd. Målte da folikkene....gyn sendte målingene til porsgrunn....de ringer deg med en gang og gir deg info om hvor mange dager til du skal gå på sprøyter...og når du skal ta eggløsningsprøyten.....i mitt tillfelle var jeg på gu fredag og skulle ta eggløsningssprøyten på søndag,eggutak på tirsdag.... Vi reiste inn på mandag kveld,da det ikke er lett for mannen og "gjøre sine saker" på en bensinstasjon...hehe...Du møter opp fastene og får noen tabl,paracet og vival....mens mannen leverer " varene" sine,,,, Du får petidin rett inn i årene når du ligger i gyn stolen....jeg synes ikke selve utaket var vondt....men merker at det stikker på en måte.... Dagen etter ringer man inn får og høre hvor mange som er befruktet. Vi måtte ha ICSI da mannen har veldig dårlig med svømmere....slik jeg har forstått det tar de en og en sædcelle inn i hvert egg....i motsettning til vanlig prøverør da de "slipper" alle sædcellene ned i glasset med egget slik at de må befrukte seg selv...(dårlig forklart altså) dagen etter en har ringt inn,altså to dager etter eggutak,setter de inn egget...det er som en vanlig gu....så er det denne grusome ventetiden... Uff,er ikke så god til og forklare meg,men håper det har hjulpet litt iallefall... Lykk til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140788555-pr%C3%B8vesvaretny-pr%C3%B8ve-icsi-hva-slags-erfaringer-har-deresamme-som-p%C3%A5-slitere/#findComment-140789440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 9. oktober 2009 Tusen takk for svar :-) Ja, det hjelper litt. Har jo lest en del gamle tråder + forsøkt å finne info på nettet ellers, men det er ikke så lett. Og det man finner blir liksom så "fasitsvar" (f.eks på Riksen sin nettside). Trenger å høre hvordan det "føles" å gå gjennom sånne ting. Ser du skriver at mannen leverer en kopp.. Har lest noen steder at de faktisk går inn og henter ut, hvis det er dårlig sædkvalitet. Tror mannen her syns det hørtes veldig skummelt ut. Som nevnt, så har vi ikke snakket med gyn ennå, så har mye uavklart. Bare er så utålmodig etter å få vite mest mulig. Tar gjerne imot andres erfaringer og meninger også. Og om noen kan fortelle meg hva prøvesvaret innebærer, så hadde jo det vært fint også. Lolla27: Har du/dere barn fra før? Prøvd lenge? Syns prosessen høres slitsom ut og lurer litt på hva du syns etter å hva vært gjennom det 2 ganger allerede.. ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140788555-pr%C3%B8vesvaretny-pr%C3%B8ve-icsi-hva-slags-erfaringer-har-deresamme-som-p%C3%A5-slitere/#findComment-140789847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lolla27 Skrevet 9. oktober 2009 #4 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hei igjen:) Hvordan det føles og gå igjennom ett forsøk? Hm...for min del ha det gått veldig greit,men det er jo spennende tider....Mange har mye bivirkninger av både nesespray og sprøyter,men jeg har ikke merket en eneste ting!! Det eneste jeg synes var litt rart i begynnelsen,var vel og kle av meg og vise meg viss du skjønner,men nå driter jeg i det...hehe... Vi har prøvd i 6 år,eller prøvd og prøvd....vi begynte og tenke på det da,ikke brukt noen form for prevansjon...årene gikk....og ingen barn kom...søkte hjelp for to år siden,gikk til priv gyn...kostet ett par hundre mer,men ventetiden gikk ned ett halvt år....fikk time dagen etter....Vi har ingen barn fra før....jeg er 29 og mannen er 38.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140788555-pr%C3%B8vesvaretny-pr%C3%B8ve-icsi-hva-slags-erfaringer-har-deresamme-som-p%C3%A5-slitere/#findComment-140789935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lolla27 Skrevet 9. oktober 2009 #5 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hva tenker dere forresten videre? Har dere søkt,eller skal dere? En ting til: dette er veeeeeldig spennede!! Gled deg til du eventuelt er i gang!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140788555-pr%C3%B8vesvaretny-pr%C3%B8ve-icsi-hva-slags-erfaringer-har-deresamme-som-p%C3%A5-slitere/#findComment-140789952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 9. oktober 2009 Vi er egentlig helt blanke.. Har en million spørsmål. Jeg har normale hormonprøver, han har ikke så bra sædprøve. Det er der vi står. En graviditet siden mai 08. Og vi har garantert truffet el hver eneste gang. Vi har ikke avgjort noe foreløpig. Er allerede lei av venting på alt hele tiden :-/ Er vel ikke spesielt begeistret for tanken på alt man må gjennom, men er ikke så begeistret for tannlegen heller, hvis du skjønner hva jeg mener. Det blir liksom noe man må gjennom. Antar vi fortsatt har en lang vei å gå. Er det ikke mer de vil teste eller bruke tid på..?? Jeg skulle gjerne hatt en plan umiddelbart for vider forløp. Hehe.. dette ble visst litt knotete, men er så mye som vil ut her.. Ingen av oss har barn fra før, og vi er 31 år begge to.. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140788555-pr%C3%B8vesvaretny-pr%C3%B8ve-icsi-hva-slags-erfaringer-har-deresamme-som-p%C3%A5-slitere/#findComment-140790050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stellasnella Skrevet 9. oktober 2009 #7 Del Skrevet 9. oktober 2009 Virker jo som om det er svømmerne til mannen som er deres problem da, selv om jeg ikke aner hva det testresultatet betyr. Vi fant tidlig ut at det var problemet til oss i alle fall og fikk da med engang beskjed om at det var det som var grunnen og at icsi ble løsningen på problemet. Du skriver ikke noe om hvor langt dere er kommet i prosessen og om det er privat eller offentlig behandling dere vurderer eller har startet med. Vi var til utredning både offentlig og privat samtidig og konklusjonen ble som sagt at mannens svømmere ble vurdert for dårlig til å gjøre jobben på egen hånd. Når det var avklart så kunne vi starte med engang privat eller vente ca 4 mnd for offentlig behandling. Vi valgte offentlig og måtte ta en god del blodprøver før oppstart. Tror det var 6 ukers svartid på den ene prøven. 25.august i år startet jeg på nesespray 9 sept startet jeg på Gonal-f sprøyter 23 sept uttak av 6 egg, 4 befruktet 25 sept innsett av 1egg, 4 delt og "perfekt". De 3 andre ble ikke vurdert bra nok for frys. 9 okt Testdag. Testet positivt i dag og krysser fingre og tær for baby til sommeren. Dette var vårt første prøverørsforsøk. Vi hadde en MA i 06 etter å ha blitt gravid på egen hånd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140788555-pr%C3%B8vesvaretny-pr%C3%B8ve-icsi-hva-slags-erfaringer-har-deresamme-som-p%C3%A5-slitere/#findComment-140790396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #8 Del Skrevet 10. oktober 2009 Takk for svar fra deg og :-) Vi er ikke egentlig inne i noe system, eller på noen timer eller noe. Jeg jobber på sykehus, så har bare sniki meg til blodprøver og rekvisisjon til sædprøve. Venter på svar fra ene legen om hun vil følge oss videre. Håper jo å at hun vil det og at vi får klarhet i alle spørsmålene vi har. Vil uansett ikke gå for behandling privat i første omgang, holder oss til det offentlige. Ellers er historien som beskrevet over. Prøvetiden har jo vart en liten stund... og resultatet så langt er jo ikke mye å skryte av.. Ingen som vet noe om prøvesvarene? Som har hatt tilsvarende prøvesvar hos mannen sin f.eks? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140788555-pr%C3%B8vesvaretny-pr%C3%B8ve-icsi-hva-slags-erfaringer-har-deresamme-som-p%C3%A5-slitere/#findComment-140793808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stellasnella Skrevet 10. oktober 2009 #9 Del Skrevet 10. oktober 2009 Vi fikk ikke vite sånne detaljer på prøven, tror ikke det er vanlig! Vi fikk bare beskjed om at den var 'dårlig' og at sjansene for å klare det på egen hånd var minimale. Eller 'som å vinne i lotto' var det vel hun sa... selv om vi hadde jo klart det en gang på naturlig måte tidligere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140788555-pr%C3%B8vesvaretny-pr%C3%B8ve-icsi-hva-slags-erfaringer-har-deresamme-som-p%C3%A5-slitere/#findComment-140794425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #10 Del Skrevet 12. oktober 2009 'Som å vinne i lotto'.. det er vel det jeg har tenkt om oss også. Hadde det funket den ene gangen vi fikk positiv test, så skulle termindatoen vært ca. i morgen. Kanskje litt ekstra deppa når jeg tenker på det :-( Håper det går bra for dere denne gangen! Krysser fingrene for alle jeg! Er ikke noe særlig å gå rundt sånn å vente.. Noen andre som har innspill, detaljer, meninger, peiling?? :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140788555-pr%C3%B8vesvaretny-pr%C3%B8ve-icsi-hva-slags-erfaringer-har-deresamme-som-p%C3%A5-slitere/#findComment-140802807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå