Gå til innhold

Matvarer man bør unngå vs. sosiale sammenhenger

Anbefalte innlegg

Hei, medsøstre i graviditeten :)

Jeg har termin 10.juni i følge kalkulatoren her. Jeg snakket nettopp med ei venninne (det er bare hun, og mannen min selvsagt, som vet jeg er gravid), og hun opplyste om at det er div. matvarer man må unngå som gravide, forde de kan føre til skade på forsteret (friske folk vil ikke ha helsemessige ulemper av å spise disse).

Det gjelder produkter av/med:

-upasteurisert melk (muggost, "franske" oster, mulig fløteis)

-blåskimmelost (blå castello m.fl.)

-rå egg (eggedosis, ostekake, is som ikke er frosset -20grader i minst to døgn)

-spekemat (fenalår, spekeskinke, salami mm)

-rå fisk (røykelaks, mulig spekesild?)

-store mengder svart te/kaffe (ikke noe problem for meg :) )

Dette er relativt ordinære matvarer, og de som kjenner meg litt vet jo at jeg vanligvis ville spist disse tingene...

Så det jeg lurer på, er hvordan jeg kan holde svangerskapet hemmelig et par måneder til når jeg samtidig må ta hensyn til disse tingene...

Har dere noen tips???

Hilsen spent førstegangsgravid :)

Fortsetter under...

Hei Marie!

Det skal ikke være så lett :o) Tror nok det er mange av oss som må servere en og annen hvit løgn all den tid vi skal holde det hemmelig for omverden. Jeg sliter med venninner som vil ut på byen og ber meg velge når det passer siden jeg "snor meg unna" de dagene de foreslår... Regner med at brikkene faller på plass for dem når de får vite hvorfor når tiden er inne for det.

Jeg vil tipse deg om å ta en titt på et hefte fra Helsedirektoratet som heter Gravid - prøver å legge inn linken her.... http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00118/Gravid_118459a.pdf

Jeg tror nemlig det er en del ting på listen du har fått fra venninnen din som du ikke trenger å være så bekymret for, men det kan du lese mer om der.

Jeg tror f.eks ikke at fløteis, egg (bortsett fra måsegg) og salami er noe problem, men hvis noen leser dette som mener det er feil så arrester meg gjerne ;o)

Jeg leste nettopp nå at salami bør kjøpes nyskåret fra kjøttdisken istedet for ferdigpakket. Aldri hørt dette før jeg (spiser heller ikke mye salami men det hender jo) - men det kan jo være greit å ta alle forholdsregler ;o)

har lest en del på lommelegen.no om det med mat.. der så står det at alt som går under spekemat burde fryses i mer enn 3 dager hvis man skal spise det. også burde oss holde oss unna vakumpakket pålegg.. jo ferskere jo bedre..

det står jo forskjellig da på flere steder . men jeg holder meg iallefall unna spekemat, rå egg, rå fisk og slike små ting som man kan holde seg unna.. bedre å være føre var.. klarer meg fint uten enkelte matvarer.. det er jo bare en vane.. :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...