Gå til innhold

Forslag til lunsjmat?? barn 11mnd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille frøken på 11mnd spiser grøt frokost og kvelds og middag, greie porsjoner alt sammen. Men når det gjelder lunsj så er det eneste hun vil ha frukt, helst av ferdigpakkene (1 beger), men banan tolereres innimellom. Har forsøkt med brød i flere mnd nå, uten at det er noe fremgang. Er det lite og kun spise frukt til lunsj?? Kan ikke gi henne yoghurt da hun (foreløpig) reagerer på melk...

Måltidene ser ca sånn ut:

07:30: grøt (80ml vann + pulver) m/frukt + vann

11:30: fruktbeger + mme. Prøver med brød

15:30: 1/2 glass middag + vann

18:00: grøt (80ml vann + pulver) m/frukt + vann

19:00: mme

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holder hun virkelig fire timer på bare et fruktbeger og litt mme? Det høres veldig lite ut, men hun sier vel i fra om hun er sulten. Ut fra det du skriver virker hun litt småspist, så det er nok bare sånn hun er. Gutten vår er 10 mnd og spiser hver tredje time. Sånn ser en dag ut i matveien:

11. En porsjon grøt (12 mnds-grøt, 1¼ dl grøtpulver).

14: En brødskive + banan eller yoghurt

17: En porsjon hjemmelaget middag + fruktmos.

20: En porsjon grøt + litt sviskemos.

Drikker vann til alle måltider.

Skrevet

Har du forresten prøvd å gi henne middag til lunsj også? Eller hva om hun får noe i hånden som hun kan spise selv, f.eks. en fiskekake, kjøttkake, dobbel brødskive, banan eller annen frukt, halvt rundstykke?

Skrevet

Du kan gi henne soyayoghurt, det er kjempepopulært her - gutten min tåler heller ikke melk. Fås kjøpt hos meny, ultra, coop obs, helios og helsekostforretninger iallefall. Produkter som er merket med "kan inneholde spor av melk" tåles av de aller fleste allergikere, dermed kan du gjøre som lemonia foreslår, gi henne en kjøttkake eller kjøttbolle å gnage på selv. Fiskekaker har jeg til gode å finne ferdiglaget uten melk, men det er jo fint mulig å lage selv. Brødskalker er supre å gnage i seg på egenhånd, kan jo jobbe med det litt sånn utover dagen, må ikke være akkurat i en måltidssituajson.

Jeg pleier ofte å gi formiddagsmaten uten at jeg setter han til i stolen sin. Stikker til ham brødbiter mens han leker eller sitter i vogna, det funker veldig bra.

Sånn ser vår matdag ut, gutten er 11,5 mndr.

7 30: En real porsjon grøt laget på havremelk, fruktmos.

9 30 200 ml mme

12 1-2 skiver brød + en soyayoghurt (han spiser ikke alt på en gang, jeg fordeler det litt utover etter som det passer med neste måltid/aktivitet)

16: Middag - en liten porsjon av vår middag, eller et fiiiinmost 6-mndrs glass...

18: en diger porsjon grøt på havremelk, fruktmos

19: 200 ml mme

I tillegg får han litt frisk frukt og grønnskasbiter stukket til seg. Og en kavring (sukkerfri) i vogna.

Oj, han ser ut til å være en storspiser gitt!

Barn er så forskjellige :-)

Skrevet

Syns også hun er småspist, men går det mindre enn ca 4timer mellom nekter hun å spise noe som helst, bare veiver og kaver i stolen. Har også prøvd å gi henne brødskalker, knekkebrød, lompe, fruktbiter etc til å spise innimellom, men da bare kaster hun de fra seg :) Men iflg HS legger hun godt på seg for alderen til å være så aktiv (350-400g i mnd) så stresser ikke så mye med det, annet enn at jeg kan ikke forstå hvorfor hun ikke er mer sulten når hun er høyt og lavt hele dagen :)

Soyayoghurt kan jeg prøve, naturell el finnes den i flere smaker? og hva slags grøt bruker du bønni som blandes ut med havremelk?

Skrevet

Du har prøvd å smule opp brød og ha i fruktmosen? Om du lar det stå noen minutter før du gir det blir det jo veldig mykt og lettspist.

Reagerer hun forresten på de yoghurtglassene fra Nestlé også? (De er jo bearbeidet, men jeg aner ikke hvordan de er ift melkeallergi.) De glassene er kjempepopulære her i hvert fall.

Skrevet

Snuppa mi har spist middagsglass til både lunsj og middag i flere mnd nå hun - har du prøvd det?

Ellers kan du prøve å koke potet og grønnsaker og gi henne? Det er ihvertfall kjempepopulært her! :)

Min får hele biter - hun liker igrunnen ikke så godt most mat.

Ellers som foreslått over - blande brødbiter i fruktmosen og la de svelle litt. Gir ihvertfall litt mer næring i magen.

Ellers så går vel alt litt i rykk og napp?!

Snuppa mi er ikke noe glad i mat på morgenen. Tar som oftest en sup mme og et par brødbiter, noen ganger glimter hun til å spiser 1 porsjon grøt, men som oftest hopper hun over og vil ikke ha noe før lunsj i tolv-tiden.

Og tro meg - hun sier alltids i fra om hun er sulten;)

Men merker også at viljen begynner å bli sterkere. Hun gidder ikke spise middagsglass, hvis hun ser en banan på kjøkkenbenken, eller jeg spiser yoghurt samtidig;)

Skrevet

Hun er definitivt mest sulten på ettermiddag-og kvelden. Da spiser hun gode porsjoner av alt. Har prøvd svellet havregryn i fruktmosen, men ikke brødbiter - uten særlig hell. Hun er ikke spesielt glad i biter av noe slag :P Prøvde middagsglass i dag både til lunsj og middag, da spiste hun bedre. Håper det gir utslag i bedre nattesøvn... Hun spiser kun 6mnds glassene + 1 8mnds, men er vel mer næring enn kun frukt tross alt?

Greia med brødskivene er jo at hun må spise det i barnehagen så tenkte det var greit å prøve hver dag....

Skrevet

Det høres jo ut som hun klarer seg fint - hun regulerer sikkert inntaket etter behov!

De soyayoghurtene jeg bruker er med blåbær eller jordbærsmak. De er ikke tilsatt kalsium dessverre, lurer på om det finnes flere typer som har kalsium, forstod det sånn på en ernæringsfysiolog jeg snakket med - får undersøke litt.

Jeg har brukt mye Holle-grøter. Kjøper dem på Helios eller helsekost. De er sånn "instant"-grøter, som bare er til å blande med varmt vann eller mme - eller altså feks oppvarmet havremelk. Nå har jeg gått mer og mer over til å koke grøt av firkornmel fra Aurion - men man kan vel egentlig koke av ulike typer mel/korn. Havremel testet jeg en gang, men det var ikke så poppis, tenkte å prøve om igjen snart. Jeg koker grøten på havremelk (bruker beriket havremelk fordi den er tilsatt kalsium) istedenfor vann for å få litt ekstra næring og god smak - kunne brukt mme (nutramigen), men han er så glad i melkeflaska si at jeg sparer mme-en til kvelds- og morgenkos.

Har du fått påvist melkeallergi? Om du har noen gode tips til meg med mat så bare fyr løs ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...