Gå til innhold

Flere som nattammer??!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg nattammer enda jenta mi på 1 år,men må til med avenning siden jeg ikke har sovet en hel natt siden fødselen,å er sllliten nå!! (våkner ca 3-4 ganger om natta)

Jenta vår sover på samme rom som oss,så jeg lurer på hvordan det skal gå med nattavenning da,noen som har hatt erfaring med dette?

Burde nok hatt henne på eget rom for lengst, men er bare ikke klar for det enda jeg... :\

Å jeg klarer ikke å starte på avenning heller....:(

Har noen gode tips til meg hadde det vært flott!!!!.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har desverre ingen supre trylletriks til deg, men tror nok du må klare å ha henne på eget rom først jeg da;)

Lillemann har hatt eget rom fra dag 1 og det har søstrene også så jeg har ikke noe erfaring med det, men minste ble ammet på natten til han ble 15 mnd...

Nå er han 17 mnd og har så og si sluttet med puppen;) Det har han regulert helt selv! Da han plutselig begynte å sove hele natten ble det nesten trist, men selvfølgelig deilig å endelig kunne sove en hel natt for meg!!

Min var en skikkelig puppegutt som jeg ammet dag og natt frem til jeg begynte å jobbe da han var nesten 12 mnd. Han ble da etter hvert mindre intr. og jeg lot han bestemme selv.

Han fikk faktisk litt i går på dagen, men utenom det er det nok 2 uker siden forrige gang så det er jo utrolig at det er noe melk igjen;)

Hadde jeg vært deg ville jeg som sagt fått henne på eget rom først også etter noen netter der kan du jo kutte hvertfall 1. gangen med amming.

Jeg ville nok ikke plutselig satt en strek over hele ammingen, men selvfølgelig hvis du ikke orker nattevåk mer så må du jo nesten bare sette hardt mot hardt og si nei...

Da er jo det beste for deg hvis pappaen kan ta henne på natten! Nå som hun er så stor ville eg ikke gitt flaske med melk isteden, men ev litt vann kan hun jo få. De mister som regel fort intr når de oppdager at det bare er vann som blir servert på natten;)

Uansett- lykke til!

Skrevet

Eldste fekk eige rom då han var 13 mnd, og då kutta vi nattamminga med det same. Han begynte å våkne berre ein gong pr natt då, men sov ikkje heile natta før han var nesten 2 1/2 år. Det gjekk greitt å kutte nattpuppen, det var eit par netter med skriking og eit par netter med sutring så godtok han det.

Lille fekk nattpupp fram til ho var 18 mnd. Då måtte vi slutte å amme pga melkeallergi. Vi hadde nattavvenning fire eller fem gongar frå ho var 10 til 18 mnd, og det gjekk fint i ei vekes tid men så blei ho sjuk veldig kort tid etter (kvar gong - ho har vore ofte sjuk), og dermed fekk ho pupp til trøst/drikke når ho ikkje fekk i seg anna. Jenta vår fekk eige rom då ho var rundt 10 mnd og våknar framleis (23 mnd) 3-5 gongar pr natt. Men du skal ikkje måle jenta di opp mot vår, for ho har sine eigne problemstillingar som gjer at ho søv dårleg.

Viss du legg jenta di på eige rom kjem ho sannsynlegvis til å våkne sjeldnare. Når det gjeld heilt kutt på nattpuppen så må du berre bestemme deg for at no er det slutt, og ta dei 2-3 nettene det då vil bli med skriking. Om du har ein mann/sambuar kan det vere lurt å la han ta støyten dei nettene, det er vanskelegare for jenta å godta at ho ikkje får melk når puppen/du er i rommet.

Viss ho ikkje skal på eige rom no, bør likevel mannen ta støyten med nattavvenninga. Han bør ligge nærast jenta si seng, og det bør vere han som trøster. Viss du ikkje klarar å høyre på at jenta skriker utan å ville gje etter og la ho få pupp bør du kanskje ta desse par nettene på sofaen eller i alle fall på eit anna rom.

Lykke til!

Skrevet

Jenta mi er snart 17 mnd, og vi samsover ennå, så det blir litt nattamming ja ;)

Har hentet inn senga hennes, og venner henne nå til at senga er en gøy plass ("stor jente seng"), og satser på at den frister etter hvert..

Har ikke tips til deg dessverre, for jeg nattammer ennå selv, men ønsker deg lykke til!

Skrevet

Nei... Vi sluttet med det da h*n var 10 mnd. Og syns det var litt i seneste laget å avvenne egentlig! Men ting tok tid for oss også - flyttet først barnet ut på eget rom, og lot h*n bli vant til det. Etter et par uker der, kuttet vi ut første amming med erstattning mot en flaske vann. Og da h*n slutta å våkne til den, sluttet vi på den andre nattamming. Også først med en flaske vann der. Gradvis..! Startet vel da h*n var 9 mnd =) Og det var nok desverre noen ubehgelige netter... Men vi tok det på skift og det gikk jo bra til slutt :) 13 mnd nå, og forsatt ikke noe tull på natten! Og husk at et barn også trenger en hel natts søvn når det begynner å bli såpass stort pga dags-aktivitetene osv. Det er ikke sunt for noen med mange oppvåkninger eller dårlig/lite søvn, for man trenger MAX energi om dagen!! All den man kan få; både små barn som store barn, vokse osv! Man må kunne skille mellom baby-tid og barne-tid =) Men da det er sagt.. så ammer fremdeles naboen min om natta på sin unge som snart er 2 (!!!!!!)! Har sagt det til henne også, at barn trenger max søvn for å få utløp for max energi om dagen.. Kansje har hun aldri sett barnet sitt med all den energien h*n kan få, mye syk også, - immunforsvaret kan jo i tilegg svekke med for lite søvn da det ikke er fult modnet mellom 3 mnd - og 3 år. I tilegg er h*n mye misfornøyd, og det tror jeg fortsatt er fordi barnet ikke får den sammenhengende søvnen som ALLE trenger. Uansett! =) Masse lykke til med rom-flyttning og ammekutt på natten =D Nå har dere et barn, ikke en baby! ;O) Og det kommer til å gå kjempe fint skal dere se.

Skrevet

Du anonym 23:32.

Eg kjenner at eg blir provosert, og det skal ein del til. Skal prøve å beherske meg så eg ikkje framstår som ein like påståeleg besserwisser som deg.

For det første: Eg trur neppe vi som har (natt)amma "lenge" av ulike grunnar ikkje veit forskjell på ein baby og eit barn. Eg - og truleg dei aller fleste andre - veit at barn treng søvn og vi gjer vårt beste for å få det til.

For det andre: Eg håpar naboen din spurte deg om råd før du fortalte ho kva ho gjer feil med barnet sitt.

Eg har sagt det før, og eg seier det igjen: INGEN ER BARE DET DU SER! Prøv å tenke på at det kan ligge (for deg) ukjente årsaker bak folk sine handlingar, før du uttalar deg.

Det er fint for deg at barnet ditt sannsynlegvis er friskt og ikkje har søvnproblem, det er ikkje alle som er like heldige.

Skrevet

Om du ikke er klar for å flytte jenta på eget rom helt ennå, er det ingen hindring for nattavvenning. Både jeg og min veninne sluttet med nattamming uten at de små måtte bytte soverom. Veninna mi hadde det relativt greit, bare hysjet på jenta når hun våknet på natta, kan evt stappe inn smokken eller gi litt vann på flaske. Hos oss måtte vi gå litt sterkere til verks. Jeg sov på et annet rom noen netter slik at han ikke skulle lukte mamma (=mat). Da var det pappa'n som måtte til pers og roe gutten når han våknet på natta. Ofte var det nok å klappe litt på hodet og nynne litt. Ble mye bedre når han innså at det var slutt på kosepuppen på natta (drakk som regel minimalt, ville bare kose). Etter en ukes tid på et annet rom, "flyttet" jeg tilbake. Om gutten våknet, var det konsekvent aldri pupp, kun vann eller noen klapp på hodet... Sluttet også å amme på soverommet generelt, fikk pupp på stua før sengetid og etter at vi hadde stått opp. Tror det blit litt lettere når soverommet blir ammefri sone. Da knytter ikke de sengen og soverommet til mat.

Forøvrig sluttet vi med nattamming da gutten var ca 9mnd. Og han mistet interessen for pupp rett før han fyllte året. Bare kneip i den og ville ikke suge. Så da var avvenningen et faktum. Skulle gjerne ha holdt på litt lenger, men når han ikke ville mer så ble det sån..

Lykke til med nattavvenningen uansett hvilken tilnærming dere måtte velge å bruke!

Skrevet

Jeg skrev nettopp et innlegg på søvndebatten om hvordan vi gjorde det med vesla vår på snart 13 mnd. Hun har vært helt puppegal og har sovet ved siden av meg med pupp i munnen hver natt i hele sitt liv. Forrige uke orket jeg bare ikke mer og satte i gang med Karin Naphaugs hysjemetode - og den funket! Tre netter tok det, og vips - så sover snuppa hele natta - i egen seng, på eget rom og uten å få mat på natta :-) Det er helt utrolig at det gikk så greit, har prøvd skrikemetoden før uten suksess, så jeg trodde dette skulle bli en laaaaang prosess! Den fjerde natta var vi på hytta og hun måtte da ligge i seng på samme rom som oss, men det gikk fortsatt bra :-) Våknet et par ganger, men sovnet igjen etter et par minutter med hysjing :-)

Skrevet

Jeg ammer enda en gang per natt... Han var egentlig nattavvent, men så fikk han tenner, og så var vi på nattammingskjøret igjen... *sukk*

Han våkner 2-4 ganger hver natt, og får melk én gang - ca kl 04-0430. Han får egentlig bare melk da fordi jeg er så utrolig TRØTT, jeg orker ikke styre, jeg vil bare ha ham til å slutte og skrike - og puppen er det som funker kjappest og best... Svakt av meg, jeg vet.

Jeg husker heller ikke hvordan det er å sove en hel natt, hvis det er en (mager) trøst? Knerten vår sover på eget rom, og det vil jeg virkelig anbefale - vi sov bedre alle tre da vi flyttet ut av det som inntil da hadde vært vårt felles soverom (av praktiske årsaker flyttet samboeren min og jeg inn på gjesterommet, mens baby ble værende).

Skrevet

Jeg har nattammet i 18 mnd og må nok belage meg på det en god stund til ja

Mange perioder jeg har vært virkelig rittlei av de tog har kjent at det har tæret på kropp og sjel å ikke få de dypeste søvnfasene hver natt. Er jo oppe inntil 10 ganger hver natt, selv om de tikke er gj snittet altså.

Men jeg tenker at det er vi som har valgt å gjøre det sånn og da får vi ta "konsekvensene" av det. Og jeg merket at når jeg endret innstillingen min til det, dvs å gå fra å irritere meg over det til å kose meg med det, hvis jeg greier....hehe, har det fungert mye bedre. Det er ikke for alltid og kanskje vil jeg savne det når det tar slutt.

I forhold til avvenning har je gingen råd som jeg vet har funket siden vi aldri har prøvd. Men har jo hørt at pappaen tar baby noen netter, roer ved hjelp av smokk, koseklut, vann, rugging, synging osv kan hjelpe. Og at mor ikke er tilgjengelig med pupp. Dvs hun kommer bare hvis det har vær thyl og vræl i timesvis. Verst første og andre natt for så å bli bedre..

Jeg personlig mener dette ikke er en særlig "skånsom" måte å gjøre det på, men ingen avvenning vil være skpnsom sånn jeg ser det.

Man må veie opp mot hverandre. Hvis mor er så utslitt på dagtid at hun ikke greier å ta aktivt del i barnehverdagen, mener jeg det er bedre med noen timers hyl og vræl. Alle må finne ut det som passer for seg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...