Gå til innhold

Trenger rask hjelp med middagen (svinestek)

Anbefalte innlegg

Har ikke lagt det før..

Har en svinestek av bog fra gilde som jeg nå har tørket over og krydret med salt og pepper... Det som jeg lurer på er hva jeg gjør med svoren på toppen... skal den snittes i terninger? Steken ligger i nett.. så må jeg da ta dette nettet av??

Etterpå steker jeg på 180grader i ca 2 timer.. med løk gulerøtter og hvitløk i formen....

Fortsetter under...

Jeg pleier ikke å ta av nettet før etter at steken er stekt og du trenger ikke rute svoren.

Prøv imidlertid å langstek den på enda lavere temperatur (80-100 grader og bruk steketermometer).....da blir den mye mørere. Dette tipset lærte jeg av en kokk og stek/kalkun o.l. blir mye saftigere enn om en bruker høyere temperatur.

Ikke snitt svoren. Brun steka i panna og langstek den som fortalt over her.Jeg bruker steketermometer. Ha litt vann i bunnen av panna, og med jevne mellomrom tar du litt av denne skyen over steka. Da blir steken god og mør. Kan godt ha litt løk og gulrøtter i bunnen også. Da får du en utrolig god sky til å lage brun saus på. Event. også andre grønnsaker. Nam, nam...fikk lyst på svinestek jeg og :-)

Jeg bruker å gni den inn med salt,pepper og stikke små snitt i steken for å putte delt hvitløksbåter inn i den.

Legger steken i langpanna sammen med f.eks gulrøtter løk og evt andre rotfrukter.

Heller over litt vann også før jeg stikker steketerm.

Gjør som over her og hell litt veske over steken under steketiden.

Bruker også litt lavere temp og lengre steketid...da blir den saftig og mør!

Når den er ferdig legger jeg steken i folie ett kvarter før jeg skjærer i den, slikm at saften får satt seg:)

Siler av krafta i langpanna og lager deilig saus av den...mmmm, deilig middag:)

God helg!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...