Gå til innhold

Trenger tips til hjemmelaget middager :o))

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser jo nå at min lille pode på 9 mnd spiser mye bedre når han får hjemmelaget middag.. han bare tuller og griser med disse ferdig glassene.. når han får hjemmelaget sitter han og nyter, er så herlig å se på.

Men trenger noen tips... hva kan de spise osv.. han har spist kjøttkaker, kjøttpuddig, fiskegrateng, fiskekaker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om du lager det du ramser opp selv eller ikke, men hvis det er kjøpt ferdiglaget ville jeg aldri gitt dette til så små barn. Saltinnholdet i helfabrikata er altfor høyt, selv for voksne, og barn under ett år skal helst ikke ha noe salt i det hele tatt. Så det er ingenting galt med kjøttkaker, fiskegrateng, fiskekaker o.l., men den bør være uten salt. (For ikke å snakke om at hjemmelaget smaker omtrent en million ganger bedre.)

Ellers kan de spise det aller meste. Jeg prøver å variere mest mulig, prøve alle slags ingredienser og gutten vår liker at det er mye smak i maten, gjerne hvitløk og ulike urter og krydder. Noen favoritter er pasta med tomatsaus, squash, oliven og mozzarella, kylling- og søtpotetgryte med couscous, laks med poteter, brokkoli, gulrøtter og smør, kalvegryte med bl.a. gulrøtter, mais, aspargesbønner og ris, lapskaus, fiskeboller i hvit saus med poteter, gulrøtter og erter (fra 10 mnd) osv.

Skrevet

Har laget det selv :o))

Skrevet

Har du lyst til å dele oppskriften på kylling- og søtpotetgryte med couscous? :)

Skrevet

2 kyllingfileter

2 store søtpoteter

2 store gulrøtter

1 løk

evt et par hvitløksfedd

125 g tørr couscous

1 stor squash

en neve frosne selskapserter

en neve frisk persille

noen biter mango

rapsolje

Del kylling og grønnsaker i biter (hvis barnet er gammelt nok til å spise mat med biter i kan du hakke alt i småbiter nå, uten å mose etterpå, hvis ikke kan det være ganske store biter). Stek kyllingen i olje, tilsett grønnsaker og litt vann og la koke mørt. Tilsett persille og mango de siste par minuttene. Mos evt maten i food processor. Fordel i plastbokser og frys. Gir ca 13 porsjoner.

Skrevet

ett tips til grønnsaker: lag purè/grovmoset og frys i isbitform, når dem er frosset tar du dem ut av formen og legger i små fryseposer. da har du alltid grønnsaker lett tilgjengelig, så kan du bare bruke kjøtt dere andre skal ha til middag.

Skrevet

Det er et godt tips. Jeg gjorde dette da vi først begynte med grønnsaksmoser rundt 4 mnd. Jeg kokte og moste ulike grønnsaker for seg og frøs ned i isbitformer så kunne jeg blande som jeg ville. Da han ble 6 mnd og gikk over til middag med kjøtt, fisk, flere ulike grønnsaker og også løk, hvitløk, urter, krydder o.l. var det imidlertid mer tungvindt å lage det slik så da laget jeg heller hele retter som jeg frøs ned porsjonsvis i plastbokser (kjøpte en haug på Ikea). Jeg har til enhver tid minst 4-5 ulike retter i fryseren slik at jeg enkelt kan variere. Ettersom han har blitt eldre har jeg også gått over fra finmost til grovmost og så bare hakket i småbiter. Veldig greit.

Skrevet

Hvor lenge holder maten seg i frysen??

Skrevet

Åh Lemonia, dette hørtes godt ut. Skal på butikken og kjøpe inn nam nam....

Skrevet

Jeg må seriøst prøve den kyllinggryten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...