Gå til innhold

å kutte ut amming om natten e. 3 mnd?

Anbefalte innlegg

Dere som har erfaring fra før, er det altfor tidlig å kutte ut amming om natten etter 3 mnd, med tanke på å bli gravid igjen kjapt etter fødsel? Har hørt at hvis man vil bli gravid igjen, bør man slutte å amme om natten. Hvordan funker dette i praksis? Kan man pumpe på flaske før man går og legger seg?

Fortsetter under...

Synes det er litt vel tidlig å slutte å amme på natten når baby er 3mnd. Når de er så små spiser de som regel flere ganger på natten, og da er det nok litt lite å pumpe før du legger deg. Må i såfall pumpe litt i løpet av dagen (tar noen timer før brystet er fullt igjen), antall ganger må du jo justere i forhold til hvor mye babyen faktisk spiser på natten. Husk at denne pumpingen øker melkeproduksjonen, noe som kan føre til skikkelig melkespreng om du ikke får tømt i løpet av natten.

Når det er sagt er ikke amming gullgod prevensjon, og damer har blitt (og blir) gravide når de fullammer (inkludert nattamming), selv om sjansene for graviditet kanskje øker noe når man ikke lengre nattammer.

Synes du kanskje kan ta opp dette med helsesøster etter at poden er ute. Da vet du litt mer om hvordan ting fungerer og hvilke behov og vaner babyen din har. Er jo heller ikke sikkert du er helt klar så fort etter fødsel selv om du nå ønsker to svært tette. Vet om flere som ikke hadde sex på flere mnd etter fødsel, selv var vi igang etter en 3-4 uker. Personlig ville jeg ikke gått for å bli gravid før minsten var minst 6mnd.. Men det er meg..

Uansett, lykke til med planleggingen av ny spire!

Det er fullamming som kan fungere som prevensjon, men det er en langt fra sikker måte. For å bli gravid igjen må du ha eggløsning. Har du fått igjen mensen, har du også fått igjen eggløsning. Er nok ikke mulig å fremskynde den. Kroppen tar den tiden det trenger.

Synes det er altfor tidlig å kutte ut nattamming etter 3 mnd, ja. Nattammingen er jo pga barnets behov, ikke ditt.

Slutter meg stort sett til det de andre har sagt her. Om babyen fortsatt ønsker amming om natta ved tre mnd alder, så synes jeg absolutt du skal gjøre det. Har hørt om babyer som sover hele natta og uten amming veldig tidlig, men selv har jeg ammet om natta i ganske mange måneder.

Jeg vil foreslå at du først får babyen, og ser hvordan det går. Kanskje det ikke blir noe amming i det hele tatt? Det er jo desverre ingen garanti for at det går. Eller kanskje du ikke føler deg klar for å bli gravid etter bare tre mnd? Det er jo ganske tidlig.

Nei, lykke til med svangerskapet den tiden som er igjen, og kos deg og bli kjent med ungen din og dennes rutiner når den kommer. Så får du se ann når både kroppen din og ungen din er klare for å starte ett nytt svangerskap;)

Takk for forskjellige innspill!

Vi får se hvordan det hele går.

Grunnen til at jeg kunne tenke meg å bli kjapt gravid igjen, er at jeg har lyst å være hjemme med ungene noen år, dvs. vi har har lyst på flere barn uten at jeg må tilbake i arbeid innimellom. Så det er litt av et regnestykke å få til, hvis man skal gå fra en permisjon til neste, ha opptjent rettigheter osv. For NAV tar vel utgangspunkt i hva du har gjort den siste måneden før du går ut i ny perm? Er det riktig? Det funker vel ikke akkurat å feks. ha hatt fødselspermisjon/foreldrepenger i 6 av de ti siste månedene, pluss 4 mnd ulønnet permisjon før neste perm?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...