Gå til innhold

Ang egenmelding...Lei meg her!

Anbefalte innlegg

Jeg ble syk mandags kveld. Dvs,fikk feber,vond hals,hodepine osv.

Tirsdag morgen ringte jeg jobb og sa at jeg var blitt syk.

Onsdag sendte jeg sjefen en melding hvor jeg sa at jeg fortsatt måtte bli hjemme, da jeg fortsatt ikke er i form.

I dag har jeg fortsatt litt feber, og valgte da å bli hjemme slik at jeg ikke smitter de andre,og at jeg kommer meg skikkelig i form før jeg kommer tilbake på jobb. ( jobber i et apotek)

I dag har jeg ikke ringt ennå. Tenkte at jeg skulle gi beskjed senere i dag om jeg kom i morgen eller om jeg skulle bli hjemme.

Sjefen ringte rundt 11 tiden. Du høres forkjølet ut?? Eh, ja det er jo derfor jeg er hjemme?????? Eh, ja. Tror du at du kommer i morgen?

Ja, jeg satser på det sa jeg. Bare litt feber igjen,så satser på at jeg kan komme i morgen.Om du ikke er i form så bli hjemme sa sjefen. Joda,men jeg regner med at jeg kommer.

Men husk å ringe meg hver dag å gi beskjed sa han...Hver dag??

Man skal ringe inn første sykedag, og så holde kontakt om det går over flere dager.Er det ikke slik at etter 3 dagen skal sjefen eller arbeidstakeren ringe selv å si hva som skjer??

Det er vel ikke slik at man må ringe hver morgen og gir rapport om man er syk??

Vi pratet jo på mandag, og jeg forklarte at jeg lå med feber osv!!

Jeg begynte å gråte på tlf, og ble skikkelig lei meg fordi han var så spydig...

Hva sier dere jenter???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140780962-ang-egenmeldinglei-meg-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv leder, og lurer på hvordan i all verden jeg skulle klart å bemanne kontorene mine hvis alle gikk ut i egenmelding på mandag og jeg ikke visste hvor lenge de kom til å være borte?? Enten må de si fra at de regner med å ihverfall være borte x antall dager, eller så går sykefraværet fra dag til dag, og da ringer de eller sender melding og sier de blir borte en dag til.

Enig med anonym som svarte her. Du må nok ringe for å si ifra, slik at han kan finne en vikar. For hvis du ikke ringer, så vet han jo ikke om du kommer på jobb eller ikke. Og da blir det vanskelig for han å finne noen som kan steppe inn for deg. Selv om du har feber og greie, og at feber ikke går bort med det første. Men man skal alltid ringe for å si ifra.

Dere har kanskje litt dåelig kommunikasjon på jobben ang rutinene rundt det.. Jeg ser på det som normalt å ringe inn hver dag man er syk når man har egenmld. Jobben kan jo ikke ringe alle å høre om dem er syke på morgenen. Er jo ikke alle som bruker alle egenmldsdagene. Der jeg jobber er det vanlig å ringe inn hver dag når man bruker egenmld. Har man sykemelding, så slipper man selvsagt det.. Eller så sier sjefen selv ifra at man ikke trenger å ringe.. Jeg som sliter mye med streptokokker og vondt hals så slipper jeg å ringe om det er det, men det er en egen avtale mellom meg og jobb da.

Annonse

Vel, regner med at du jobber i en IA bedrift. Etter reglene stemmer det at du skal ringe første dag og medle i fra om sykdommen, da skal du også forsøke å anslå hvor lenge du vil være hjemme.

Du plikter ikke å ringe hver dag etter dette, men det er normalt å gjøre det, slik at din arbeidsgiver kjenner utviklingen av sykdommen din.

Fjerde dag skal din leder ringe deg, dette skal også føres på egenmedlingsskjemaet.

Hvorfor skal man ringe inn hver dag?

Noen ringer jo på jobb og sier at jeg er syk,og så lenge arbeidsplassen ikke hører noe den andre dagen eksempelvis,så kommer ikke vedkommende. Går det over 3 dager,så ringer man og gir beskjed om man kommer eller fortsatt er syk.

Jeg mener at man skal definitivt ringe personlig første sykedag, og fortelle at man er syk, og gi en viss pekepinn på hvor lenge man tror man blir borte, slik at arbeidstakeren kan ta inn ekstra hjelp osv.

Men at man skal behøve å ringe HVER morgen blir et mas synes jeg.

Jeg vil jo gjerne sove skikkelig når jeg først er syk,slik blir jeg fortere frisk osv.Jeg gav jo beskjed til han i går også??

I alle dager: er DET noe å bli lei seg for? Klart man må si fra hvor lenge man blir borte, og når du ikke vet, ja da ringer du hver dag. Hærregud, hadde blitt krise om jeg ikke sa fra hvis jeg var syk en dag, de må jo finne en vikar for meg når jeg er borte!!!

Jeg ringte først mobilen han mandag. Den var avslått. (la igjen beskjed)

Deretter ringte jeg jobb og gav beskjed til en av de ansatte da sjefen ikke var der ennå. Gav henne beskjed om at jeg gikk å la meg igjen,men at jeg skulle ringe sjefen senere på dagen,noe jeg gjorde.

Da gav jeg han beskjed om hvorfor jeg var syk,og at jeg regnet med at jeg ikke kom dagen etter i hvertfall. Jeg var fortsatt syk i går, og skrev en melding som jeg sendte han på morgenen. Der skrev jeg at jeg fortsatt var syk og at jeg dessverre ikke kom.

I dag ringte han klokken elleve og sa at jeg måtte ringe hver dag.

Før har han sagt at man skal ringe første sykedag og gi beskjed. Det er han skikkelig streng på. ( min forrige sjef,sa det var helt ok med tekstmelding) Nå sier han plutselig at man skal ringe hver dag!

Da må han jo mene tidlig morgen, ellers kan han jo ikke vite hvordan han skal legge opp dagen.

Dette gjør meg stresset. Da må jeg sette klokken på veldig tidlig for å ringe, og det synes jeg er tåplig når man er syk!

Det er helt vanlig høflighet å ringe hver dag i den perioden du går på egenmelding. Har du sykemelding er jo saken helt klar hvor lenge du blir borte selvfølgelig!

Dersom jeg bare hadde uteblitt fra jobben min uten å ringe hadde det blitt ganske krise. Hver gang noen er syke på min jobb må vi gjøre om på arbeidsoppgaver hos en av de andre ansatte, og har personen da ikke sagt ifra, så blir det krøll i systemet!!

Skjønner ikke problemet med å ringe hver dag jeg. Det er jo bare for å gi beskjed om at du er syk. Blir man syk utover det, så bør man skaffe seg ei sykemelding hos legen. Dermed får arbeidsgiver god oversikt over situasjonen osv. Jeg har bestandig ringt tidlig på morgenen for å si fra.

Annonse

"Da må jeg sette klokken på veldig tidlig for å ringe, og det synes jeg er tåplig når man er syk!"

ærlig talt. Hvor slitsomt er det egentlig å stå opp, ta en telefon på 2 minutter og legge seg igjen?? Nå er det DU som er tåpelig.

Du må ringe hver dag om ikke annet er avtalt med din arb giver. Som feks mandag, du er syk, du ringer gir beskjed. Om at du regner med å bli borte mandag og tirsdag. Da må du ringe tirsdag og gi beskjed om du kommer eller ikke neste dag. IKKE sende sms, om dette ikke er en avtale dere har på jobben. Man SKAL ringe om slike beskjeder.

Og helt ærlig, det er ikke noe gråte over. Det er sånn det er bare!

Så til neste gang vet du det, og om du er i tvil så be din sjef informere litt rundt rutinene om dette med sykefravær på neste personalmøte. Vil du slippe ringe hver dag må du nesten gjøre avtaler med din arb giver om dette, som nevnt over. Men det kan ikke hindre at han ringer for å høre. Han er pålagt det.

God bedring :)

Enten viste du i går at du var for syk til å gå på jobb i dag. Da burde du ringt da og sakt det. Hvis du var usikker måtte du jo likevel satt på klokka så du våknet tidsnok til å komme på jobb. Da kunne du ringt med en gang du var sikker på det.

Bare ring og avtal for hver dag. Det gjør ting så mye enklere. Sjefer er ikke tankelesere og må få vite slike ting.

Her hos oss, er det vanlig og ringe og si man er syk. Og hvis man ikke sier første gangen hvor lenge man blir borte, så må man ringe hver da man er syk.

For her regner vi med at hvis de ikke har gitt noe beskje, regner vi med at de er friske og kommer på jobb.

Ærlig talt, hvordan kan du reagere negativt på noe slikt?

Grow up!

Hos oss er det vanlig å ringe dagen man ikke komme på jobben (tidlig), og gi beskjed. Og hvis vi vet at vi ikke kommer dagen etter, så sier vi ifra. Men om vi er usikker, så ringer vi nå hver dag for å si ifra om vi kommer eller ikke. Ikke slitsom i det hele tatt.

Så heller ikke jeg skjønner hvorfor du reagerer på dette?

HI;

jeg ser ikke problemet.

1. Dersom du vet at du ikke kan jobbe dagen etter, så ringer du inn DAGEN FØR å gir beskjed.

2. Dersom du ikke vet om du kan komme dagen ette, RINGER DU INN dagen før og gir beskjed om dette. Da skjer det en av to ting: du må ringe innen et visst klokkeslett om morgenen for å gi beskjed om du kommer eller ikke. Eller du må gi beskjed dagen før at du ikke kommer dersom du er usikker, slik at de kan rekke å skaffe vikar.

Hvordan har du tenkt at din arbeidsgiver skal vite om du kommer på jobb eller ikke når du ikke gir beskjed?? Det er normal folkeskikk å gi beskjed, uavhengig av reglene på arbeidsplassen. Og det å sende SMS for å melde inn sykefravær er en uting. Å begynne å grine i tlf for dette er helt horribelt. Du virker ekstremt sensitiv og umoden.

For det første: Jeg er inget fjols! Har jobbet på dette stedet i mange år,og har et godt forhold til min sjef. Bare så det er sagt!

Jeg skrev også at jeg var lei meg, ikke at sjefen min var en dust!

Jeg liker faktisk sjefen min.

Etter noen timer etter " diskusjonen" vår på tlf ringte han meg og bad om tilgivelse. Han mente at han hadde opptrådd uhøflig og lite empatisk.

Vi snakket sammen og han var enig med meg..dvs. Vi snakket jo sammen lenge mandag og jeg sa at jeg ikke viste når jeg kom med tanke på formen jeg hadde da. Men at jeg gir han tilbakemeldinger underveis. Han mente at det var helt fair at jeg hadde sendt melding tidlig onsdags morgen og gikk beskjed at jeg ikke kom,siden vi hadde snakket sammen per tlf tirsdags morgen. Ang i dag,så fortalte jeg han at jeg hadde tenkt å ringe fordi det var på 3 dagen og fordi han da skulle vite ang i morgen osv.

Han forstod meg godt, og sa at jeg hadde gjort alt riktig. Vi hadde bare misoppfattet hverandre!

Så til dere som bare skriver ekle meldinger,tenk dere om engang til.

Jeg ville bare ha deres oppfatning, ikke få ekle meldinger om at jeg er et fjols osv! Takk til dere som skrev deres mening med høflighet;)

Hi. Ta to globoid, legg deg og tenk på nytt når forkjølelsen ikke gjør deg så tykk i hodet..

Man ringer inn HVER DAG i egenmeldingsperioden. Man ringer inn FØR jobb eller senest 15 min etterpå. SMS godtas ikke. Leder kan ikke vite om du kommer eller ikke og må få planlagt dagen.

Får du sykemelding etter egenmeldingen, er det ikke nødvendig å ringe inn hver dag. Da står det på sykemeldingen fra når du er friskemeldt, men du ringer sef inn hvis du blir fortere frisk.

Kjære vene, hadde vel nesten mer forstått om lederen din hadde grått over dette enn at du gjorde det. Tenk om det var din dagmamma/bhg som ikke ga beskjed om de var friske nok til å ta imot ditt barn eller ikke. Tror du hadde satt pris på at din dagmamma hadde gitt deg beskjed om hun var frisk nok til å jobbe eller ikke...

Kan du ikke lese du eller???Jeg ringte inn første dagen og vi snakket om uka osv. Jeg sa at jeg antageligvis ikke kom onsdag heller, og det var helt greit i følge han. Derfor sendte jeg SMS,som han sa var helt greit! Han sender også oss ansatte sms om viktige ting osv.

Det var i dag det var snakk om!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! OG i dag hadde jeg tenkt å ringe,men han kom meg i forkjøpet. Derfor diskusjon mellom oss. Men han forstod meg når vi pratet! Jeg vet også at han ikke behøvde å leie inn ekstra hjelp, fordi vi et godt bemannet. Derfor ringte jeg ikke denne morgenen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...