Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Er 3 mnd på vei og har fått tidlig bekkenløsning. Har vært til legen, og hun spurte om jeg ville ha sykmelding? Det første som slo meg var nei, vil jo ikke sykmeldes etter bare 3 mnd! fikk henvisning til fyso, og dit skal jeg på onsdag..

Denne uka har vært hektisk på jobb..Det går greit når jeg er på jobb, men når jeg kommer hjem har jeg skikkeig vondt og ligger som et slakt på sofaen resten av kvelden..skal sies at jeg har kontorarbeid, så det bør ikke være så ille egentlig..

I går kveld var ekstremt, gikk som ei ku, allerede!! Så bestemte meg for å ta fri i dag og i morgen, for å roe kroppen litt..Nå ligger jeg med dårlig samvittighet for at jeg ikke er på jobb, og jeg vet at arbeidsmengden hoper seg opp....

Hvordan er det med dere andre, som får/fikk bekkenløsning så tidlig, jobber dere 100 % ???

Fortsetter under...

Det er vel individuelt etter hvor ille det er, hvordan arbeidssituasjonen er, om det er mulighet for noen form for tilrettelegging og generelt hvordan du selv føler det går å arbeide.

Selv ble jeg 100 % sykmeldt. Den ene jobben er vasking og den andre er ekspeditør på en bensinstasjon, det vil si fysisk hardt arbeid for bekkenet fra begynnelse til slutt. Hadde jeg hatt en annen type jobb, for eksempel kontorjobb, tror jeg at jeg kunne fungert lengre. Da kunne jeg tatt det med ro foran pc'n med pauser innimellom for å bevege seg for å unngå å stivne helt. (Tror jeg inni hodet mitt iallefall). Kanskje hadde det på den måten fungert med en gradert sykemelding.

Men som sagt, tror du må kjenne på det selv. Blir det for tøft å jobbe er det bedre med en sykmelding så du ikke sliter deg ut. Du må huske på å tenke på deg selv og på lille i magen! Du må ihvertfall ikke ha dårlig samvitighet over arbeidsmengden og alt du ikke får gjort - det har ingen av dere godt av! :) Kanskje er det en løsning å sykmeldes i noen prosent til å begynne med, og heller se det an?

Lykke til videre, og håper smertene ikke forverres! Skal til første time til fysio på onsdag jeg også, vi får håpe vi merker bedring ganske kjapt! :)

Hvis du føler at du greier fint å jobbe så trenger du ikke sykemelding. Men har du veldig vondt og stivner helt til kan det være fordel å prøve med f.eks 50% sykemelding og se omd et hjelper at du holder deg mer i ro hjemme.

Faktisk så har jeg også kontorjobb, men det å sitte eller stå i så mange timer belastet veldig. Etter noen dager på jobb ble jeg verre og verre og lå å vrei meg i smerte og gråt.

Det endte med at legen sykemeldte meg...

Husk at du skal ikke bite tennene sammen i lang tid når det gjelder bekkenløsning, du risikerer bare å bli mye verre. Ta heller hensyn til bekkenet ditt og lytt til kroppen din..når en får så vondt trenger en hvile. Det er også viktig å forebygge - har fått låne både slide laken og krykker som er godt å bruke. Prøv fysio og vanntrening hvis du har mulighet til det.

Jeg fikk det også like tidlig som deg - og ble sykemeldt når jeg var 4 mnd'er på vei. Ikke ha dårlig samvittighet for jobben din, husk at helsa kommer først! Heldigvis så blir du bedre etter fødselen! :D

I mitt forrige svangerskap hadde jeg kraftig bekkenløsning,og var 100% sykemeldt fra bare 4 mnd.

I dette svangerskapet kjøpte jeg ett såkallt bekken belte- bekken strikk med en gang jeg kjente symtomer( i ca 3 mnd).

Det er fantastisk!!

Jeg er nå 5,5 mnd på vei, og er fortsatt i stand til å jobbe fullt+ ta meg av hus og barn hjemme:-)

Uten de store plagene.

I tilegg er det viktig å tenke på tilrettelegging på arbeidsplassen. Det er sjefen din sitt ansvar (etter loven) å hjelpe deg til å kunne fortsette å jobbe.

På spørsmålet om man bør sykmelde seg, svarer jeg nei. Det er så utrolig slitsomt å være hjemme i månedsvis, spesiellt om man ikke kan/er i stand til å gå ut. Man trenger det sosiale en arbeidsplass kan tlby,så hold deg på jobb så lenge du kan.

Men man må selvfølgelig kjenne på dette selv.Om du er for syk til å jobbe, så har du faktisk ikke noe valg,og må bli sykmeldt.

• 2 uker senere...

Heisan! jeg er enig med at det sosiale med å komme seg på jobb virker bra på meg, selv om jeg har hatt fryktelig vondt til tider når jeg kommer hjem etter halv dag. Jeg sitter på kontor da, men det er vondt det også etter fire timer på en stol, for dere som jobber i butikk og annet der man må flytte på seg mye og löfte osv vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, kanskje det hadde värt bedre, kanskje ikke, det er nok helt individuelt.

Jeg må jo nå jobbe fulltidsstilling på halv tid, ettersom de ikke får inn en vikar for 50% arbeidstid når jeg likevel er der halve dagen. Slitsomt å alltid väre på etterskudd. Jeg vet at jeg må pröve å holde ut lengst mulig i arbeid, er snart 16 uker, så det blir jo kjedelig å väre hjemme i månedsvis, men man får vel bare en mnd sykemelding av gangen`? Blir jo bare verre å komme og gå som en strikk, både for meg og arbeidsgiver, blir ikke noe stabilitet da og ting blir ikke gjort hvis ikke noen er der 100%. Men så var det smertene da... tenk om ikke legen tror meg?

jeg anbefaler deg å gå ned til f.eks 50%, jeg ville heller ikke sykmelde med så tili, å hadde kjempe vondt når jeg kom hjem fra jobb. Er sykmeldt 50% nå, går halve dager. dette fungerer kjempe bra for meg, å jeg tenker med med selv "hvorfor gjorde jeg ikke dette for lenge siden". greit at man skal fungerer på jobb, men ikke særlig godt når man ikke kommer seg opp av sofaen når man kommer hjem. Greit med litt overskudd til å se venner ol. på fritiden selv om man er gravid;) så har du vondt, prøv å gå halve dager på jobb, så er du heldig blir ting bedre... ikke noe å vente med...!

• 3 uker senere...

Annonse

Vil absolutt anbefale i alle fall delvis sjukemelding. Forrige graviditet skulle eg være "tøff" og jobba alt for lenge, resultatet var at eg var heilt utslitt på kveldene, og fra 7 mnd var eg nesten invalid. Tenk på at du skal holde heilt til fødselen, og bekkenløsning blir sjelden betre med tida. No er eg tre mnd på vei med nummer to, og eg skal i alle fall sjukmelde meg snart!

Jeg begynte med 50% sykemelding, som gikk over til 80%, og videre til 100% fra og med neste uke. Er 21 uker på vei. Syntes det var veldig kjipt å til slutt gå med på 100%, men helsen kommer først.

Har også mindre vondt når jeg ikke jobber, såfremt jeg er flink til å holde meg helt i ro hjemme.

Lytt til kroppen. Er det sånn at du blir liggende etter jobb overbelaster du. Husk at plagene kan vedvare etter svangerskapet også! Du skal ha kroppen din lenge! Hvis aktiv sykemelding fungerer i jobben din, kan du jo gjøre det. Jeg gikk ned til 50% rundt uke 20 og så 100% i uke 30 eller noe.

FIkk plager fra uke 16. I full jobb. Går på gravid svømming i varmtvann 1 gang i uka. Det gjør godt. Ellers har jeg lånt en easyslide sklimatte som jeg er helt avhengig av på sofaen og i senga for å kunne snu meg fra side til side uten å be om hjelp. Bare 5 uker igjen nå til permisjon, og regner med jobbe fullt frem til det. Har vondt uansett om jeg er hjemme eller på jobb, så da kan jeg like gjerne jobbe. Er utslått og ligger på sofaen resten av kvelden men dette er første barn så har ingen forpliktelser på kveldstid så kan slappe av på sofaen med god samvittighet.

• 1 måned senere...

Jeg fikk bekkenløsning bak i uke 14. Sykemeldte meg 50 % i uke 19 og det gikk bra helt til nå.Ble dessverre 100 % sykemeldt i forigårs.Er nå 24 uker. Kjipt mej sånn er det.Har fått full BL fremme og bak. Og jeg har en aktiv 3 åring, samt en mann som er vekk i 4 uker i slengen...så gruer meg til de neste mnd fremover. Men alt i alt,det er verdt det til slutt:) Men tror nok at dette blir mitt siste barn,BL er nok en avgjørende del. Lykke til alle sammen som har desse forb.... plagene! Det kommer ett skjønt nurk til slutt:);:):)

Jeg har presset meg for lenge i 100% som jeg angrer på nå... Er nå sykemeldt i 40% fra i dag og håper det kan hjelpe litt på bekkenet. Har endelig kommet meg til fysio også og er nå på krykker.

For meg var det et tilfelle av at jeg ikke ville innse hvor dårlig jeg faktisk har vært fordi jeg har hatt en ønske om å fungere som normalt. Det var en oppvekker å komme til fysio denne uken.

Går ellers en gang i uken på vanngym for damer med bekkenløsning som jeg synes lindrer godt, og skal bruke en del av sykemeldingstiden på å gå på vanngym to ganger i uken etter fysioterapauten sitt råd.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...