Gå til innhold

Det å måle tempen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør det?

Eller, gjøres det "på vanlig måte"? Stikke den i rompa eller under armen?

Når på døgnet skal man måle?

Og når skal man begynne å måte? Dag 1 av syklus (1 mens-dag)?

Er litt fersk i gamet.... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tempen måles på helt vanlig måte.. Enten i rompa, under armen eller vaginalt.

Tempen skal måles på samme tid hver dag RETT ETTER AT DU HAR VÅKNET PÅ MÅRRAN. Begynn 1. dag i ny syklus. Du vil oppdage at tempen holder seg lavere før EL og at den stiger 0,2 til 0,5 grader når EL er overstått.

Noen får en liten "tempdip" dagen med EL, men ikke vent på en slik da det ikke er sikkert du får sånne. Når tempen har steget er EL over.. og da begynner du å telle dager mellom EL og forventet mens.

Håper dette ga deg svar på noe av det du lurer på..

Skrevet

Jeg måler min temperatur i munnen. Det er samme hvor du måler tempen egentlig, men det er viktig at du måler samme sted og til samme tid hver dag. For det viktige er egentlig ikke hva tempen er, men å se når det stiger. Vil også anbefale deg et termometer med 2 desimaler. Dette fordi det ofte er små endringer i temperaturen din og disse syntes dårlig på et vanlig termometer. Du får kjøpt et billig 2 desimal digitalt termometer på www.billige-tester.com

Skrevet

Dette hørtes seriøst ut... ;)

Får vel gå til innkjøp av nytt termometer også. Det koster jammen å bli gravid!

Har en tendens å ikke finne EL ved hjelp av tisse-tester, så jeg får se om dette hjelper da.

Skrevet

Vet at gynekologer strides veldig om man kan stole på temping, men for meg som har lange uregelmessige sykluser har tempingen fungert veldig bra og legen støtter meg fullt ut i at det fungerer for meg.

Kostnadsmessig er det også bedre å betale 140 kr for et termometer enn å kjøpe test på test. Nå hjelper jo ikke temping til å forutsi når eggløsning er, men kun når det har vært. Vi prøver derfor å ha sex regelmessig ca. 2 hver dag så vi treffer eggløsningen uansett når den er. Men ut i fra tempingen min vet jeg at jeg har eggløsning i hver syklus :) samt at jeg vet når jeg kan forvente TR.

Som sagt så er ikke selve temperaturen av interesse. Vil anbefale deg å registrere deg på www.fertilityfriend.com. Der kan du gratis (en måned tror jeg) registrere alle temperaturene dine så hjelper den deg å se helheten. Det er nemlig den som er viktig. Helheten vil gi deg en kurve hvor temperaturene dine er jevnt lave frem til eggløsning for så å stige etter el. Deretter skal temperaturen holde seg jevnt høyt før den faller ved mensen, eller holder seg høy ved graviditet. Hva som er høyt og lavt er helt individuelt.

Lykke til =) For meg fungerer hvertfall temping veldig bra!

Skrevet

Hei,

Jeg måler tempen til samme tid vær morgen og måler da i munnen.

Dette er første mnd jeg prøver meg på tempmåling men begynner å komme inn i det nå.

Noterer også ned samleier, utflod, hendelser som kansje kan ha forstyrret tempen osv.......

(litt koselig å skrive ned på skjema og ha såpass orden på syklusene syns jeg....)

Lykke til......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...