Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småtten her har plutselig endret søvnmønster totalt.. Tidligere sov han 2 små lurer på 1/2 - 1 time to ganger om dagen. Sovnet kl 19 og våknet kl 07, bare avbrutt av "sutteputting" en gang eller to. Så sov han mellom 11-12 og 15-16.

Nå sovner han kl 18.30 - 19 på kvelden. Våkner 5.30 og er umulig å få til å sove igjen. Sover fra 7.30 - 9.30, sover fra 11.30-13.30 og fra 16.30-16... Altså har han gått fra maks to timer på dagen til over 4!! Trodde det skulle gå motsatt vei jeg - at de sover mindre etterhvert??? Kunne godt sluppet de tidlige morgene, men deilig at han sover så mye på dagen da..

Flere som har det på samme måte i denne alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, her har det også vært mye rot den siste tida. Småtten er snart ni mnd, og vi tok nattavvenninga sist helg. Det har egentlig gått veldig greit, og nå lurer jeg litt på om vi begynner å se konturene av et nytt søvnmønster. Dagduppene har blitt lengre her også, men det er nok delvis fordi jeg endelig fikk et tips ift å forlenge duppene som faktisk funka. :) Jeg går ut og rugger på vogna litt før han normalt sett ville ha våkna. Rugger et par min, og lister meg inn igjen. Da sover han lenger. Fra rundt en halvtime er vi nå oppe i alt fra en time til over to. Stort sett to dupper om dagen, den siste som regel på ca en time, fra pluss minus halv to.

Morgenen er et kapittel for seg selv...der setter nok nattavvenningen sine spor ennå. De to foregående morgenene har han vært våken, men forholdsvis rolig (i mørket på rommet sitt, med hånda mi på magen/hodet sitt) fra ca halv fem til seks. Så har han sovet i tre kvarter, fram til kvart på sju. Slitsomt. I dag sov han til halv seks, med bare en smokking i løpet av natta. Tidlig morgen, men du så mye bedre enn de to forrige nettene.

Skrevet

Huff, ja det er tidlig å stå opp! Lillemann her er så innmari aktiv også, så når han først er våken, så er han VÅKEN! Har begynt å reise seg i grinda og dermed også senga, så jeg har kjøpt babysafe med seler. Det har han heldigvis ikke noe i mot. Til gjengjeld er han utrolig lett å legge når han skal sove - protesterer aldri. Så vi er heldige der.

Jeg tenker kanskje at han bruker så masse energi nå med krabbing og alt det nye han lærer at han rett og slett har behov for mer søvn en periode? Og at våkne -tiden om morgenen bare er en periode? Det som iallefall er sikkert, er at det ikke nytter å skyve på leggetiden om kvelden. Han våkner uansett på samme tidspunkt, så det resulterer bare i mindre søvn og en kamp for å holde ham våken på kvelden...

Skrevet

Jeg er så misunnelig på dere som får babyen til å sove på dagtid!!!

Min stopper ikke et sekund, han har vært sånn siden han lærte å krabbe for 3 uker siden. Han holder på å drepe meg, jeg må kunne tisse/spise/sette tøy til vask av og til. Er helt utslitt og lei når mannen kommer hjem om kvelden.

I går sov han totalt 2 ganger 30 minutter mellom 04.30 og 19.00. I dag har han så langt sover en gang 40 minutter, og nå hadde jeg lagt han (fordi han var så trøtt at han datt ned hele tiden) for 10 minutter siden, men jeg hører at hane r våken i sengen sin.

Fint om noen kan gi meg håp for fremtiden, for jeg orker ikke snart ikke mer. Hadde store planer om å ikke sende han i barnehagen før han var 2 (fordi jeg synes det er best), men har plutselig fryktelig lyst til å begynne i jobb NÅ, gjerne 110% stilling, ingenting kan være så slitsomt som å passe en 7,5 mndr gammel gutt som krabber og står.

Mannen skjønner selvsagt ingenting, han synes det er veldig søtt med et aktivt troll. Men han ser han i våken tilstand bare 1,5 timer hver dag omtrent, pluss helgene...

Skrevet

Det høres helt normalt ut. Gutten vår snudde også dagsovingen sin plutselig, det var rundt 6 mnd. Før det sov han tre dupper på ca 30-60 minutter hver (sov 21-11 om natten). Rundt 6 mnd gikk vi over til bare to dupper på en dag og da sov han plutselig 2 timer på den første og 1 time på den andre (fremdeles 21-10/11 om natten) og den rytmen har han fremdeles 10 mnd gammel. Så jeg tror det er ganske vanlig at de begynner å sove mer på dagen på et punkt. Han sover i allefall ikke for mye, de fleste små barn sover faktisk altfor lite. At han våkner litt tidlig høres slitsomt ut, der har jeg ikke noen råd dessverre da jeg heldigvis har en som sover lenge om morgenen.

Skrevet

Håper det samme skjer her! Har en gutt på 9 mndr som bestandig har sovet lite på dagen-max 30 minutter-de siste månedene bare 2 ganger om dagen. I tillegg tidlig oppe-kl 0530(men tidligere kl 05 så det er jo LITT framgang). Siden han sover hele natta får jeg høre at jeg er heldig-men synes selv det er utrolig slitsomt og litt stressende å aldri ha muligheten til å slappe av på dagtid. Blir også pes å få laget middag etc mens han er våken, da han er veldig aktiv. Har prøvd den metoden med å rugge vogna like før han pleier å våkne, men sovner faktisk ikke igjen, er rett og slett lys våken og trenger ikke mer søvn. Alle sier at dette pleier å ordne seg når de begynner i bhg, men kunne trengt det litt før jeg begynner å jobbe........

Skrevet

Jeg har inntrykk av at de fleste babyer sover lite på dagtid de første månedene, og at det snur en gang i løpet av andre levehalvår. Det er absolutt godt med litt fri på dagen også. Før han begynte å sove så godt på dagen rakk jeg bare såvidt å spise frokost så var han våken igjen, så det var ganske slitsomt.

Skrevet

Da får jeg håpe at han "snur seg" før jeg blir gal!!!!

Alenemødre og flerbarnsmødre har min full respekt, jeg klarer knapt en baby på 7,5 mndr. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...