allabarna Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Tar dere prøvere folat? Er det anbafalt å ta det allerede før man er gravid?
~Månestråle~ Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 JA! :-D Fra den dagen du slutter med prevensjon Gjerne ta omega-3 også
zassy☆ Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 Holder det å ta kosttilskudd som inneholder folat + alle de andre vitaminene, eller bør man ta tilskudd med bare folat for å få i seg nok?
~Månestråle~ Skrevet 7. oktober 2009 #4 Skrevet 7. oktober 2009 Det spiller ingen rolle, så lenge det er riktig mengde :-) Det skal være 0,4mg i døgnet :-)
zassy☆ Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 Ok,tusen takk for svar, alt er veldig nytt for meg
~Månestråle~ Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 Bare hyggelig å kunne være til hjelp, Zassy! :-) Det er bare å spørre og grave, er jo det disse sidene er til :-D
Babylove(^^,)GRAVID Skrevet 7. oktober 2009 #7 Skrevet 7. oktober 2009 Siden dere var så gått i gang. Så lurer jeg også på en ting med folat. Jeg begynte på folat i sommer. Tok sikkert i en mnd. Så "slutta" jeg av en eller anne grunn. Glemte det sikkert. Må jeg da begynne på 3 nye mnd no ? Er gravid så da kan jeg ta frem til 3 mnd?
~Månestråle~ Skrevet 7. oktober 2009 #8 Skrevet 7. oktober 2009 Folat er et B-vitamin, og B-vitaminer er vannløselige. Det vil si at kroppen ikke lagrer dette vitaminet, men tar i bruk det den trenger og skyller ut det overflødige gjennom urinen. Derfor kan man ikke "fylle opp" lagrene, og man må derfor ta det hver dag i den perioden det anbefales. Så svaret på spørsmålet ditt er ja, du må det. Eller du MÅ jo ikke, men det er jo lurt da ;-) hehe
Babylove(^^,)GRAVID Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 Å tusen takk for veldig bra svar hehe. Da får jeg sette i gang å ta de. Glemmer de av! Huff. Noen annet jeg skal proppe i meg? Tar vitaminer da, så det burde holde? hehe!
~Månestråle~ Skrevet 7. oktober 2009 #10 Skrevet 7. oktober 2009 Hehe, bare hyggelig å kunne være til hjelp :-) Det jeg har gjort for å huske det jeg skal ta hver dag er å lage meg en liste med det jeg skal ta og så krysser jeg av hver dag, så jeg kan kontrollere meg selv om jeg er usikker på om jeg har tatt eller ei ;-) Jeg tar bare Folat og Omega-3, men er flink til å spise variert, for det beste er å få vitaminer gjennom kosten. Når du tar multivitaminer bør du sjekket at du ikke får i deg høyre enn anbefalt dose av de fettløselige vitaminene (A, D, E og K) for de lagrer seg i kroppen og du kan få for høye doser :-)
Babylove(^^,)GRAVID Skrevet 7. oktober 2009 #11 Skrevet 7. oktober 2009 Godt vi har hverandre her inne, for jeg forsker ikke så mye på sånt Kjøper det folk anbefaler. Jeg har også laget en liten liste som henger på kjøleskapet, men forsvant ! hehe. Får gjøre det igjen. Jeg går litt i sur, vet jeg snakka med dei igår. Men hvilken pp du er i nå?
~Månestråle~ Skrevet 7. oktober 2009 #12 Skrevet 7. oktober 2009 hehe, nei den skjønner jeg godt Men jeg er utdannet medisinsk sekretær og har jobbet på legekontor i mange år i tillegg til at jeg nå er midt i sykepleierutdannelse, så jeg får litt "gratis" der kan du si hehe. ikke så rart du ikke husker det da, vi er jo endel her inne for å si det mildt Jeg er i min aller første pp og er i "ventefasen" - 5 DPO. Kan ikke tenke meg at det klaffer nå, men det er da lov å håpe hehe. Jeg holder fingrene fremdeles krysset for deg og for at den lille spiren din klamrer seg fast for harde livet ;-D
*Petunia* - venter augustbaby Skrevet 7. oktober 2009 #13 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg tar de som kalles "Gravid" fra Lifeline. Her er det folat, omega-3, vitamimer og mineraler. Jeg er ikke prøver enda, blir ikke det før i neste mnd (jippi). Anbefales det at man ikke skal ta multivitaminer, bør jeg kutte ut disse? Krysser fingrene for at du blir gravid i første pp, Månestråle :-)
Fruen+jente okt.10 Skrevet 8. oktober 2009 #14 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg tar forlat og tran. Er det nok? Er ikke så flink med kosthold og slikt, men prøver og variere..
~Månestråle~ Skrevet 8. oktober 2009 #15 Skrevet 8. oktober 2009 Tusen takk for det, Petunia! :-D Det jeg har lært om multivitaminer er at vi i norge egentlig ikke trenger det, fordi kosten vår er tilsatt det vi trenger og spiser man et normalt variert kosthold så får man i seg det kroppen har behov for. Om man får påvist at man har for lite av det eller det vitaminet, så bør man da kun ta det ene vitaminet man trenger. Men når man er gravid, så trenger man litt mer enn det man gjør til vanlig, men da hovedsaklig Folat og Omega-3, fordi som dere sikkert vet, er dette med på både å beskytte mot ryggmargsbrokk samt ha en positiv utvikling på hjernen Så, hvis du ikke har fått påvist at du trenger å ta multivitaminer, så ville jeg holdt meg til å kun ta det "Gravid" tilskuddet, for den inneholder jo det du får litt økt behov av under svangerskapets første måneder. :-) Håper det gjorde deg litt klokere! Masse lykke til når dere starter prøvingen! :-D Tror nok det er kjempebra, Fruen! :-) Du trenger egentlig ikke mer enn det hvis du varierer i kosten også! Hvor er du i prøvingsprosessen, Fruen? :-)
Fruen+jente okt.10 Skrevet 8. oktober 2009 #16 Skrevet 8. oktober 2009 Takk for svar Månestråle! Jeg er i første PP, første potensielle svangerskap. IKM 21 okt, og er virkelig på symptomjakt. "Innbilt svangerskap" har aldri vært så ille som nå. Men er mest smågreten, og småkvalm(er nesten aldri kvalm), har også skikkelig mensenkviser. Lenge siden jeg har sett så ille ut. Venter spent på billigtestene. Tror jeg må gå og sjekke postkassa igjen;) Det ligger forøvrig en litt småpinlig forum-post til deg. Jeg trodde nemlig du var en annen månestråle. Men har fått avklart det hele nå! Beklager! Hvilken PP er du i Månestråle?
~Månestråle~ Skrevet 8. oktober 2009 #17 Skrevet 8. oktober 2009 Hehe, det går bra! Har sendt deg svar!
*Petunia* - venter augustbaby Skrevet 8. oktober 2009 #18 Skrevet 8. oktober 2009 Takk for informasjonen Månestråle, godt å ha noen å kunne spørre ting om :-) Jeg vil jo gjøre alt mest mulig riktig. I pakken til "Gravid", så står det at det er vitaminer og mineraler i anbefalte mengder til gravide, og at A-vitaminet er redusert da det lett kan overdoseres. Det står også at D-vitaminet er høyere gjennom hele svagerskapet. Jeg antar at det ikke er fullt like mye vitaminer og mineraler i dette tilskuddet som i de vanlige multivitaminene man kjøper ellers? Siden det står i "anbefalte mengder til gravide"?
~Månestråle~ Skrevet 8. oktober 2009 #19 Skrevet 8. oktober 2009 Ja, D-vitamin får vi jo bare gjennom fisk og via sol, så det er det sikkert lurt å få ekstra tilførsel av. Jeg pleier å kjøpe melk og ost som har tilsatt vit-D jeg da, men vurderer å starte med de "Gravid" tablettene selv om det skulle vise seg at jeg tester positivt. Vil jo gjerne gi babyen så gode forutsetninger som mulig :-) Men akkurat nå tar jeg bare Folsyre og ren omega-3. Hun ene legen jeg jobbet sammen med tidligere var helt i mot mulitivitaminer. Hun mente at det beste var å ta tilskudd hver for seg og kun de man trenger. Men når det kommer til de "gravid" og "ammende" så tror jeg saken er litt annerledes, for de er jo spesialtilpasset de ekstra behovene man får som gravid, eller har når man ammer og de er jo nøye justert slik at man ikke får for mye. :-)
Fruen+jente okt.10 Skrevet 8. oktober 2009 #20 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg er ikke begeistret for å ta en hel masse tabletter, og holder meg stort sett unna alt, tom paracet/ibux. Så enn så lenge holder jeg meg til tran og folsyre. Og fytti rakkern tran smaker ikke godt noen plass:S Men når jeg slår ut positivt tar jeg nok "gravid" i tillegg:) Jeg er dog litt generelt bekymret for kalsium inntaket mitt. Jeg er ikke flikk til å få i meg meieriprodukter. Tåler melk o.l., men drikker det ikke aleine fra glass. Fins det kalsium tilskudd? Så godt og ha en vitamin-ekspert i blant oss:) Herlig! PS: må bare skryte litt av meg sjøl: i morra skal jeg kose meg med brunost på de heimelaga groverundstykkene jeg har laget i dag, til frokost:D
~Månestråle~ Skrevet 8. oktober 2009 #21 Skrevet 8. oktober 2009 Flink du har vært da!! Det hørtes GODT ut :-D Nam! Da er jo disse perfekt for deg da: http://www.lifelinecare.no/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=37 Der får man jo alt man trenger, inkludert kalsium! :-) (men da må du slutte med tranen, ellers blir det for mye, tror jeg)
Fruen+jente okt.10 Skrevet 9. oktober 2009 #22 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg er ikke begeistret for å ta en hel masse tabletter, og holder meg stort sett unna alt, tom paracet/ibux. Så enn så lenge holder jeg meg til tran og folsyre. Og fytti rakkern tran smaker ikke godt noen plass:S Men når jeg slår ut positivt tar jeg nok "gravid" i tillegg:) Jeg er dog litt generelt bekymret for kalsium inntaket mitt. Jeg er ikke flikk til å få i meg meieriprodukter. Tåler melk o.l., men drikker det ikke aleine fra glass. Fins det kalsium tilskudd? Så godt og ha en vitamin-ekspert i blant oss:) Herlig! PS: må bare skryte litt av meg sjøl: i morra skal jeg kose meg med brunost på de heimelaga groverundstykkene jeg har laget i dag, til frokost:D
Fruen+jente okt.10 Skrevet 9. oktober 2009 #23 Skrevet 9. oktober 2009 Her blir innlegga posta om hverandre her:S Jaja.. Vi skulle hatt litt moderator funkjsoner her, korrigere og slette egne innlegg.. Rundtstykkene blei bra. Trister meg til å legge ved oppskriften, og reklamere litt for min egen blogg samtidig:P http://leneogarve.blogspot.com/2009/08/grovbrd-la-lene.html Jeg fikk opp følgende når jeg brukte linken din: Du er ikke autorisert til å se denne ressursen. Du må logge inn.
~Månestråle~ Skrevet 9. oktober 2009 #24 Skrevet 9. oktober 2009 Ja, skikkelig rotete her nå, og det ene innlegget ditt er kommet 2 ganger? jaja... Så rart med den linken. Prøv å gå inn på: www.lifelinecare.no også trykker du på linken for gravid og så "les mer" :-) Prøvde å få deg direkte dit da, men da gikk tydeligvis ikke det. Ahh... takk for oppskrift! Skal inn og titte jeg
Fruen+jente okt.10 Skrevet 9. oktober 2009 #25 Skrevet 9. oktober 2009 Prøve å rydde opp litt her:) Sitter på jobb nu, og hadde ikke tilstrekkelig med programmer for å sjekke ut siden. Må se seinere når jeg har kommet heim:) Men takk på forhånd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå