Gå til innhold

et lite tankekors ang ferdigmat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå er ikke jeg av den hysteriske typen, men jeg reagerer jo litt når middag og joghurter til barna våre er holdbare i et år når de står i romtemperatur... ingen andre som reagerer på dette? jeg spiser jo aldri mat som kalles "fersk" men som har så lang holdbarhetstid. lurer jo litt på hva de gjør med maten for at den holder seg så lenge. se bare på nestles nye dampede middager... dersom jeg ikke tilsetter noe eller stråler maten, holder den jammen meg ikke flere mnd i lufttett beholder...

nei, takke meg til maten jeg lager selv:) enkelt, greit og billig:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg :)

Nå har jo ikke jeg begynt å gi mini mat ennå da siden han bare er 3 mnd gammel. Men jeg har tenkt mer i de baner at hvorfor bruke masse penger på å kjøpe div fruktmos/fruktpurè osv dersom man kan lage dette selv? Kommer helt sikkert til å kjøpe noen middagsglass etterhvert, men satser på å lage en del selv ja

Skrevet

Her er det snakk om å tilberede maten under "sterile" omgivelser samt benytte seg av sterile (ikke bare rene) og lufttette beholdere. Man kan sammenligne det med sterilt saltvann uten konserveringsstoffer. Laget og pakket på samme måte og hadde vel ikke blitt sprøytet inn i årene på hverken voksne eller barn om en ikke kunne stolt på "ferskheten". Men når det er sagt.....skulle selv gjerne hatt tid og mulighet til å lage babymaten til gullet selv:) så bare fortsett med det du.

Skrevet

Det kalles vakuum- årsaken til at boksemat generelt og barnemat spesielt har så god holdbarhet, selv med null tilsetningsstoffer (det er ikke lov med konserveringsmidler osv i norsk barnemat). I barnematglassene finner du derfor ikke noe annet enn i "vanlig" middagsmat, så den kan gis med den aller beste samvittighet- slik jeg har gjort til tuppa mi=)

Skrevet

Akkurat dette med holdbarheten på babymaten har jeg ikke noe problem med all den tid tilsetningsstoffer ikke er lov. Jeg ønsker ikke å gi glassmat til barnet mitt rett og slett fordi jeg vil

1. vite akkurat hva som er i maten og bestemme sammensetningen selv

2. gi mat som er mest mulig lik det vi selv spiser

3. gi variert mat (det er ikke så veldig mange ulike middagsglass i hvert alderstrinn)

4. gi mat med som smaker godt (glassmaten er ikke god, akkurat som at ferdigmat for voksne heller ikke er godt)

Vi spiser aldri hel- eller halvfabrikata selv. Toro gryteretter, Findus fiskegrateng, Bjellands fiskeboller osv, dette finnes ikke i huset vårt. Det er ikke god mat. Hjemmelaget er best på alle måter, og det ønsker jeg også å føre videre til barna våre. Derfor blir det hjemmelaget middag også for dem. Det er heller ikke tidkrevende. På en eller to timer en søndags formiddag lager jeg lett 3-4 ulike middager for et par måneder framover. Det er vel ingen som kan si at de ikke har tid til dette.

Skrevet

Hehe, det blir vel litt kategorisk, kanskje? :) Kjempefint at du alltid serverer lager hjemmelaget mat, det er beundringsverdig, men det må da være lov å servere halvfabrikata også, mener jeg. :)

Hos oss er ingen spesielt interessert i matlaging til hverdags (og vi har ikke hatt spesielt mye tid å legge inn i det heller), og fiskeboller/fiskekaker osv. kjøpes gjerne som halvfabrikata... Gryteretter lager vi fra scratch, siden det faktisk er like enkelt som å lage fra pose ;), dvs. vi kverner f.eks. ikke kjøttet selv, da, så kan vel ikke kalle det fra scratch heller... ;-) Uansett er poenget mitt at jeg ikke ser noe problem i å servere halvfabrikata til middag innimellom (så lenge man passer på saltnivået totalt, da, det kan bli litt høyt), så lenge man lager variert mat.

Når det gjelder babymat, høres det fint ut å lage det selv, i hvert fall i starten mens man er i permisjon og har tid, så jeg vil nok forsøke dette, men betryggende å høre at middagsglassene ikker er så ille heller. :)

Skrevet

To timer en søndags formiddag? Jo, det er veldig vanskelig å få tid til med 4 små barn i huset! ;-)

Skrevet

Tenkte litt på det Lemonia skrev om å lage masse mat på forhånd - tenk så utrolig mye tid man sparer i det daglige da!! Da tar man bare frem noe man har laget og så koker man ris eller poteter.

Jeg er egentlig helt enig i at man kan lage god og sunn mat i store kvanta og så fryse ned. Har lyst til å gjøre dette selv. Men mine kulinariske evner stopper ved det å lage f.eks biffgryter (jeg må ha en stooor gryte og så hive alt oppi - og kan ikke lage noe fiskerelatert ;.) ). Men vi har ikke plass til noen stor fryser i huset så dette med å oppbevare store mengder mat begrenser seg selv.

Skrevet

Jeg ser for meg at dette krever mikrobølgeovn og DET skal aldri inn i dette huset. Men jeg skulle gjerne ha økonomisert matspisingen i dette huset litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...