^..^--- Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Har det ikke så godt for tiden, er 50%sykemeldt fra jobben, men vet ikke hvor lenge jeg klarer det. Har dere jenter noen gode tips for øvelser man kan gjøre for å ikke være så stiv og ha så vont? Venter på time til manuellterapaut, men det er milelange ventelister...
Sistah*G07*J09* Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 jeg går til fysio 2 ganger i uka, å da er en av øvelsene bekkenløft. Har sånn sele jeg "ligger" i når jeg gjør de andre øvelsene, men akkurat denne kan du fint gjøre selv hjemme. Finn noe i litt under knehøyde som du kan legge beina på. Legg deg ned på gulvet med beina oppå det valgte hjelpemiddel. Stram bekkenmusklaturen og løft opp hoftene. Hold mens du teller til 5 og så slapp av. Gjenta 10x3 Litt vanskelig å forklare, men håpet du forstod den Ellers så har jeg en stor gymball (yogaball) hjemme som jeg bruker å sitte på noen minutter/liten halvtime, sitter å "ruger" på den. Husk bare på å sitte rett i ryggen. Ellers så er det jo ikke noe som hjelper som en god varm dusj men man kan jo ikke stå der hele dagen, å bruke opp alt varm vannet Drit med bekkenløsning, må bare prøve å gjøre det beste ut av det. Og satse på at alle smertene forsvinner etter fødsel
Snuttemor Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 I tillegg er det lurt å sitte å kle på seg (ikke stå på ett ben og ta på sokker f.eks.) Snu seg i sengen med samlede ben Sette seg inn i bilen med samlede ben Regner med at du finner noen triks som funker i hverdagen ift hverdagslige aktiviteter slik som de nevnt over. For min del har jeg også måttet ha en grei kombinasjon av ligge, sitte, stå og gå i løpet av en dag for ikke å stivne helt i bekkenet.
NostraStoria Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Du bør unngå lange turer, gulvvask, støvsuging etc..Selv ble jeg så stiv av dette at jeg såvidt greide å gå. Ikke noe gøy å ha så vondt i tillegg. Etterhvert vil du lære å kjenne dine grenser for hvor mye du tåler. Det hjelper å ta det veldig rolig om dagene, hør med jordmor ang tilbud i den kommunen du bor i. F.eks låne slide-laken o.l fra Hjelpemiddelsentralen, om det er vanntrening for gravide med fysio.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå