Gå til innhold

Sykemelding når samboer sykemeldt etter operasjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer skal opereres i armene. en om gangen dog :)Nerver som ligger i klem. Han blir nok mest sannsynligvis sykemldt i 1 mnd vist ikke mer. Han får jo ikke løfte noe tungt. Tenkte på om jeg blir nødt til å sykemelde meg fra jobben de dagene jeg har seinvakt. Da samboer ikke kan ta seg av 2 unger alene den første tiden. Er det en god nok grunn for sykemeld??

Fortsetter under...

Skrevet

Du kan ikke bli sykemeldt når du ikke er syk.

Skrevet

Nope

Du kan kun sykmeldes for egen sykdom.

Arbeidsgiveren din kan nekte deg sykepenger selv om du får en sykmelding fra lege dersom de mistenker at du faktisk ikke er syk selv:(

Du bør heller snakke med arbeidsgiveren sin om mulighet for å bytte vakter.

Skrevet

Men du kan bruker syke-barn dager da. De kan brukes også når barnepasser er syk. og her er jo mannen din å regne som barnepasser.

Skrevet

Det tror jeg nok er feil. Man kan ta fri fra jobb ved barnepassers sykdom. Det er jeg ganske sikker på.

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Du kan bruke syk barnepasser-dager, eller kanskje få velferdspermisjon. Sykemelding får du nok ikke, mannen måtte ta ut ferie når jeg nettopp hadde tatt keisersnitt (ikke planlagt da, ellers hadde vi jo ordnet noe på forhånd) og var alene med en 2-åring og en nyfødt...

Annonse

Skrevet

Du kan søke om pleiepenger fra nav, jeg vet om noen andre som fikk det fordi hun hadde en kveldsjobb og samboeren pga skade ikke kunne ta seg av barnet alene. Der tror jeg noe av grunnen til at de fikk det var at barnet hadde spiseproblemer og kun mor og far klarte å få i henne mat, men det er jo bare å søke om du kan få det.

Skrevet

nei, den fungerer heller ikke. Har hatt de dager der samboer har jobbet borte + at alle barnepassere ikke har hatt anledning. Da blir det permisjon uten lønn. Men jeg har jo ment å lest no sted at vist den ene er sykemeldt og ikke kan ta seg av barna kan man få sykmeld. Kanskje jeg tenker på ved svangerskapspermisjon og den ene blir syk, og den andre må ta over. Skjønner?

Skrevet

får sjekke det opp med Nav :) synd å må bruke egenmelding på dette men men. vi får det vell til å gå.

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Ja, man kan bli sykemeldt fra permisjon, så den andre kan overta permisjonen... Men tror ikke man kan bli sykemeldt ellers nei... Du kan jo ringe nav for sikkerhets skyld da...

Skrevet

Ok, da var det det jeg har blandet sammen. Nå vet jeg jo ikke eksakt hvor lenge han kommer til å bli handikappet, men vi får ta d som det kommer tror jeg. Han får få kompiser på besøk, som igjen kan hjelpe han med barna :) hehe

Skrevet

Snakk med arbeidsgiver først og fremst og se om de kan tilrettelegge for deg.. Jeg har samme problem, jobber turnus og samboeren min er nylig operert i hodet og kan av den grunn ikke ta seg av gutten vår alene på kveldstid eller i helger.. Netter går greit for da sover svigermor over og står opp med småtten om morgen, så kommer jeg hjem fra jobb og kjører han i barnehagen før jeg legger meg. Min arbeidsgiver har vært snill og tilrettelagt for meg slik at jeg i en periode bare jobber dagvakter og natt og jeg slipper også å jobbe helg..... Det KAN jo være at arbeidsgiveren din er like snill, evt må du jo høre om du kan få byttet vakter med folk.. Er surt å bruke opp sykt barn dagene på dette om det er mulig å ordne det på en annen måte.. Og som flere sier, sykepenger har du jo ikke krav på så lenge du ikke er syk..

Skrevet

Pleiepenger kan du ikke få.

Det får du kun dersom barna er syke utover 7 dager og de må være hjemme pga sykdom.

Egenmelding kan du heller ikke bruke. Det kan også kun brukes ved egen sykdom.

Annonse

Skrevet

kamomille, der tror jeg du tar feil. Det finnes egenmeldig grunnet barnepassers sykdom som man kan bruke i slike tilfeller.

Skrevet

Nei, her tar jeg nok ikke feil:)

Egenmedling er for egen sykdom.

Syke-barn dager er for barn eller barnepassers sykdom! Og det ahr jo HI allerede sagt at hun ikke har flere igjen av!

AKKURAT dette kan jeg faktisk det meste om siden jeg jobber med dette hver eneste dag:)

Skrevet

Jeg har hatt de samme operasjonene som samboeren din skal ha, og man er i stand til å passe barn etter en ukes tid - var ikke noe problem. De første dagene er verst, og jeg ba om å få operasjonen så nær helgen som mulig, for å unngå så mange dager som mulig der mannen min måtte være hjemme. Regner med at arbeidsgiveren din greier å få til å legge til rette for deg en ukes tid hvertfall?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...