Harefrk1 Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Hei! Ser her er en del her inne som har svak livmorhals på grunn av konisering og at dere er inne til målinger etc. Mitt spørsmål er: har dere selv måttet ta innitiativ til ekstra oppfølging? Jeg ble konisert i 2005, og er nå 22 uker på vei, men legen min har adri nevnt at dette kan være et problem under graviditeten... De siste uken har jeg derimot følt ett veldig press i nedre del av magen, akkurat som om magen "faller" ut... Har sett på andre tråder her at dere som sliter med for kort livmorhals, ofte har disse symptomene... Jeg skal til Jordmor for første gang den 12, så burde vel be henne sjekke dette ut, eller henvise meg videre... Vil jo ikke at noe skal skje med ille nurket i magen...
minnicec Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 hei! jeg har operert 2 ganger for celleforandring. har hatt oppfølging flere ganger i året, det er vel mest vanlig med en sjekk en gang i året tror jg...jeg ville tatt kontakt med legen /gynon din og fått målt livmorhalsen.og kanskje tatt en prøve. rart de ikke har gjort det etter din operasjon i 2005. jeg fikk beskjed om at jeg mått ligge resten av svangerskapet da legen undersøkte meg, og det håper jeg du slipper. men det ar fordi de hadde tatt så mye av livmorhalsen.det er sikkerrt helt i orden, menjeg villeiallfall sjekket den:): lykke til:)
flikkiflakkaflikkflakk Skrevet 6. november 2009 #3 Skrevet 6. november 2009 Hei! Jeg ble konisert i januar og gravid i mai. Statistisk sett skal ikke en konisering ha noe å si for svangerskapet, men man leser og hører om flere tilfeller der fødselen har kommet for tidlig. Det er utrolig stor forskjell fra lege til lege, sykehus til sykehus, om man blir spesielt fulgt opp dette grunnlaget. Det visste jeg. Jeg visste også at den biten de fjernet fra min livmor var vid, men ikke dyp, noe som er positivt. Men jeg fikk ikke ut av hodet de historiene jeg har lest der det ikke gikk så bra... Sommervikaren til fastlegen min mente ikke det var grunn til å henvise meg til ekstra ultralyd. Siden fastlegen min var på ferie, ringte jeg etterhvert til syjehuset selv. Jeg var heldig, og fikk en henvisning fra overlegen som utførte koniseringen min. Jeg tok det ikke som en selvfølge at jeg skulle få denne oppfølgingen, men kjente at jeg ikke fikk ro i kroppen uten å ha forsøkt. Jeg hadde nok tatt privat ul hvis jeg ikke fikk henvisning fra sykehuset. Nå har jeg vært til ekstra innvendig ul i uke 15, 23 og 25. Lengden på lmh har vært innenfor normalen for flergangsfødende, men har en negativ utvikling allerede tidlig i svangerskapet, så jeg er inne til sjekk annenhver uke. Lmh har endret seg fra 35mm-28mm-20mm. Det siste målet var mens legen trykte litt på magen, da ble den en hel cm kortere (20mm). Det er jo den reelle lengden når jeg går og står. Jeg føler også et til tider sterkt nedpress. Slik jeg har følt det i høygravid tilstand med de to første. Jeg er jo bare 25 uker nå. Når jeg hoster eller nyser eller har gått og stått for lenge, kjennes det ut som om alt bare skal dette ut der nede... I tillegg har jeg mye og sterke kynnere, som tar ganske langt nede og gjør av og til bittelitt vondt også. I sum blir jeg fulgt opp annehver uke pga risiko for for tidlig fødsel. Fordi jeg selv ringte sykehuset... Aller mest sannsynlig går alt helt fint! Det er jeg klar over. Men jeg har det mye bedre når jeg blir fulgt opp, føler meg veldig trygg på den hjelpen jeg får. Dermed har bebisen det bedre også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå