Gå til innhold

Hvor mye får dere ut ved pumping...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får 50 ml på begge puppa ved bruk av Medelas Swing elektriske pumpe. Det er vel ikke akkurat så mye...? Er det derfor jeg har guttungen på puppen hver halvtime dag og natt? Dette er den femte dagen etter fødsel altså... Ikke sikkert jeg har fått igang melkprod 100 %, men likevel...

Det virker ihvertfall som han krever mer enn det dattera mi gjorde... Ho var fem min på puppen og sov 2 timer... Her føler jeg det er omvendt... ;-) Og da klarte også å bare pumpe 50 ml, men ho ville heller ikke ha mer... Så tenkte aldri over det.

Vurderer å gi han her NAN til kvelden, så han forhåpentligvis får en litt lenger sove økt. Zzzz...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen babyer er visstnok glupskere en andre. kanskje han trenger noen dager for å få opp produksjonen på sitt nivå? tror du burde vente en liten stund med kveldsflaske for å se om han får til dette, jeg ville fulgt med på om bleine er våte, og heller tatt han med å veid han på helsesstasjonen ca en uke etter "utveiing" fra sykehuset.

det finnes de som ammer hver time i fire mnd, men før du havner der synes jeg det er lov å hive innpå ei flaske ;-) det er jo galskap...

Skrevet

Jeg fikk aldri til å pumpe, gav minimalt ned. Babyen fikk ut mange ganger den mengden som jeg klarte med pumpa.

Dersom barnet bare er 5 dager vil jeg anbefale å vente med NAN dersom du klarer deg en stund til med lite søvn og mye amming. Har du hjelp med elste barnet slik at du evtuelt kan hvile pa dagtid? Veldig kort tid siden fødsel så natulig å være sliten og trøtt.

Gratulerer forresten.

Skrevet

Gratulerer med gutten! Helt enig med de andre som har svart deg, ville ventet med flaske! Det er innmari slitsom de første ukene for mange, men det går seg som regel til. Dersom han ikke legger nok på seg må du vurdere tillegg, selvsagt, men ikke forhast deg. Dessuten er det mange barn som ikke sover lenger selv om de får kveldsflaske....

Og hva pumping angår, det er mange som har masse melk, men ikke får ut en dråpe når de prøver å pumpe, så det behøver ikke si noe om hva du faktisk produserer!

Skrevet

Jeg vet han får ut mer enn det en pumpe gjør, men likevel litt sammenliknebart med forrige gang kanskje.... Jeg vet ikke... Uansett blir jo puppene ganske såre og slitne med amming hver halvtime... Bedre å pumpe seg egentlig. Så får han alt fra flaske i en munnfull...istedenfor å sovne en halvtime mellom hver pupp. Og da holder han litt lenger. Så det har vært litt bedre i dag... Vi får se til natten nå da... :-)

Ellers lurer jeg litt på tips til såre pupper (ikke åpne sår). Såre og slitne rett og slett... Alo vera gel... er det farlig for barnet tro... ?? Jeg prøver det nå uansett... han fikk det jeg hadde pumpet fra flaske, så neste gang jeg ammer skal jeg vaske puppene først...

Ellers takk for tilbakemeldinger... :-)

Skrevet

Aloe vera gel kan nok antageligvis virke! Tror ikke det skader at du prøver iallefall! Er jo bare å ta en våtserviett eller noe og vaske av før amming igjen..

Ellers så er det vel bare at ungen har rett tak på puppen under hele ammingen som virker tror jeg...

Jeg ble faktisk mer sår av pumping...

Håper iallefall at han blir litt greiere å ha med å gjøre etterhvert ;) Lykke til!

Skrevet

BTW.. Husk at om han kanskje har vondt i magen eller lignende, kan det være lurt å gi han litt sukkervann.. Det virker smertestillende på små babyer.. Og kan kanskje få han til å sove litt lenger ;)

Skrevet

Gratulerer med gutten! :)

Fikk aldri til ammingen selv (har fullpumpet), så skal ikke uttale meg om den biten, men ang. pumping er jo ikke 50 ml så verst når det kun er 5 dager etter fødselen. Det tar jo litt tid før produksjonen kommer i gang, og i starten er jo også melken mer konsentrert og næringsrik (fra å være gulaktig i starten går den til å bli mer blåaktig etter hvert). Det kommer jo også an på hvor lenge det er siden du pumpet/ammet sist.

Jeg ville ikke bekymret meg for produksjonen med det første, i hvert fall ikke hvis det gikk bra med første barnet. :)

Skrevet

En Liten avsporing først. Sukkervann virker ikke smertestillende på små barn, kun avledende. Risikoen med sukkervann er at de kan bli kvalme dersom det begynner å bli mengder og sukker er jo ikke veldig sunt om det blir for mye av det heller.

Til dere som sliter med at der ikke har nok melk på kvelden så kan det være et tips å pumpe litt på et annet tidspunkt på døgnet og gi dette når brystet er tomt ved ammingen før barnet skal legge seg.

Skrevet

Jeg fikk forøvrig ikke ut mer enn 40-50 ml på begge bryst ved pumping når mitt barn var på alder med din sønn. Vi ammet konstant føltes det som. Noen har intense sammenhengende økeperioder i starten. Da rekker det ikke å bygge seg opp så mye melk mellom hver amming. Det sies at dette er kloke barn med næringsvett som sikrer melkeproduksjonen til senere tider ;o)

Jeg har lært at på et døgn skal barnet spise 10-15 % i ml. målt i forhold til kroppsvekten målt i gram. For 3500 g. blir det da 350-525 ml. Dette skal så fordeles ut over alle døgnets måltider. Det står vel i ammebrosjyrene at det er vanlig å amme 8-12 ganger i døgnet. Da kan du lett regne deg frem til at 50 ml bør være rimelig bra hvis du ammer hyppig.

• 2 uker senere...
Skrevet

Gode svar Mia29! :-) Ja, nå har det gått litt tid... Og det har roa seg litt med amminga. Men det går selvfølgelig opp og ned. Jeg pumpa meg faktisk en periode på formiddag hvor nurket fikk det på kvelden og han da sov i 4-5 timer på natta. Deilig! Men følte da at det ble en del amming på formiddagen siden jeg da hadde pumpa puppa tomme, så da måtte jo han jobbe litt for føden igjen... Så slutta med det etterhvert, men da var han også fornøyd med det jeg hadde til kvelden og sov ganske greit på natten.

Men i går var jeg fysisk sliten og han hadde vel et økedøgn og var på puppen hele kvelden. Til slutt orka jeg ikke mer og ga han litt(60 mL) NAN. Lurer på om det følger med valium i nan jeg;) Han slokna som et skudd og jeg fikk litt fred. Men dessverre da han våkna til igjen etter et par timer gulpa han opp det meste... I flere omganger. Han har ikke gulpet tidligere. Dette var såppass mye at jeg lurer på om han faktisk kasta opp... Det kan jo ikke vært mer i den magen for å si det sånn. Likevel sov han 5 timer etter det uten påfyll... Kaller man det gulping når det er så mye? Jeg fikk ihvertfall en følelse av at Nan, skal jeg være forsiktig med. Pumpet meg nå og fikk 150 mL... Så da har han for en stund... Bare han sover nå, så puppa for fylt seg opp igjen... ;-)

Dette ble litt blablabla... hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...