Gå til innhold

Vikar på tilsigelse - kan arb.giver slutte å tilby vakter til gravide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som tilkallingsvikar (sykepleier). Kan arbeidsgiver slutte å tilby meg vakter (hvis det er vakter ledig selfølgelig) når de finner ut at jeg er gravid?

Er ikke gravid enda, men har litt lyst å vite på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du er tilkallingsvikar er dessverre arbeidsgiver helt i sin rett til å gi deg vakter - eller ikke gi deg vakter... Så lenge de ikke sier direkte at du ikke får vakter pga du er gravid så har du ingen rettigheter.. Det er jo 1000 andre grunner de kan gi for at akkurat DU ikke får vakter, og få er vel så dumme at de innrømmer at det er pga graviditet.. Nettopp derfor er det lurt å ha et vikariat eller helst fast stilling når man blir gravid....

Skrevet

De kan ikke slutte å tilkalle deg med begrunnelsen at du er gravid, men tatt i betraktning at sykepleie ofte er fysisk hardt yrke ville jeg nok ikke blitt overrasket om jeg er deg om du ikke er førstevalget etterhvert som magen vokser og du ikke lenger kan gjøre alt som normalt (løfte folk på do feks).

Ville forsøkt å skaffe meg noe mer stabilt hvis jeg er deg, spesielt sett at du pga økonomiske hensyn burde ha jobbet 6 av de 10 siste månedene før fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...