trolly Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Noen her som har hatt samtale med jordmoren som tok imot etter fødselen? Hadde en hard og lang føsel og sliter med dette i etterkant - lurer på om det er bare å ringe fødeavd? Hvor vanlig er dette? mmh. føler jeg må ringe nå, har utsatt det lenge nok.. Vil gjerne høre erfaringer fra dere.
smurf08 Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 Hei, jeg har hatt en samtale med både jordmor og gyn etter en lang og tøff fødsel hvor det måtte brukes vakuum og tang til slutt. Ble ringt av begge en god stund etter jeg hadde dratt hjem. Satt utrolig stor pris på dette. I samtalen gikk vi gjennom fødselen sammen og kunne stille masse spørsmål. Siden jeg lukket øyene da gyn kom inn og det ble skikkelig stress (og panikk hos meg), hadde jeg ikke fått med meg hva som egentlig skjedde annet enn at jeg hadde det helt j..lig og redd for at det ikke skulle gå... For at jeg kunne bearbeide fødselen hadde jeg bedt om å KANSKJE få se vakuum og tang. Var slett ikke sikker om jeg ønsket. Men da vi snakket sammen føltes det helt ok. De hadde ordnet at "min" fødestue var tilgjenglig, og så hadde de lagt ferdig en sånn dokke-med-stor-mage som de brukte å vise hvordan de brukte instrumentene. Dette opplevde jeg som meget voldsomt og samtidig imponerende men det hjalp å få på plass ting. Må si at jeg har slitt med mareritt til langt etter fødselen (10mnd siden nå) og var glad for samtalen. Det har nok ikke gitt seg helt som jeg oppdaget forrige fredag da jeg måtte få ordnet opp i en fødselskade samt sjekk av livmoren - fikk panikken tilbake rett før narkosen - men å kunne snakke om det med de som var der har jeg opplevd som en lettelse. Anbefaler på det sterkeste at du tar kontakt med fødeavdelingen!! Lykke til!
AO3 Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 Det vil jeg på det sterkeste anbefale deg å gjøre! Jeg hadde en vanskelig fødsel som endte i akutt ks. Det var komplikasjoner både før, under og etter fødsel, og til sammen ble det rett og slett for mye. I epikrisen fra sykehuset sto det at jeg kunne få komme inn til samtale 3 mnd etter fødselen hvis jeg ville - jeg går ut fra at det er standard ved kompliserte fødsler på det sykehuset. Imidlertid var det ingen som informerte meg om det. Jeg kontaktet jordmor på helsestasjonen etterhvert, og hun sendte henvisning til sykehuset. Den klarte de for sikkerhets skyld å rote bort på sykehuset, så jeg fikk ikke time før etter åtte måneder, da jeg selv skrev brev og ba om å få tilsendt journalen. Da "fant" de endelig henvisningen - men da gikk ting til gjengjeld fort. Jeg fikk faktisk to timer hos gynekolog - først en time med gyn + jordmor som var tilstede under fødselen (gyn som tok ks var vikar, og jobbet ikke lenger ved sykehuset). Jordmor følte jeg var litt i forsvarsmodus, selv om ingen hadde gjort noe feil under fødselen, men gynekologen var utrolig grei. Vi gikk gjennom hele fødselsforløpet, og jeg stilte masse spørsmål. Jeg gråt i samfulle en time og et kvarter, og var helt utslitt etterpå. Den snille gynekologen ofret nok både lunsj og timeplan (som allerede var sprengt) for min skyld, noe jeg er svært takknemlig for. En uke senere fikk jeg time hos en annen gynekolog pga at den første ikke klarte å tolke resultatene av pelvimetrien min. Disse to timene hadde stor betydning for meg. Jeg fikk oppklart mye, enda mer fikk jeg ikke svar på fordi det ikke finnes noe sikkert svar, men det var godt å gråte ut og få satt ord på ting. Jeg hadde det SÅ mye bedre etterpå! For min del hadde det nok også betydning at det på gyn-time nr 2 kom fram at jeg må ha planlagt ks neste gang pga bekkenet mitt - jeg fikk fødselsangst etter nr 1, og var livredd for at noen skulle tvinge meg til å føde vaginalt igjen. Nå vet jeg at det aldri vil skje. Selvsagt har dette betydning for at jeg har det bedre etter samtalen, men selv uten dette aspektet tror jeg at jeg hadde hatt det mye bedre etter disse samtalene. Lykke til!
Lemonia Skrevet 7. oktober 2009 #4 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg hadde en tøff fødsel som endte med vakuum og tang og en alvorlig ruptur som måtte sys på operasjonssal etterpå. Husker det var fullt av folk på rommet og to overleger stod ved siden av og sa det ble hastesnitt om ikke babyen kom ut nå, noe han heldigvis gjorde. Før jeg dro fra barsel hadde jeg samtale både med jordmor (som jo egentlig ikke gjorde stort siden det var to leger som tok i mot babyen) og den ene gynekologen som tok i mot (og sydde på operasjonssalen etterpå). Pga den store rupturen fikk jeg både 6 ukerskontroll og 3 mndskontroll på sykehuset hos samme gynekolog og begge gangene snakket vi om fødselen, og også en del om neste fødsel. Synes det var veldig godt å få snakket skikkelig om alt og har ingen problemer i forhold til fødselen nå (10 mnd siden).
Sussi_med_nr.2 Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 På sykehuset der jeg fødde er det normalt å ha samtale med jordmor som tok imot babyen, med det ble det ikke tid til før vi dro hjem. Så vi avtalte tid å dro tilbake en annen dag for samtale. Det synes jeg var greit, for hun forklarte å sånn. Jeg hadde en rask fødsel, fin og hard på samme tid:)
shari_z Skrevet 8. oktober 2009 #6 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg hadde ikke så vanskelig fødsel om noen av de andre over meg, men likevel hadde jeg et stort behov for å prate med jordmorstudenten som tok imot da det skjedde ting jeg ikke skjønte helt. Og mot slutten ble det litt krise da hjerterytmen til babyen kræsjet og jordmoren sa at babyen måtte ut NÅ (har mistet i dødfødsel før, så ble livredd da hun sa det). Jeg ringte fødeavdelingen etter en uke og fikk prate med jordmorstudenten i telefon i en halv time, og så avtalte vi at jeg kunne komme innom og prate litt mer da jeg ville se på journalen også. Det fikk jeg gjøre, og jeg følte meg såååå mye bedre etter å ha fått snakke med henne. Anbefaler at du tar kontakt med fødeavdeling og si at du vil gjerne avtale en tid å prate med jordmor/lege/hvem-det-var som tok imot da du sliter litt i etterkant. Tror de tar de alvorlig og ordner opp for deg. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå