Tyren78-09+12 Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Nå er det ca 6 uker siden fødsel, og høyresida er dritvond!! Jeg må bite sammen alt jeg har av tenner idet han tar tak i brystet..skikkelig brennende smerte på en måte. Mener jeg ammer riktig, men det ser ikke ut til å bli bedre..smører med brystvortekrem også. Noen tips? Kan det være en form for infeksjon/betennelse? Ser man om man har det? Det blør ikke..er bare veeeldig sårt! Av og til er det vondt idet han tar tak på venstresida også, men der går det seg til når han har fått tak.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 Huff kjenner meg igjen! Jeg blir fortsatt sår, særlig ene sida (den upopulære sida ( og snuppa er nå tre måneder. Har ikke andre triks enn å smøre med mm og lufte godt før du pakker den sammen. Og Purelan da, men det gjør du jo. Jeg fant ut at å ligge uten bh på natten hjalp. La bare et håndkle under for å ta unna verste melkesølet. Angående infeksjon så har jeg ingen erfaring med hvordan det arter seg. Kanskje sjekke på ammehjelpen.no?
Snuppa + Spire Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg var veldig sår i begynnelsen, måtte stålsette meg når hun tok tak, og var vondt med klær. Smurte ikke med annet enn morsmelk, fikk beskjed om å IKKE bruke noen kremer. Det funket for meg. Og så lufttørke! Heng puppene ut så mye som mulig, og da mener jeg ikke bare et par minutter på badet, men hele tiden, når du ikke MÅ være anstendig da:) Jeg trakk for gardinene og gikk toppløs - funket veldig bra. Og IKKE bh/trange klær om natta, helst sove toppløs, på et håndkle om du vil unngå melkesøl. Jeg var fin igjen etter ca 3 uker. Lykke til med ammingen!
Itsrejk Skrevet 7. oktober 2009 #4 Skrevet 7. oktober 2009 Anbefaler Avent sine oppsamlere, jeg. De funka på meg, og jeg var veldig, veldig sår. Hadde også gule stafelykokker i sårene (pga smitte fra infeksjon i ks-sår), og måtte ha antibiotikakur (mot infeksjonen i ks-såret, men funka jo på brystvortene også). Men er overbevist om at melkeoppsamlerne fra Avent var viktige. De gir brystvortene mulighet til å få lufte seg hele tida mellom ammingene. Jeg ble bedre i løpet av første døgnet med disse. Kostet 165 kr på apoteket. God bedring!
MathildeC Skrevet 7. oktober 2009 #5 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg var sinnsykt sår, og smørte bare med morsmelk og lufttørket. Men det hjalp ikke helt for min del. Jeg brukte brystskjold på tre amminger og smørte deretter med morsmelk. Etter en liten stund smørte jeg med Lanacare brystkrem, som jeg likte MYE bedre enn Purelan (mindre klissete). Dagen etter (dvs i dag, he he) er det mye bedre, nå ammer jeg uten brystskjold men smører med Lanacare kremen fortsatt.
HH72 Skrevet 7. oktober 2009 #6 Skrevet 7. oktober 2009 Vil sterkt anbefale noe greier jeg kjøpte på ammehjelpen.no. Er til å beskytte brystvortene samtidig som de får luft. Har vært sår i perioder HELE tida siden gutten min ble født for 9 mndr siden, og har erfart at luft hjelper best. Men ikke alltid så praktisk å gå uten BH-ikke minst er det vel snart i kaldeste laget... Husker dessverre ikke hva de heter, men forholdsvis lett å finne på nettsiden. Lykke til!
magica og lille tryll ♡ Skrevet 7. oktober 2009 #7 Skrevet 7. oktober 2009 Albueskjell kanskje? Har hørt det skal være bra men ikke prøvd det selv. Fåes kjøpt på apotek.
Sussi_med_nr.2 Skrevet 7. oktober 2009 #8 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg var også kjempesår leeenge etter fødsel fordi han hadde et enormt sugebehov å ville ikke ha smokk.Det førte også til to brystbetennelser siden jeg fikk så mye melk å ikke greide å tømme brystene ordentlig. Enda hadde jeg en utdrivingsrefleks som ikke ligna grisen, det rant og rant av meg. Jeg tror jeg prøvde alt, men det som funka aller best var Avent ammeskjold (selges på apoteket), da gjorde det ikke SÅ vondt å amme. Jeg kjøpte også Nipple Ease brystknoppbeskyttelse på ammehjelpen.no Disse hjalp også siden bhen og ammeinnleggene ikke kommer borti brystknoppen. Det eneste er at det ser ut som om du går rundt med stive brystvorter da.. På helsestasjonen ba de meg kjøpe Hydrokortison 1% salve, og legen skrev ut Fucidin til meg, men jeg lakk melk hele tiden så de fikk ikke virka som de skulle, så det var ikke mye hjelp i det. Ellers er også mitt råd å lufttørke masse og sove uten bh eller topp. Lykke til!
mimmi9 Skrevet 8. oktober 2009 #9 Skrevet 8. oktober 2009 Hydrokortison på brystvortene? Jeg anbefaler albueskjell og lufttørking mellom hver amming! Funket kjempebra på meg og var ikke sår mer enn 3-4 dager.
mimmi9 Skrevet 8. oktober 2009 #10 Skrevet 8. oktober 2009 og ved sopp eller annen infeksjon vil det bli gult puss/belegg på brystvorten.
Tyren78-09+12 Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 9. oktober 2009 Tusen takk for svar alle sammen! Mange gode tips her ja. Er vel blitt for lite lufttørking..har liksom ikke passa seg da vi har hatt mye besøk osv nå den første tida. Smører med lanacare, og syns den hjelper litt, men er fremdeles vondt på ene sida. Jeg får bite tennene sammen og kanskje kjøpe sånne skjold/kopp som dere anbefaler! Takk nok en gang for alle tips!
Misti Skrevet 9. oktober 2009 #12 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg var kjeme sår og blødde men la snuppa i tvilling stilling, da vik hun et annet grep og det var ikke vond lenger og sårheten ble borte etter kort tid. etter en liten stund spilte det ikke noen rolle hvordan hun lå.
Itsrejk Skrevet 9. oktober 2009 #13 Skrevet 9. oktober 2009 Godt at det går litt bedre. Det er grusomt vondt å være sår, men heldigvis går det over. Jeg vil anbefale deg å unngå albueskjell, som noen anbefaler. På sykehuset her i byen har de i hvert fall sluttet å bruke slike fordi de gir risiko for infeksjoner i brystvortene, fordi brystvortene blir liggende og bade i morsmelk, og derfor blir alt for oppbløtt. Luft slipper heller ikke til, og det er jo luft de trenger. Fukt og lufttett miljø betyr ypperlige groforhold for bakterier... Jeg prøvde slike selv da jeg var sår, uten at det hjelp det spor. Melkeoppsamlerne fra Avent er mye større, slik at melka ligger i bunnen, og brystvorta ikke svømmer i den, men får ligge i friluft. Bare pass på når du bøyer deg framover, hvis du lekker melk, siden beholderne har hull øverst...heheh...jeg tabba meg ut der noen ganger. Det er slike jeg mener: http://www.babyshop.no/wsp/babyshop/frontend.cgi?func=frontend.show&func_id=27121&template=product_info&open=16 Nok en gang: God bedring!
Ønsker1til <3 19.09.09 <3 Skrevet 9. oktober 2009 #14 Skrevet 9. oktober 2009 Gå inne på www.Pharmex.no og bestill deg BIOCLIN MULTI-MAM COMPRESSES. De fungerer kjempebra og bedrer såre bryster
Sussi_med_nr.2 Skrevet 9. oktober 2009 #15 Skrevet 9. oktober 2009 Mimmi9: Ja fikk beskjed på helsestasjonen å kjøpe Hydrocortison 1%, og legen skrev ut Fucidin- Hydrocortison til meg så det går fint ann å bruke. Men burde vaske av før amming da. Og skal bare smøre tynt et par ganger for dag. Jeg ble også annbefalt å ikke bruke skjell for det kommer ikke luft til, mye bedre å bruke Nipple Ease.
venter odelsgutt i august Skrevet 11. oktober 2009 #16 Skrevet 11. oktober 2009 Har hatt samme problem. Jeg har presset ut melk og la det lufttørke. Som andre sier la puppen henge ute så mye som mulig:-) Jeg har brukt medela brystsjold på de værste dagene. Sørg for å ha tørre ammeinnlegg. For meg hjalp ikke Purelan noe som helst, bare for å holde vorta fuktig dersom jeg hadde sårskorpe som kunne gnisse mot klærne / ammeinnleggene. Sliter du mye så vil jeg anbefale deg å ta en tur til legen å ta bakterie og sopp-prøve. Kunne ikke se noe på mine vorter, men hadde bakterier. Bruk legen og helsesøster:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå