Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #26 Skrevet 7. oktober 2009 Hehe, er det noe å spørre om? Mannen min har fagbrev, flere av de jeg kjenner og omgåes har fagbrev, eller tom ingen formell utdannelse etter grunnskolen. Så har jeg venner som har diverse grader. Er bare sånn det er, mange er mine barndomsvenner, andre har kommet til...
Himmel og hav Skrevet 7. oktober 2009 #27 Skrevet 7. oktober 2009 Nei, ikke av de nærmeste. De nærmeste vennene mine/ våre, er venner fra studietid og hybelliv og da sier det seg jo selv at vi har omtrent samme utdanningsnivå.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #28 Skrevet 7. oktober 2009 Har cand.mag selv, så jeg regnes vel for å ha høyere utdanning. Av vennene mine har de fleste høyere utdanning (for det meste mer enn meg, altså hovedfag/master/siv.ing). Ikke så unaturlig, siden jeg ble kjent med en del av dem da vi gikk på videregående (allmennfag = de fleste skulle studere etterpå), eller gjennom studiene. Men har også venner som "kun" har videregående. Og en av de mer reflekterte og oppegående personene jeg kjenner har ikke fullført videregående heller.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #29 Skrevet 7. oktober 2009 En liten digresjon, men ble bare litt nysgjerrig her. Hvilket universitet er det som tilbyr førskolelærer? Interessant utdannelse som jeg har kikket litt på, men jeg trodde det kun ble tilbudt ved høyskoler?
Gjest losen Skrevet 7. oktober 2009 #30 Skrevet 7. oktober 2009 Ja, det har jeg. Deriblandt han jeg bor sammen med, han har fagbrev.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #31 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg har venner som har mer og mindre utdanning enn meg selv. Selv har jeg 3 år på høgskolen. Det er faktisk bare jeg og svigermor som har høyere utdannelse i min og samboers familie tilsammen (regner ikke med tanter og onkler) Jeg driter i om folk har utdannelse eller ikke, så lenge de er mennesker som jeg kan stole på og som jeg finner interessange og at kjemien stemmer. Sambo er bussjåfør og jeg er stolt av han!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #32 Skrevet 7. oktober 2009 De fleste vennene mine har eller tar høyere utdanning. Jeg har en bachelor og min mann master. Jeg har mange venninner. Ei er fysioterapeut, ei er jurist..sykepleier..blomsterdekoratør..hudpleier..legesekretær...og en av mine beste venner har hatt så mye angst at hun ikke har fullført videregående ennå. Jeg er akkurat like glad i henne og hun er et fantastisk menneske. Utdanning er bra å ha, men det sier ikke alltid noe om hvordan man er som medmenneske. Det er stor forskjell på det å være intellektuell og å være klok. Jeg er glad i mine venner for den de er, ikke for hva de presterer.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #33 Skrevet 7. oktober 2009 Så klart jeg har venner uten høyere utdanning! Og det med utdannning har svært lite å si for hvor intelektuell man er - og hvor smart man er.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #34 Skrevet 7. oktober 2009 Ja, jeg har det, men jeg trives bedre sammen med mine venner som har høyrere utdanning kontra de som ikke har det. Like barn leker best og med årene har jeg blitt mer selektiv på hvem jeg velger å bruke fritiden min sammen med. Jeg setter stor pris på f.eks en heftig og utviklende samtale om en spennende kronikk i Aftenposten eller å kunne snakke om faget mitt. Dette er ting jeg synes er vanskelig å snakke med venner uten utdanning om (1. for det intr. dem null og 2. de vet pent lite om de temaene jeg intr. meg i) Med årene som jeg blir mer spesialist så setter jeg pris på å være sammen med likesinnede. Jeg mener ikke å være arrogant. Vi alle velger ut venner ut fra egne preferanser, om det er ut fra fag eller andre kriterier.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #35 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg har bare "vanlig" 3 åring høyskoleutdannelse. De fleste vennene mine har lengre universitetsutdannelser og mannen min er lege. Naturlig nok har de fleste vennene vi har fått siden videregående utdannelse fordi vi har møttes gjennom jobb og universitet. Men både mannen min og jeg er fortsatt mye sammen gamle venner fra vgs som ikke har formell utdannelse. Mange av disse vennene er utrolig kreative og interessante. Feks har vi noen som driver med glassblåsing, andre med design og annen kunst. Mamma og pappa har begge høye utdannelser, og noen av deres beste venner har ikke formell utdannelse
Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #36 Skrevet 7. oktober 2009 Ja, mange! Min beste venninne har bare vgs og er en veldig intelligent og oppegående dame. Har i grunnen et stort spekter av mennesketyper blandt vennene mine. Heldigvis, det er berikende :-)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #37 Skrevet 7. oktober 2009 Ja, men svært få. Det er ikke noe bevisst valg, det har bare blitt slik. Det store flertallet av mine venner har 5 år+ med høyere utdanning.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #38 Skrevet 7. oktober 2009 Ja men oftest fra barselgrupper og barndomsvenner. Er som regel mye mer stimulerende å være med folk med høyere utdanning. Fint å prate om andre ting en barn og familie og bygdesladder. De gangene vi har flyttet har vi bevisst lett etter vennepar med høyere utdanning.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #39 Skrevet 7. oktober 2009 Ja, selvfølgelig. Og jeg vil bare si at om man har høyre utdanning enn andre, betyr ikke det nødvendigvis at man er smartere. Jeg vil påstå at flere av de vennene jeg har uten utdannelse er flere hakk smartere enn et par av vennene mine med lang utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #40 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg har ikke fullført videregående skole engang jeg. Slet veldig med dysleksi, og orket rett og slett ikke slite meg igjennom skolen. Jeg har jobbet mye med skriving og lesin i mange år nå, og føler meg snart klar til utdannelse :-) Jeg har derimot jobbet 100% helt siden jeg droppa ut, og er økonomisk selvstendig. Mannen min er statsautorisert revisor, og hans venner er høyt utdannet. Mine venner er litt av hvert. Noen har doktorgrad, og noen har fagbrev. Noen har vert hjemmeverende mor siden videregående, og noen har bare jobbet. Men det jeg merker meg er at alle mine venner er flink og jobbe og ta ansvar for sitt eget liv. Det er noe jeg synest er en viktig kvalitet.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #41 Skrevet 7. oktober 2009 nei faktisk ikke! Men det er fordi at a) mine gamle venner fra hjemstedet/oppveksten har alle tatt høyere utdanning (det laveste er vel 3-årig høyskoleutdanning) og resten av mine venner har jeg fått underveis i studieløpet mitt, gjennom studier. Jeg tar doktorgraden min nå, og mannen min har master. Over hodet ingen utskillelse med andre ord, de jeg kjenner og har kjent har alle utdannet seg ganske solid
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #42 Skrevet 7. oktober 2009 ja, takk lov for det! mine beste venner har jeg hatt hele livet, dvs.30 år, og blant dem er det noen som kun har vgs, venner man finner i studietiden har jo utdannelse over da, og mannen har kun vgs han og.. vennekretsen min er full av hippier, kunstnere, akademikere og noen helt vanlige koselige, men dog så fargerike alikevel, føler jeg er velsignet med mangfold og verdens beste venner!
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 7. oktober 2009 #43 Skrevet 7. oktober 2009 Nå har jeg ikke høyere utdanning selv enda, men jobber med saken. Mine venner og bekjente er alt fra tømrere og frisører til siviløkonomer og leger, og jeg gidder ikke dømme dem utfra hvilken utdannelse de tar. Om noen har lyst å jobbe som tømrer eller hjelpepleier eller frisør må de da få lov til det, uten å bli dømt fordi de ikke ble sivilingeniør istedenfor.
Berta_78 Skrevet 7. oktober 2009 #44 Skrevet 7. oktober 2009 Nei... Har vokst opp i et miljø hvor det er veldig uvanlig å ikke utdanne seg, så alle mine venner fra oppveksten har et eller annet utover videregående. Og alle jeg har blitt kjent med siden har jeg jo møtt gjennom studier / jobb.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #45 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg har utdaninning på masterniva ++, og planlegger doktorgrad i løpet av de nærmeste årene. Jeg er stolt over å kunne si at jeg har venner i alle kategorier, fra de med kun ungdomsskole til de med Phd. For meg er alle yrker (og menneskene i dem) like verdifulle, og de kunne ikke falle meg inn å tenke at det er mindreverdig å ha venner med lavere utdanning. Jeg håper at jeg aldri vil falle i den grøfta at noen oppfatter meg som en som ser ned på mennesker som ikke har høyere utdanning. Ei heller i den grøfta som synes det er harry å servere taco til gjester ;-) Samt å sette smilefjes i innlegg :-) Jeg misliker ordet harry, hvis jeg i det hele tatt skulle bruke det, måtte det være for å si at jeg synes det er harry å bruke ordet :-) Fordi: er det noe vi trenger i dette materialistiske samfunnet vårt, så er det toleranse og aksept for våre ulikheter. I det ligger det også utviklingen av selvinnsikt. Den selvinnsikten som kan fortelle oss HVORFOR en har behov for å sette andre i bås............
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #46 Skrevet 7. oktober 2009 De aller fleste jeg kjenner har høyere utdanning - mange med hovedfag og doktorgrad - men jeg kjenner også flere som kun har vgs, deriblant mannen min.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #47 Skrevet 7. oktober 2009 Litt uenig med der her :-) Utdanning har nok mye å si for hvor intellektuell man er. Men intelligensmessig kan du ha et poeng, det er ikke slik at alle som tar høyere utdanning nødvendigvis har høyere intelligensnivå enn de som ikke har det. Selv om det nok vil vise seg at dersom eb tar et tversnitt av befokningen, så vil det også vise en signifikant forskjell der.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2009 #48 Skrevet 7. oktober 2009 Ja. Jeg har doktorgrad, og jeg er den eneste i kjernevenneflokken som har det. de fleste vennene mine har hovedfag. Men én tror jeg ikke har noe spesielt etter vgs, hun er klesdesigner og selvstendig næringsdrivende.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #49 Skrevet 8. oktober 2009 Mannen min og jeg har høyere utdanning, (master/embetsstudie) men ingen av våre nærmeste venner har særlig mye utover vgs; ingen med høgskole. Likevel har vi det veldig moro sammen og har reflekterte diskusjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå