Gå til innhold

Er det sant at noen damer bare klarer å bære frem et av kjønnene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså at noen damer bare kan få gutter og andre igjen kun kan få jenter?

Skrevet

det er mannen som bestemmer kjønnet, men å bære frem er kvinnens jobb. Har hørt om tilfeller der mor har mistet guttebabyer i svangerskapet, men bært frem jentene. Det er nok heller en dårlig kombinasjon av genene guttene bærer på som gjør at de ikke lever.

Merkelige greier.

Skrevet

jeg tror det.

jeg har hørt at når man har fått 2 jenter så er sannsyligheten større for at det kommer en jente etter det hvis man blir gravid igjen.

om det gjelder gutter er jeg ikke sikker på...

men det trenger jo ikke å være tillfellet.

jeg kjenner ei dame som har tre jenter og en gutt.. de tre jentene er eldst

Skrevet

ja... ehm. det tenkte jeg ikke på.

gutten har en annen far.

hilsen 20:37

Skrevet

Men jeg tenkte på at de ikke klarer å bære frem et av kjønnene.

Det er jo ikke bare mannen som bestemmer kjønnet, for vi damer har ulikt miljø der nede, så hos noen så trives Y'ene bedre enn X'ene.

Det jeg lurer på er om det er mulig for noen å ikke klare å få et av kjønnene. At kroppen støter fra seg, for eksempel, jentebabyer.

At kroppen rett og slett ikke aksepterer den ene kombinasjonen.

HI

Skrevet

Ja kona til en kammerat av samboeren min har mistet 2 ganger hvorav det var jenter,hun har født 2 vellskapte gutter..

Og vil nok bare kunne få gutter hadde de sagt..

Skrevet

Ok, vet du om det er en diagnose?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har mistet så mange ganger nå, og vi har en velskapt gutt, så det kan jo hende at vi har mistet tre jenter. Har jo mistet tidlig, så vet jo ikke kjønn akkurat på de jeg har mistet.

Og hvordan finner de ut av det? :)

HI

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det er sant. Derimot finnes det menn som av en eller annen grunn kun kan lage det ene kjønnet, men dette er veldig sjeldent.

Dette med at sjangsen for at barn nr 3,4 osv skal være samme kjønn som de de første om disse er av samme kjønn stemmer, men sjangsen øker faktisk bare med ca 1-1,5%, så det er dermed ganske 50-50 sjangse uansett når man får et nytt barn selv om man har 2-3-4 av samme kjønn fra før :-)

Har forøverig selv fått 3 gutter først og fikk nå for noen uker siden en liten jente.

Skrevet

nei jeg vet ikke om det er en diagnose på dette,har ikke spurt å gravd om det egentlig, men de sier selv de mener de ikke kan få jenter,om dette er noe en lege har fortalt dem vet jeg ikke.

hilsen nn 20:48

Skrevet

Ok, får google litt da, selv om jeg ikke heeelt vet hva jeg skal google etter.

Men takk for svar i hvert fall :)

HI

Skrevet

Det stemmer dette - både tanta og onkelen min har et eller annet sjeldent arvestoff, som gjør at de kun kan klare å lage jenter, men jentene dør enten i mors liv, eller etter de har kommet ut - hadde de derimot klart å lage gutter, hadde de fått leve.

Jeg har ikke spurt dem så mye om dette, selv om jeg er nyskjerrig - for det er nok et veldig sårt tema. De har båret fram 2 jenter som har levd i henholdsvis 3 år og ei på en dag, og jeg har ikke tall på hvor mange de har mistet underveis.

Nå er de i 60 årene - og dessverre barnløse.

Skrevet

Nei, kjenner mange som har både jenter og gutter, med samme far!

Skrevet

Ja det stemmer. Men det er uhyre skjeldent at dette forekommer. Men jeg vet faktisk om ei som ikke kunne / kan bære frem guttebarn pga av at kroppen hennes ikke kan vedkjenne mengde mannlige hormoner tror jeg, slik at kroppen hennes støter ut fosteret av den grunn. Hun mistet den enne gutten ganske sent desverre, og den første før uke 12. Idag har hun to herlige jenter.

Skrevet

Nei, det er visst ikke grunnlag for å tro det ut i fra statistiske analyser av fødselstall. Men det kan jo virke snodig med familier med 7 jenter (kjenner en sånn familie).

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om, men derimot at mannen kun kan klare å lage ett kjønn er iallefall sant. Skjeldent, men sant. Jeg har også mistet mange ganger (5), og tenkte faktisk samme tankene, da jeg hadde en jente fra før. Men sitter i dag med begge kjønn :)

Skrevet

Det er ikke det jeg lurer på lilholm.

Skrevet

I min familie har bare jeg barn av mine søsken, men jeg har to jenter (ingen aborter). Min mann har tre søsken. Brødrene hans har til sammen 5 jenter, ingen gutter. Søsteren har 2 gutter, ingen jenter. Mulig min mann og brødrene hans er disponert til å få jenter? Jeg bringer tross alt bare x, mannen bringer både x og y... Det skal sies at de produserer NYDELIGE jenter, kanskje det er derfor de bare får jenter? :P

Skrevet

Min mor har ikke klart å bære fram gutter. Hun har mistet 3. 2 av guttene bærte hun fram til termin. Hun har to jenter. Hun har også mistet 4 ganger tidlig i svangerskapet.

Skrevet

Man ser i alle fall tilfeller i land der de praktiserer polygami, at noen koner bare føder jenter, andre bare gutter. Det er forsket litt på det, blant annet i Jordan. Teorien er at kvinners miljø i skjeden er med på å avgjøre kjønn. I noen miljøer blir guttesædcellene lettere svekket, i andre jentesædcellene.

Skrevet

Jeg synes jeg har lest om en genetisk vri/tilstand der en av foreldrene er bærer av genet. Jeg husker ikke eksakt, men det var noe med at dersom barnet var det ene kjønnet så ville den genetiske tilstanden slå til slik at barnet ikke kunne bli båret fram og overleve, mens det andre kjønnet ville kunne bli båret fram. Knotete forklart, men jeg husker altså ikke bedre akkurat nå!

Det er altså ikke moren som ikke klarer å bære fram barnet, men blandingen av gener fra begge foreldre som gjør at ett kjønn kan overleve men ikke det andre. Ikke en egenskap hos mor, men hos barnet.

Skrevet

Når det gjelder polygami, sier forskningen at kone nr 1 ofte får gutter, mens de neste konene får oftest jenter.

Skrevet

Fargeblindhet er et eksempel på en slik tilstand. Fargeblinde jenteforstre er ekstremt sjeldent levedyktige.

Skrevet

Ja, jeg vet om 2 som ikke kan bære fram jenter.

Det har noe med genkombinasjonen mellom mor og far å gjøre. De blir syke i mors liv og ville ikke vært levedyktige hvis de hadde blitt født.

Det er jo en mikroskopisk sjanse for at de i det hele tatt skulle blitt et par, så begge kunne ha bært fram jenter med andre partnere visstnok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...