Gå til innhold

Hvordan henger dere opp bilder på gipsvegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med gipsplugger som lager svære hull, eller med stift på skrå?

Blir veldig glad for svar :)

Fortsetter under...

Skrevet

tror d var en spesiel spiker av nå slag... kanskje det var gipsplugg??

husker ikke. men hullene kan du jo spakkle når du flytter eller tar ned bildet

Skrevet

Jeg bruker bare en vanlig gipsskrue, samme type som en fester gipsplatene med. Skru forsiktig skruen i gipsveggen, stopp å skru når den sitter godt fast (om du skjønner hva jeg mener..)

Skrur du for langt går den til slutt bare rundt og gjengene er ødelagte, da må du ta skruen ut og prøve på nytt..

Ellers kan du bruke "molley-plugger", de ekspanderer i veggen, men er noe dritt når de skal fjernes..lager store hull...

Skrevet

Supert!

Tusen takk for svar begge to! :)

Skrevet

Det kommer an på hvor tungt det er. Når det er lettt, og det ikke er noen stor krise om det faller ned, blir det bare en spiker. På større ting, som jeg er rimelig sikker skal henge der en stund, har jeg brukt den spesielle typen skruer som man må bore hull i gipsveggen til først (vet ikke hva de heter på norsk).

Men nå finnes det noe nytt, iallfall her, som jeg har begynt å bruke. Det er en slags bøyle i hardt stål som er spiss i den ene enden, som man kan dytte gjennom platen og så vri til en sånn vinkel at den ikke sklir ut igjen. Utenfor veggen kan man da bare se en liten krok, og hullet er bitte lite. Det tar bare sekunder å sette inn, og jeg har bare gode erfaringer med dette hittil. Om de ikke finnes i Norge ennå, kommer de nok.

Skrevet

Byggmesteren som bygde huset vårt anbefaler gipsplugger som ekspanderer. Dette fordi det du henger opp, ikke skal falle ned igjen. ja det gir hull, men hullene som står og gaper fordi ting har falt ned er ikke spesielt pene de heller. Vi har veldig god erfaring med ekspanderende gipsplugger.

Annonse

Skrevet

Bruk en tynn spiker. Jeg har vært med å henge opp svært tunge bilder ved hjelp av en liten spiker. Mollyplugg ødelegger veggen og er veldig synlig om du skulle komme til å ville flytte ett bilde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...