J-86 Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Min samboer er regnet som kraftig nærsynt. -8 dioptrier, etter -9 så regnes man jo som ekstrem. Kan han få en laser operasjon dekket?? Har hørt at det er en grense og er man over den så får man operasjonen dekket. Stemmer dette??
AmExx Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Før tror jeg faktisk man fikk dekket, ikke nå lengre. Om ikke reglene er omgjort siden jeg gjorde dette da. Jeg fikk jobben til å skrive attest på at dette var påkrevd i forbindelse med jobb, også fikk jeg skrevet dette av på skatten. Om han skal få sjans til å få det dekket tror jeg det er jobben som må dekke det i så fall. Men nå er ikke jeg 100% sikker, så ta en tlf til NAV og hør. Eller til ligningskontoret, for å høre hva som i dag skal til for å få skrevet dette av på skatten. Det utgjør jo litt i allefall..
Helann og lillebror Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Nei, han får det ikke dekket på bakgrunn av hvor nærsynt han er. Man får det dekket av det offentlige dersom det er komplikasjon av øyesykdom, øyeoperasjon, eller er til stor ulempe i jobben å være så nærsynt.
Ouagadougou Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg har -9 på begge øynene, undersøkte mulighet for operasjon hos øyelege for ca 2 år siden. Øyelegen fortalte da at tidligere kunne man få det dekket dersom man var mer enn -6, men nå var det ikke lenger sånn. Så, nei- han får det nok ikke dekket. Synes egentlig det er ganske dårlig- for vi er jo virkelig handicappet uten briller/linser- minst like handicappet som en som trenger høreapparat- noe som blir dekket. Når man har syn som meg (og sikkert -8 også) vil man heller ikke kunne få helt bra syn med laser. Alternativet er å operere inn en linse på øyet, som da blir der hele tiden. Øyelegen sa at det jo var en risiko, og siden jeg har bra syn med linser, så burde jeg tenke nøye gjennom om jeg ville ta den risikoen. Dette, sammen med at det var dyrt (husker ikke prisen, men det var iallefall ikke billigere enn laser.. Mener det var 30-35.000) gjorde at jeg slo det fra meg. Jeg vet jo tross alt hvor dyrebart synet mitt er- det merker jeg jo når jeg tar av meg linsene og ikke kan se klart mer enn 10 cm foran meg..
Marius og Jonas! Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Vet ikke om det blir dekket av det offentlige, men jeg anbefaler det iallefall på det varmeste!!! Jeg hadde laseroperasjon på begge øyne for ca 7 år siden, og det må vel være det smarteste jeg noen gang hadde gjort!!! Hadde jeg visst hvor enkelt og smertefritt det var, så hadde jeg gjort det for lenge siden! Det var som en helt ny verden åpnet seg for meg. Alt ble så mye klarere og friskere, for å ikke nevne enklere!!! Bare det å slippe alt arbeidet med linser, linsevæske og alt dette tullet. Deilig!!!
DK+2 Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg er 24 år og har utrolig lyst å ta laseroperasjon på øynene. Har -6 på begge og føler meg, som nevnt ovenfor, helt handicappet uten briller/linser. Det hadde virkelig blitt som en drøm som hadde gått i oppfyllelse å kunne slippe en hverdag med linser og briller, som både er dyrt og irriterende. Nå som vi venter nr.2, har jeg lyst å se hvordan økonomien vår blir etterhvert, så kanskje jeg gjør alvor av opersjonen. Synet mitt er ikke helt stabilt enda, og siden jeg er gravid, må jeg jo vente uansett. Man har vist mulighet å få operasjonen på rentefri nedbetaling såvidt jeg har hørt, det er jo supert!
Ouagadougou Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 Inntil du kan ta operasjonen anbefaler jeg veldig sånne linser som man kan ha på seg 1 mnd i strekk uten å ta de av- man sover også med de om natten. Jeg begynte med det før jeg skulle ha baby- sånn at jeg kunne se hun om natten når jeg ammet:) Er veldig greit. Prisen tror jeg er som dagslinser. Da slipper du iallefall en hverdag med linser og briller, fordi de gjør veldig lite av seg.
J-86 Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 6. oktober 2009 Tusen takk for svar! Så dumt at det ikke dekkes på denne måten lengre. Min samboer er jo bare 24 år, og jeg er bekymret for synet hans. Uten briller eller linser ser han jo nesten ingenting. Kan ikke være uten i det hele tatt! Vi får forhøre oss ang skattetrekk eller hvordan det stiller seg i forhold til jobben hans og NAV. Synet er jo utrolig viktig. Går det ikke an å få det dekket må vi jo bare ta opp et lån, for det synes jeg synet hans er verdt:)
AO3 Skrevet 7. oktober 2009 #9 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg har selv laseroperert øynene (hadde ca minus fem), og fikk helt perfekt syn etterpå. Anbefales! En jeg kjenner hadde minus 10 og minus 11! Han fikk ikke dekket noe av det offentlige, og utgiftene kan hennes ikke trekkes av på skatten. Hans syn ble ikke 100% etterpå, det kan man ikke regne med at det blir når man er så nærsynt, men det ble MYE bedre (rundt minus 1-1,5), så han var likevel kjempefornøyd, og fikk en helt annen hverdag. Han er ikke lenger "halvblind", og briller/linser er mye billigere nå enn tidligere. I det lange løp vil man spare på operasjon vs linser, men stort sett må man regne med å betale for alt selv. Jeg tror nok det er lite å hente på NAV...
AO3 Skrevet 7. oktober 2009 #10 Skrevet 7. oktober 2009 ... utgiftene kan HELLER ikke trekkes av på skatten, skulle det stå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå