Gå til innhold

svineinfluensa-vaksine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har også fått med meg dette, og er som deg litt skeptisk.. Snakket med jordmor om det i dag, og hun sa det at noen velger å ta den, andre ikke. Og de som har tatt den, har tatt den når de får symptomer på forkjølelse/influensa..

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, er ganske usikker siden de vet så lite om den..

Jeg skal ikke ta vaksinen! Føler det er mye "skremsels-propaganda" rundt hele svineinfluensaen.... Jeg tar forhåndsregler - eks håndhygiene, holder avstand fra folk jeg vet er syk, prøver å slappa av slik at ikke kroppen skal bli "svak og mottakelig", spiser sundt osv... og tenker at jeg kan heller være rask å ta kontakt med lege hvis jeg kjenner symptomer!

Jeg hadde vært skeptisk til vaksinen om jeg ikke var gravid, og vil ikke utsette barnet for en vaksine jeg ikke vet mer om evt følger av....

- men har full respekt for dem som syns det er rett valg for dem!!!

Jeg skal ta vaksinen. Det er flere grunner til det.

-jeg jobber i helsevesenet og er lettere utsatt for smitte. Jeg har rett og slett ikke anledning til å isolere meg helt.

-jeg har lest mye om det og har tiltro til at fokene i folkehelseinstituttet og legemiddelverket vet hva de holder på med. Vaksinen for svineinfluensa inneholder det samme som influensavaksinen "alltid" har inneholdt, bortsett fra et virkestoff direkte rettet mot svineinfluensaen, da. Og bitte-bittelitt kvikksølv, men i en dose vaksine er det mindre enn det vi får i oss via maten i løpet av en dag.

-forskning viser at gravide oftere enn ikke-gravide kan få alvorlige komplikasjoner av denne influensaen

-vaksinen anbefales hvis man er over 12 uker, da er de kritiske punktene i organdannelsen ferdig og fosteret litt mindre sårbart.

Man skal alltid veie risiko opp mot fordeler, og for meg vinner vaksinen. Jeg tror rett og slett jeg kommer til å være litt mer avslappet hvis jeg begynner å hoste og føle meg syk.

Samtidig har jeg forståelse for andre sysnpunkt, og det er den enkeltes valg. Alle har forskjellig bagasje og livssituasjon og dersom en f.eks har opplevd en gravididet som gikk galt, kan jeg forstå at en er redd for å skade fosteret.

Jeg er 90% sikker på at jeg skal ta den. Jeg har forstått det slik at alle gravide, ikke bare i Norge, men i alle utsatte land blir anbefalt å ta vaksinen. Det gjorde at jeg bestemte meg, nesten hvertfall. Godt å vite at det ikke bare er de norske helsemyndighetene som oppfordrer til å ta vaksinen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...