J -76 Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg er blitt litt urolig for svineinfluensaen, særlig etter dødsfallet i dag. I og med det tar så lang tid for oss å få nr 2 har jeg nesten vurdert å utsette videre prøving til den epidemien er over, men umulig å forutse det da. En kollega av meg ble advart av legen sin om å bli gravid nå, men er ikke det overdrevet? Huff hva tenker dere andre, er det bare meg som er litt urolig for dette? Vurderte nesten å utsette pergokuren jeg, men tar den nok før jeg legger meg kjenner jeg meg selv rett, he he he
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Tragisk det dödsfallet... Jeg tenker at blir jeg gravid, skal jeg fölge rådene om å ta vaksine etter 12. svangeskapsuke. Jeg får kanskje vaksinen tidligere også, siden jeg jobber i et utsatt yrke på et utsatt sted (blir ikke jeg smitta, så blir vel ingen det :/.....) Jeg tenker også at det er mange som har fått denne diagnosen, også gravide - og dette er det eneste dödsfallet av gravide som har skjedd her i Norge til nå. Derfor tror jeg ikke risikoen for alvorlige komplikasjoner er så stor. Har ikke hört at noen har blitt advart mot å pröve å bli gravid. Inntil en slik advarsel evnt. kommer fra folkehelseinstituttet, så vil jeg fortsette å pröve. Men for all del; skjönner bekymringen din, altså.
Luna har født. Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg skal vaksinere meg før jeg blir gravid. Snakket med en svensk barnelege som anbefalte dette på det sterkeste dersom en planlegger å bli gravid. Vi planlegger jo å bli en del av en risikogruppe som anbefales vaksine, så hvorfor ikke gjøre det da? Det er ingen karantenetid etter vaksinen for hvor lenge en bør vente med å bli gravid heller. Jeg foretrekker å ha dannet antistoffene før jeg blir gravid, heller enn å vaksinere meg mens jeg er gravid. Ikke at jeg er redd for det heller da. I andre land er de ikke like skeptiske som i Norge til vaksiner til gravide. Tror det er på tide å stole på det myndighetene sier jeg... Denne vaksinen er jo nesten lik alle andre influensavaksiner, bare nytt virus (dødt) og litt mere adjuvans og dermed også kvikksølvløsningen triomersal. Du får i deg mere kvikksølv i maten du spiser tror nå jeg.... Vel, det var nå min mening...hehe
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Har tenkt en del på dette jeg også - men har vurdert at jeg ikke ønsker å utsette prøvingen for det... Vi får vel alle denne influensaen en eller annen gang - får jeg den ikke i denne omgangen, så kanskje neste år, eller neste år deretter?? Ønsker ikke å vente med prøvingen til jeg har fått denne og evt dannet antistoffer - det kan jo ta årevis og da synes jeg det er litt sent for min del (er -75 modell jeg da!). Jeg tar sjansen og håper at det går bra!!! Klem fra
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 Les på debatten på skravle om hva "VI" gravide bør gjøre ang svine influansa vaksinen. Står litt over midten nede på siden.
Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 Når jeg snakket med legen min for et par måneder siden, anbefalte hun å vente med å bli gravid til denne influensaen var over. Men etter å ha tenkt litt på det, syntes jeg det virket litt vel voldsomt. Ringte til en annen lege jeg kjenner litt som har en god del erfaring med gravide, og hun sa at det generelt ikke var å anbefale å la seg styre på denne måten. For hva er det neste? Vi aner jo ikke om det kommer noe etter svineinfluensaen som er enda verre, og det kan dessuten hende at det tar lang til å bli gravid. Ikke alle blir det på første forsøk. Hun beroligget med meg at de aller færreste som blir smittet, vil bli noe sykere enn om det var den vanlige influensaen (og man venter jo ikke med å bli gravid pga vanlig influensa), og at man har rett på god behandling om man skulle være uheldig å bli sykere. Vi har bestemt oss for å prøve å bli gravide, og skulle jeg bli det før vaksinen er på plass, vil jeg sterkt vurdere å ta den mens jeg er gravid. Det er alltid en teoretisk sannsynlighet for å bli syk av en vaksine, men jeg vil nok heller ta den risikoen, enn å skulle være nervøs for å bli smittet i 9 måneder. Kan jo bli syk av det også... I mellomtiden tar jeg de forhåndsregler jeg mener har noe for seg. Jeg er blitt ekstra nøye med håndhygiene, passer på å spise mye frukt og grønt og tenker å løpe til lege med en gang om jeg skulle få noen symptomer på influensa. Det er jo tragisk med de som blir rammet av dette, og som blir alvorlig syke eller dør. Samtidig har jeg stor tro på at dette vil være de få unntakene, mens de aller fleste vil blir helt friske og at også foster vil klare seg bra.
En til! Skrevet 9. oktober 2009 #8 Skrevet 9. oktober 2009 Kanskje dumt spørsmål - men er det mor eller barn det er fare for hvis man som gravid kvinne får svineinfluensa av alvorlig grad? Jeg er langt mer bekymret for at noe skal skje med barnet enn meg selv dersom jeg skulle bli gravid nå - samtidig har jo mors helse betydning for fosterets, vil jeg tro.
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 9. oktober 2009 #9 Skrevet 9. oktober 2009 Hei "Kanskje en til?": Det er i utg.punktet mor det er fare for. Det er först og fremst mors lunger man er redde for ved en alvorlig utvikling av svineinfluensa. Men som du sier; Mors helse innvirker jo på fosteret.
En til! Skrevet 9. oktober 2009 #10 Skrevet 9. oktober 2009 OK, takk for svar. Får satse på at man slipper unna. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå