marenmor Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 Andre som har barn som stammer? Gutten min på 2 år og 3 mnd har beg. å stamme og det virker som om det bare blir værre og værre..... stakkar, er så bekymret.... noen med erfaring?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #2 Skrevet 5. oktober 2009 Jenta mi er 2år og 2mnd og jeg oppdaga plutselig at hun stammer av og til! Hun kan f.eks si at "den er u-ute" og "det er i-inne" Jeg håper det fordi hun av og til blir ivrig, at hun fortsatt har mye igjen å lære av språk og at det hekter seg litt opp! Eneste vi gjør med det nå er at vi følger med på når dette skjer, jeg tror vel egentlig det er en kombinasjon av det jeg nevner over her, men skal være obs på det. Vet ikke hvor ille sønnen di er da i forhold, men de er fortsatt i startfasen med språket, så kan jo rett og slett av og til være at de tror det heter f.eks u-ute, men "hakker" han skikkelig i språket er det jo lurt å søke råd et sted, helsesøster f.eks
SkjønnesteLinus i verden:-) Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Sønnen min på 2,5 år stammer også nokså voldsomt i perioder. Som oftest går det helt fint, men særlig når han blir litt vel ivrig, så går det galt. Vi har snakket med barnehage om det og de sier at det er ganske vanlig i den alderen og særlig hos gutter. Det pleier å gå over av seg selv. Jeg har tenkt og se an fremover, men hvis det fortsetter til 3-4 års alderen er det nok greit å gjøre noe med det.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg jobber med språk i barnehager. Det er en del barn som "stammer" i denne alderen, man kaller det stotring og det er som offtest noe som oppstår i faser der det skjer mye med barnets språk. Det er mye musklatur i arbeid når man snakker, og det kan skje at språket utvikler seg så fort at musklaturen ikke henger med, da kan stotring oppstå. Det er ikke noe uvanlig. Jeg ville ikke bekymret meg for 2åringer som stotrer.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Min gutt har også hatt perioder med stotring. Kom ganske plutselig, og var ganske ille en stund! Såpass at man merket at han ble irritert av det selv enkelte ganger! Men så ble det like plutselig borte igjen! Har hatt to sånne episoder til nå. Tok det også opp med hs på 2 årsktr og hun sa d var normalt. Syns forklaringen til hun over her virker veldig fornuftig ut, at det er muskler som ikke henger helt med i svingene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå