Gå til innhold

Dere som har både linser og briller...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du er nærsynt og har minus, så har man sterkere briller enn linser. Hvis du er langsynt og har pluss, så er det motsatt. Desto høyere styrke, desto større forskjell i styrke på briller og linser. I tillegg korrigerer man gjerne skjeve hornhinner bedre og mer nøyaktig i briller og det påvirker også +/- styrken. Hvis du normalt bruker linser og skal bestille briller, så vil jeg anbefale deg å ta en synsundersøkelse hos optiker med tanke på briller.

Hvis du har tenkt på å prøve linser uten å fått tilpasset det, så kan det være farlig om du er uheldig med type linser og du ikke renser/bruker dem riktig, så da bør du hvertfall gå til optiker for å få det tilpasset.

Ok, takk for svar!

Da var det kanksje ikke så galt likevel;) Dere skjønner, jeg bruker linser til vanlig..sånne 14 dagers linser. Helt genialt, veldig fornøyd. Men så tenkte jeg det kunne være greit å bytte til briller av og til...Var og tok synstest i dag for å få briller, og på det ene glasset så ble styrken - 1,75. I linsene er det bare - 1,25. Kom plutselig til å tenke på dette, og ble redd for at brillene ble for sterke...men da høres det vel normalt ut;)

Har - 2,0 og - 1,25 i linser, og - 2,0 og 1,75 i briller, i tillegg blir skjev hornhinne på det ene øyet korrigert i brillen.

Forresten, hvor lang tid tok det før dere ble vant til brillene?? Da jeg prøvde de han optikeren hadde i dag, følte jeg med 3 meter høy og skikkelig sjøsyk:( åssen venne seg til noe sånt??? :-O hehe

Annonse

Ja, skjeve hornhinner kan korrigeres i linser, men ikke i alle tror jeg. Optikeren min sa at det var såpass liten skjevhet at linsen korrigerte det likevel.... Sikkert noen andre enn meg som vet mer om dette;)

Man kan korrigere skjeve hornhinner med linser, men det blir sjeldent helt nøyaktig fordi linsa flytter seg på øyet og hvis man da bare har litt skjev hornhinne, så fungerer det mye bedre å ha en linse som ikke korrigerer det spesielt. Har man mye, så blir det ikke bra nok, så da må man ha linse som korrigerer for skjev hornhinne.

Minusglass forminsker litt, det er derfor du føler deg så lang, bakken ser mindre ut. Noen bruker 5min på å vende seg til nye briller, andre bruker 3uker med kun briller. Hvis du går noen dager med bare brillene, så er det mye lettere å vende seg til dem og da er det lettere å bytte mellom briller og linser etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...