Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 Når dere søker om grunnstønad/hjelpestønad hva skriver dere om fordyret kosthold osv. Helsekost sin grøt koster 30 kroner mer enn Nestle sin osv? Melkefrie pølser koster 20 kroner mer? Vanskelig å vite syns jeg... huff, tips motas med takk om dere skjønner hva jeg lurer på.... Kom gjerne med mange innpill rundt søknaden. Det gjelder melk- egg og glutenallergi. samt atopisk eksem.... Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Grunnstønad har faste satser pr diagnose som blir godkjent, det er ved hjelpestønad det mådokumenteres hver eneste ting. På grunnstønad må du ha med diagnose fra legen samt at legen skriver at dette medfører et fordyret kosthold.
Soloho Skrevet 9. oktober 2009 #3 Skrevet 9. oktober 2009 Vi får hjelpestønad med samme diagnose som deg. Jeg skrev ett innlegg litt lenger mede her ang. dette. Jeg skrev grunnstønad, men dette er feil. Det er hjelpestønad vi får. Legen vår sa det var veldig vanskelig å få grunnstønad med denne diagnosen pga. fordyret kosthold må overstige 500,- hver mnd. Det skulle hvisst mye til når de er så små... Jeg søkte hjelpestønad og fikk innvilget med en gang. Lasta ned skjema og fylte ut. Registrerte over tre uker ALT ekstra arbeid og skrev ned hvor lang tid ting tok. Smøring av kremer, omveier for å kjøpe ting og tang, bytte på senga pga. oppkast, bake brød, hente Nutramigen på apotek osv. La med dette og fikk innvilget på første forsøk 1100,- pr. mnd.
Soloho Skrevet 9. oktober 2009 #4 Skrevet 9. oktober 2009 http://www.dinbaby.com/forum/thread/140697986 Her er link til tidligere innlegg. Vet jeg har skrevet grunnstønad. Mener hjelpestønad. Går litt i surr:)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Tusen takk! Men forsto det sånn at man fikk automatisk grunnstønad når det gjelder hvtemelallergi, det blir det samme kosholdet som ved glutenallergi! Sats 2 for barn under 3 år og sats 4 for de over 3 år
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #6 Skrevet 12. oktober 2009 Men hvetemelallergi er vel noe de kan vokse av seg? Det kan en ikke med cøliaki og grunnstønad gis bare automatisk til livsvarige diagnoser. Ellers er det hjelpestønad som gjelder.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 ok takk, legen sa vi hadde rett på grunnstønad og hjelpestønad. Skader jo ikke å søke. Vil jo ha de samme utgiftene uansett i de årene det gjelder. Men er bare glad om hun vokser det av seg jeg da....
Tulipan:) Skrevet 13. oktober 2009 #8 Skrevet 13. oktober 2009 Hmmm veldig int å lese dette. Har selv en sønn på 15 månder som har melk, egg, soya, ++++ allergi. Søkte på grunnstønad og hjelpestønad men fikk avslag på begge. De begrunnet veldig på at det var dyrt å ha friske barn og det var mye arbeid med friskebarn også. Blir så provosert av at dem skriver friske barn. Som om at de ungan me allergi ikke kanb hver frisk så leng dem får rett kosthold.
Soloho Skrevet 14. oktober 2009 #9 Skrevet 14. oktober 2009 hjelpestønaden går ikke på hvor mye ting koster og hvor mye dyrere ett barn med allergi er i forhold til ett annet. Hjelpestønaden går kun på hvor mye ekstra tid man bruker. Jeg skrev opp over fjorten dager- tre uker alt jeg gjorde som var relatert til allergien og fikk innvilget. (Baking av brød, apotekturer, legetimer, omveier osv) Grunnstønaden var det ingen vits i å søke på ved egg, melk og soya allergi fikk jeg beskjed om. Denne går kun på kostnader ved sykdom, og få barn kommer opp i den summen som er påkrevd for å få støtte. Tror summen var ca. 500,- pr. mnd. MEN cøliaki har en egen, fast sats...Man slipper å dokumentere utgiftene sine. De har en fast sum som er fastsatt når det gjelder cøliaki. Dette sto det visst noe om på skjemaet husker jeg...
Anonym bruker Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Vi har gjentatte ganger fått avslag på grunnstønad til han nest eldste. Han har astma , allergi , psoriasis , atopisk eksem , og egg og melke allergi. Disse ekstra utgiftene trekker vi på selvangivelsen . Alt ifra kremer , salver , spesial såpe , shampo , soja melk , melkefrie pølser og fiskepuddimg osv osv osv... -Kommer fort opp i rundt 15.000kr i året. ( Bare soja sjokolademelka koster 30 kr literen , han drikker ca 1 l i døgnet.Men han er jo tennåring)
Gigi Skrevet 24. november 2009 #11 Skrevet 24. november 2009 Vi har en atopiker med egg, melk og hvete-allergi og vi får både grunnstønad og hjelpstønad. Når vi søkte på hjelpstønaden skrev vi ned det ekstra tidsforbruket vi hadde hver dag med smøring av kortison og fuktighetskrem. Jeg tok også med at vi hadde ekstra slitasje på både våre og hans klær pga mye kliss med krem og ekstra klesvask. Ekstra slitasje på vaskemaskin, og at vi måtte ha tørketrommel siden vi ikke kunne bruke tøymykner. Får ca tusenlappen hver måned i hjelpstønad, men vet ikke hvilke av argumentene mine som hjalp :-) Grunnstønad får vi kun pågrunn av hveteallergien, og det er også rundt tusenlappen ekstra hver måned. Fikk beskjed at verken egg- eller melkeallergi medførte så mange ekstra kostnader i mat. Vi har også fått særfradrag på skatten, og da skrev vi ned mye av de samme argumentene som jeg brukte på hjelpestønaden, for å sannsynliggjøre at vi hadde ekstra utgifter som ikke ble dekket av hjelpestønaden og grunnstønaden.
Jullia Skrevet 26. november 2009 #12 Skrevet 26. november 2009 Hvordan fungerer særfradraget da? Samler dere på kvitteringer? hvilke summer gjelder?
kattifnatt Skrevet 22. desember 2009 #13 Skrevet 22. desember 2009 Jeg kontaktet NAV ang grunnstønad. Min sønn er intolerant overfor melk, egg, hvete, rug og div frukt og grønt. Dette betyr en utfordring både å finne mat han tåler og økonomisk. Vi fikk beskjed om at det ikke nyttet å søke om grunnstønad uten at det var påvist på allergitest, for det var så mange som hadde fikse ideer ang kothold. Jeg lurer derfor på om det er noen her som har klart å få grunnstønad uten påvist allergi. Det er jo så mange som har matvareintoleranse, det burde da snart bli tatt på alvor. Mvh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå