Gå til innhold

Noen som vet hva en vernepleier er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv utdannet vernepleier og har inntrykk av at nesten ingen vet hva denne utdanningen er. De fleste tror det er en slags hjelpepleier...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg tenker er at en vernepleier er en slags miljøarbeider/ pedagog/ helsearbeider.. arbeidsområdene er vel å jobbe med funksjonshemmede, eldre, barn/ungdom, vanskeligstilte, på kontor osv..

Er jeg helt på villspor?

Skrevet

Enig med HI. Sett endel av dette bl.a i praksis, hvor de tror vernepleiere er de som skal tørke snørr.. (les: Som KUN tørke snørr)

Skrevet

En sosialpedagog.

Er selv utdannet vernepleier, og noen tror at jeg er hjelpepleier, mens andre tror at jeg jobber med miljøvern?!

Skrevet

En som ikke klarte å velge mellom sykepleien og sosionomstudiet. =)

Skrevet

Nix, folk veit IKKE hva vernepleiere er. Enten er du hjelpepleier eller så MÅ du jobbe med psykisk utviklingshemning..

Hilsen vernepleier..

Skrevet

yrkestittelen "Vernepleier" er ganske dårlig også synes jeg. Både i Danmark og USA heter det sosialpedagog/ Social Educator. Jeg ville mye heller hatt den tittelen. Det høres litt mer "høyskoleutdanning" ut.

Er også vernepleier

Skrevet

Helt enig!!

Vernepleier er jo egentlig på lik linje som sykepleier, men har ikke samme status.Synd for det er en bra utanning og et fantastisk yrke!

-

Skrevet

Syns dette var en viktig tråd.

Har faktisk aldri tenkt over hva en vernepleier egentlig gjør før nå. Takk for det jenter :)

Kan noen forklare meg hva en vernepleiers vanlige arbeidsdag består av?

Skrevet

Ja, når folk flest ikke later til å skjønne forskjellen på en sykepleier og en hjelpepleier, er det kanskje ikke så rart at de ikke skjønner hva en vernepleier er, heller?

Skrevet

Det er en 3-årig høgskoleutdanning og har lik medisinkompetanse som sykepleier.

Jobber ofte mere med hjernen enn kroppen. En vanlig arbeidsdag kan vel være veldig forskjellig, spørs om du f.eks jobber innenfor psykiatri (som er veldig vanlig), men utviklingshemmede,rus, funksjonshemmede, i fengsel, skole, med barn, unge, voksne eller eldre ++++

I hovedsak miljøarbeid med mennesker og tilpasse hverdagen best mulig for den enkelte.

- Helt enig at det er et fantastisk og undervurdert yrke.

Skrevet

Kan ta min arbeidsdag. Jobber ved et botiltak.

Dagvakten begynner 07:30- 15:15.

Vekker og bistår personene ved personlig hygiene og frokost. Noen drar på jobb og noen er hjemme.

Er med når noen skal handle mat, lage mat, handle klær, er med til lege, tannlege, hjelpepemiddelsentral ovs.

Tar alt av sårstell, legge medikamenter i dosett, deler ut medisin, evt sette sprøyter subcutant eller intramuskulært, bestille medikamenter, bestiller resepter, bestiller div andre ting og tang (bleier, hansker osv) ha kontakt med lege, fysioterapaut, tannlege, hjelpeverge. Er med på alle møter i boligen. Ha fysioterapi på de som trenger det.

Er nok noe jeg har glemt, men fort ramset opp så er det dette jeg gjør.

Skrevet

Jeg jobber innenfor barne - og ungdomspsykiatrien. Hverdagen består mye i samtale, tilrettelegging, tverrfagligarbeid og medisin.

Skrevet

vernepleieryrket er veldig undervurdert! selv begynner jeg på vernepeien til høsten, og jeg har ikke telling på hvor mange kommentarer jeg får ala: Hvorfor i alle dager velger du ikke heller sykepleien????? Øh.. fordi jeg VIL bli vernepleier.....

Vernepleieren er som poteten, den kan brukes til alt, sies det. mao er det mange muigheter for variasjon om man blir lei jobben sin!

Skrevet

Vurderer å begynne på vernepleien selv til neste år, synes det ser ut som en interessant utdannelse. Takk til dere som har opplyst meg litt ekstra om denne utdannelsen i denne tråden:)

Skrevet

Lik medisinkompetanse stemmer vel ikke helt. En vernepleier kan ikke administrere intravenøs behandling.

Skrevet

Jeg håper jeg vet hva en vernepleier er, siden jeg har den utdannelsen. Er enig i at få vet hva en vernepleier er. Noen spurte meg om det var noe "under" hjelpepleier, en annen spurte meg om det bare var et kurs...

Jeg jobber ikke lenger som vernepleier, fordi jeg angrer for valget. Min opplevelse er at det er vanskelig å få de spennende jobbene, og jeg trives ikke med å jobbe med puh, sykehjem, omsorgsboliger, hjemmesykepleie osv. Jeg interesserer meg mer for den sosialfaglige delen av utdanningen, og kunne gjerne tenkt meg å arbeide som saksbehandler i nav.

Da jeg arbeidet på sykehjem ble det forventet at jeg skulle arbeide som en sykepleier. Jeg hadde da kun jobbet med psykisk utviklingshemmede, der vi hverken satte injeksjoner, hadde sondeernæring, infusjonspumper og annet. Jeg følte meg absolutt ikke trygg eller kompetent til å utføre disse oppgavene.

Hadde jeg valgt i dag hadde jeg valgt et yrke utenfor hs. Men om jeg skulle valgt innen hs, hadde jeg ikke valgt å bli vernepleier, rett og slett fordi jeg føler utdanningen gaper over for mye. Man blir litt for mye potet, uten at man er skikkelig flink til noe, med mindre man spesialiserer seg via praksis og videre utdanning. Jeg ville nok blitt sosionom istedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...