Gå til innhold

Svineinfluensa-vaksine..

Gjest

Anbefalte innlegg

Hva tenker vi modne mammaèr om vaksinen?

Jeg tenker at jeg vil ta den jeg...er veldig mange imot men jeg klarer ikke helt å tro at de gir ut en vaksine som er mer farlig enn sykdommen i seg selv!

Hvert år får jo gamle,kronisk syke og risikogrupper vaksine mot influensa.Tror vel ikke denne er farligere?

Hørte at CNN la ut info om de første 100 som ble vaksinert og at ingen av de hadde bivirkninger,dette er en mnd siden...

Hva tenker dere andre?

En vaksine er jo et virus som er uskadelig-gjort slik at kroppen bryter det ned men kjenner det igjen om det kommer i kroppen,slik at vi er immune..

Er det ikke ganske logisk da at det lønner seg å ta den? Akkurat som vi vaksinerer oss mot alt annet...hehe,jeg prøver vel litt å overbevise meg selv her også,for jeg synes jo det er logisk...tviler jo litt selv pga alle andre...:-((

Fortsetter under...

Jeg synes dette er vanskelig og har vel inntil nylig tenkt at jeg ikke skal vaksineres. Hører både det ene og det andre og får en følelse av at "alle" er skeptiske til vaksinen. På den annen side tenker jeg at komplikasjonsrisikoen ved vaksinering uansett er på promillenivå og at jeg hadde senket skuldrene betraktelig om jeg kunne glemme svineinfluensaen. (Den bekymrer meg til tider mye.) Tenker også at det er positivt om noe motstandsdyktighet kan overføres til fosteret. I USA har de visst vaksinert gravide mot sesonginfluensa i årevis uten problemer, og det er nok her i Norge vi er vant til en veldig restriktiv holdning i fohold til vaksinering av gravide. Har temin 1. desember så på en måte er det kort tid igjen. Samtidig er det ikke akkurat ønskelsituasjonen å få influensa tett opptil termin da..... Jeg tror jeg kommer til å stå "først i køen" når vaksinen kommer om et par uker.

Ja,helt enig med deg...vil vel tro at siden barna våre er ferdig utviklet nå vil de hvertfall ikke få misdannelser,men man har jo aldri noen garanti for noe...

Men jeg velger å tro på legen min og hans anbefalinger,og om vi er vaksinert vil vi jo få en mildere form og bli fortere friske da hvertfall..=0)

Jeg kommer garantert til å ta den jeg også....

Hei damer.

Jeg er enig med dere og kommer nok også til å ta vaksinen når den kommer om et par uker. Man må på en måte velge å stole på fat agfolk som anbefaler gravide å ta den, vet hva de snakker om. Og jeg må innrømme at jeg blir skremt av slike historier som står i avisene i dag, om en gravid kvinne, ellers frisk, som dør som følge av svineinfluensa. De klarte heldigvis å forløse barnet først. Men synes dette er skummelt. Jeg leste forøvrig kjapt igjennom en diskusjon med samme tema under "2. trimester", men argumentasjonen der var usaklig og useriøs og jeg følte meg med ett gammel i forhold til dem....

Annonse

Jeg er så forferdelig redd alt som ikke er beviselig og bokført.... og man trenger ikke å gå lengre tilbake enn 60-tallet hvor mødre spiste tabletter mot kvalme (på resept) og barna ble født uten armer og ben..... så ..... nei.... jeg tror jeg velger å ikke vaksinere meg. Men 100% sikker er jeg dog ikke, da jeg ikke vet hva som kan være bivirkningene i værste fall på akkurat denne vaksinen.....

Men fy jeg er redd for alt ukjent man "bør" eller "skal" ha i kroppen..... i alle fall når man går gravid.

Nå anbefaler de gravide i 2-3 trimester vaksinasjon da....barnet er da ferdig utviklet...

Med alle vaksinasjoner kan en av 1000-5000 gå galt,men som sagt dette må vi igjennom når det kommer nye virus,og dette viruset blir "sintere" i 2 og 3 runde om det får boltre seg og folk ikke vaksinerer seg...

Vaksinen ble laget ut ifra fugleinfluensa viruset,som tok livet av en del og lungesyndromet som følger med influensaen sammenlignes med Sars....total lunge kollaps også hos friske mennesker...

Hva er best....dø av viruset nå eller leve lykkelig i 20-30 år til og da kanskje man finner ut at vaksinen gjorde noe galt? Som sagt vi har ingen garanti,man kan få viruset i en mild form og,og nesten ikke bli syk.

Det er det vaksinen gir,lette bivirkninger hos noen få,etter 5-6 dager.Det tåler de fleste i kampen for å overleve...

Jeg har termin 20. november, og har i dag snakket med en rådgiver hos Folkehelseinstituttet for å høre litt mer om vaksinen og om hvorvidt det vil ha noe effekt å ta denne for meg nå (dvs om 2 uker) - såvidt nær fødselen.

Her er fakta som jeg fikk fra en som satt med detaljert kunnskap:

1) vaksinasjonen starter innen 2 uker

2) man vil oppnå effekt fra 1. sprøyte er satt - den gir opptil 98% beskyttelse.

3) årsaken til at man gir 2 sprøyter/doser, er at man er usikker på hvor lenge man er beskyttet av den 1. sprøyten.

4) Du vil ha noe beskyttelse fra den dagen man setter første vaksine, men med økende effekt. Det betyr at det vil ta noe tid før den første sprøyten gir maks beskyttelse, men noe vil man oppnå umiddelbart

5) når man tar vaksinen tett innpå fødsel, vil man også overføre beskyttelse til sitt ufødte barn som det vil kunne ha nytte av de første leveukene sine. Og for en nyfødt baby kan det være kritisk å få svine influensa.

Ville dele denne informasjonen med dere andre her inne, slik at dere har litt mer fakta å basere valgene deres på. For her blir det lett mye personlige holdninger og feil/mangelfull informasjon.

Ja, nå er det jo veldig bra at mange har personlige holdninger til om man ønsker å ta vaksine eller ei :-) På dette området strides som kjent de lærde. Viktig å holde seg informert - og å ta et personlig valg. Nei, det er ikke alltid fagfolk har rett. Det har historien mange beviser på.

Jeg vil ikke ta denne vaksinen. Det tar jeg ikke sjansen på!

Annonse

Synsinga .... :-) Jeg snakket med en dyktig lege på Ullevål i går. Han synes det var helt riktig av meg å ikke ta vaksinen. Jeg sa det var mye debatt her på barnimagen etc. Fordi gravide blir rådet til så forskjellig av leger/jordmødre. Han sa det er fordi "vi vet ikke". Nei, det er ikke alle eksperter som anbefaler vaksine for gravide. Du får stille deg i kø - det er ditt valg, men respekter at andre han forskjellig mening enn deg.

PS: I Tyskland blir nå gravide rådet til ikke å ta vaksinen.

Vel, vil nå påstå at diskusjoner på bim blir synsing ift rådene fra vaksinasjonsmedisinere på Folkehelsa da.

Svaret var skrevet i en diskusjonstråd med spørsmål om hva vi modne tenker om vaksinen. Respekterer selvfølgelig at andre har en annen mening og dermed tar et annet valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...