Gå til innhold

Graviditet, er det virklig et problem for arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier. I sep iår fikk jeg tilbud 2 stillinger, ene var på 3 måneder egasjament på avdeling1 og andre var 1 årig på avdeling 2. Begge arbeidstedene var under en avdeling. Jeg likte den 3 måneder engasjament fordi den virket mer spennende. Men rett etter jeg begynt i den 3 måneder engajament i sep, fant jeg ut at jeg var gravid, jeg fortalte det til lederen min på avdeling1 med en gang og spurte om de forlenge det engasjament men hun virket litt avvisende på det. Men jeg sa til lederenmin at jeg ønsket ikke å fortelle andre om min graviditet enda. Jeg regnet med at hun hadde taushetsplikt da. Hun var veldig fornøyd med jobben jeg gjorde. Jeg hadde jobbet på det andre stedet fast før, på avdeling 2 ( der jeg fikk tilbud på 1 årig vikariat, og jeg hadde veldig bra rykte på meg).

Jeg ble veldig usikker på min økonomisk situasjon og dermed kontaktet jeg avdeling 2 lederen og spurte om jeg kunne fortsatt begynne i den 1 årig vikariat som de hadde tilbydt meg før. De virket veldig positivt til det og ville ha meg tilbake. Men jeg informerte dem ikke om min graviditet . Men de sa at de måtte ordne papirer på nytt. Lederen sendte meg melding på sms at han har tenkt å tilby meg en stilling som er ledig. Men på en felles avdelingsledermøte fortalte min nåværende lederen fra avdeling 1 til alle på møte at jeg var gravid, der var min gamle leder fra avdeling 2 også til stede ( som hadde tilbudt meg 1 årig vikariat).Lederen til avdeling 2 spurte søstera mi om det med graviditet min stemte og fortalte meg at han hadde fått det vite på det på avdelingsledermøte. Og etter det har de vært veldig avvisende ang. jobb tilbudet. Og han fortalte at en fra ledergruppe hadde lovet å gi den stillingen til en annen uten at han selv vistte om det. Han fant ut om det nå. Det var en ukes mellomrom fra svaret ble ja til nei. Jeg føler at alt dette skjedde på grunn av graviditet, fordi jeg hadde veldig bra rykte på begge jobbene.

Jeg lurte på

Kan lederen min fra avdeing 1 fortelle om min graviditet på en møte, når jeg selv spurte henne om å ikke si det videre. Har hun ikke taushetsplikt?

Kan lederen fra avdeling 2 nekte å gi meg den 1 årig vikariat stillingen?

Hvordan blir det mine rettigheter? Hva bør jeg gjøre?

Skrevet

Ledre 1 hadde ikke lov til å fortelle videre at du var gravid og du bør si fra til henne og sende skriftlig klade til leder på henne.

Leder 2 ble sikkert sur på grunn av at du selv ikke hadde sagt noe om graviditeten men at hun hørte det fra andre først. Ta geg en prat med henne igjen og forklar at du er så kort på vei og enda er redd for å miste at du ikke hadde tenkt å si noe om det enda og hadde gikk leder 1 beskjed om å ikke si noe.

Så lenge du ikke har fått jobben er det desverre ikke mye å gjøre med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...