Gå til innhold

Muskelknuter i livmoren

Harefrk1

Anbefalte innlegg

Hei!

Er her noen som har erfering med muskelknuter i livmoren?

Jeg var på tidlig UL i uke 14 grunnet at jeg var så stor og det var mistanke op flerlinger.... Det viste seg at dette var en muskelknute på str med en tennisball. På ordinær UL i uke 17 var ikke denne vokst noe særlig, men jeg skal til ny UL i uke 25 hos spesialist...

Jeg tenker MYE på denne muskelknuten, og komplikasjoner den kan føre med seg... Føler at man får veldig lite info om dette hos lege/jordmor. At de trekker litt på smilebåndet av min engstelse og sier at muskelknuter er helt ufarlig...

Noen som har erfaring med dette som har lyst å dele disse med meg, blir jeg veldig gad :o)

Stor klem fra meg og magen

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg har også en muskelknute og får ekstra ultralyder for å følge med. Har lest litt på nettet og det står at de vanligvis vokser en del tidlig i svangerskapet. Min gjorde det, fra 2cm - 5cm fra uke 8-ca 18. Nå har den derimot blitt mindre igjen og jeg håper den fortsetter slik. Muskelknuter er ufarlige, men kan medføre komplikasjoner. Dette er avhengig av plassering. F eks hvis den ligger ved fødselskanalen kan det bety keisersnitt. Det er heller ikke heldig om den ligger slik til at den hindrer næringsopptak til babyen. Da kan den påvirke veksten på barnet eller for tidlig fødsel. Min muskelknute lå først helt harmløst til, men på siste ultralyd lå den mer uheldig til, slik at den kan hindre næringsopptak. Alt så imidlertid veldig bra ut, så jeg slapper av og stoler på legen når hun sier det ikke er grunn til bekymring. Uansett får man ikke gjort noe med det og skulle det dukke opp komplikasjoner, må jeg bare møte de som og om de kommer.

Hei! Takk for svar! Hvor langt på vei er du Gry? Jeg er litt over fem mnd nå, skal på ny UL ( hos spesialist) den 10 november, så da regner jeg med at vi får vite litt mer,,, satser på at den ikke har vokst noe særlig siden sist... :) Hvor ofte blir du fulgt opp med ekstra UL etc pga muskelknuten da?

Har du hatt noen plager før graviditeten? Jeg var virkelig plaget med sterke og uregelmessig mens, men visste jo ikke om muskelknuten, så visste jo ikke at det var derfor,,, :o)

Lykke til til deg også! Greit å vite at vi er flere :)

Hei :)

Jeg fikk påvist muskelknute på ca 7-10 cm i diameter i forrige svangerskap. Jeg fikk påvist den i uke 12 da jeg ble sendt på ul pga sterke smerter.

Fikk beskjed om at den kom til å vokse i noen uker fremover pga hormoner, men det gjorde den ikke. Heldigvis, den var jo egentlig stor nok sånn som den var.

Jeg fikk et par ekstra ultralyder for å følge med, og alt så greit ut.

Jeg fødte en velskapt jente på 4140gr i uke 42! :)

Jeg har også hatt uregelmessig og laaaange blødninger og de sier at det mest sannsynlig er pga muskelknuten.

Ps. De skremte meg litt på sykehuset, en ung lege som fortalte i det vide og brede om komplikasjoner muskelknuten min kunne forårsake.

Gikk derfor til en privat gyn (som er spesialist og vært det i over 20 år) og han sa at han aldri hadde opplevd foster som hadde dødd i mors liv pga en muskelknute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...